AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.999

Toppfart på en 740 E-38

Sida 2 av 2
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
jajamen!
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Är det ovanligt med manuell låda? Jag har inte hört,eller sett man.på E38-an.Kanse finns på 750-n oxå?
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Jag testade min (6-vxl) förra sommaren på autobahn. Jag har originaldimension 245/55-16. Vid tredje försöket kom jag nog i närheten av toppfart i varje fall. Mätaren visade då drygt 260 km/h (ungefär) och varvtalet låg någonstans mellan 4500 och 5000 rpm har jag för mig. Jag växlade från 5:an till 6:an vid ca 250 km/h mätarfart då varvtalet gick in i det röda. Jag kände aldrig någon spärr direkt utan mer ett mjukt avstannande av accelerationen. Vet inte om det beror på att bilen inte fixade mer eller om stoppet gick i.

Innan testade jag hastighetsmätaren här i Sverige mot en extern gps. Den gav följande avvikelser jämfört med avläst mätarfart: 50 km/h -4 km/h; 100 km/h -6 km/h; 140 km/h -7 km/h; 180 km/h -8 km/h; 210 km/h -10 km/h, sedan blev det inte mer pga vajerräcken och för mycket trafik. Till en viss del kan missvisningen bero på slitna däck (ca 3 mm kvar). En extrapolering ger att vid 250 km/h riktig fart borde mätaren stått på ca 263 km/h, vilket stämmer rätt så bra med min test.

Det lustiga är att tripmätaren vid test visade sig visa bara 1,8 % fel mot gps:en, dvs betydligt mindre felvisning än hastighetsmätaren. Tilläggas bör att de tre försöken med fullgas i Tyskland förbrukades ca 10 liter bensin! Totalt för semesterresan på nästan 1000 mil (inklusive detta "onödiga" toppfartstest) drog bilen 0,87 l/mil (äkta förbrukning, gps mot tankad mängd). Det gäller att ha lätt gasfot ;-).

Utväxlingen på 6:an är ju inte optimerad mot toppfarten då effekten inte räcker till vid de aktuella varvtalen vid toppfart. Ett par hundra hästar till borde vara lagom till den utväxlingen. Är det samma utväxling på en automat på dess 5:a? Om utväxlingen är lite lägre borde automaten gå snabbare än den manuella trots större transmissionsförluster pga högre effekt till följd av högre varvtal vid hastigheter runt toppfart.

Hoppas det skingrade en del moln.

MVH /JJ
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tycker att det verkar väl dåligt att bara komma upp i 263km/h mätarfart? då kom du aldrig upp i mer än toppfartsbegränsningen då och varför skall man välja att begränsa vid 250km/h om bilen knappt presterar det i verklig fart? lite grann som volvo T-röd som kom upp i 250km/h i marginellt nerförslut och volvofolket jublade för aldrig förr hade man nått sådana hastigheter, kommer såväl ihåg det testet.
Har haft några m5:or.

Vad jag kommer ihåg, så gick spärren in vid 263 ( mätare ) km/h.

Jag tycker att det är klart godkänt ( spärren kändes igen, då bilar hackar lite ) , men det mest imponerande var att man
drack shake med ena handen och sjöng samtidigt! Det var mitt i natten på autobahn. Hade inte hastighetsmätare visat
det den visade, hade man trot att det gick betydligt lugnare till!!

mvh Danijel
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hallå! Nu har jag provat min igen fast med org. hjul och borttagen toppfartsspärr. Den digitala mätaren visade 276 km/h och vanliga mätaren stog rakt ned på km/h texten! Motorn varvade ungefär 5700-5800 varv på sjätte växeln! /Janne
Nilssen
Hmm,har själv varit uppe med min 6-växlade en bit över 260,sen hackar den till,klart märkbart att den stryps.Men tror inte att den gör 270 äkta,möjligtvis-260 äkta i så fall.Att den stryps vid 250 fast den bara gör 260 har ju sina andra anledningar. MB,Audi,Bmw och många andra bilmärken samsades om det för en cirka 15 år sedan.Fanns många anledningar till det,fartsänkning på Autobahn,miljösynpunkt osv...Kommer inte ihåg alla detaljerna.känns som om det kvittar nu,finns ju botemedel mot spärrar ;))) !!!
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
När jag har spärren i så stannar mätaren vid 252 km... Bilen ökade alltså 24 km/h utan spärr. Har nog gått att pressa någon
knyck till om rakan varit längre.
Nilssen
Hmm,lite skumt asså.Trodde åtminstone att min 4,4 skulle vara lite snabbare än 4,0:an,men ack så blev inte fallet...Gjorde ett litet test imorse-0425,yttre ringvägen.Inget jag rekommenderar till någon och detta var sista gången som jag själv gjorde en sådan idiotisk sak,men,ville testa utan någon trafik och resultatet blev:
Cirkus 260 på mätaren sedan hackar den och gör det klart för mig att nu lägger jag av pga strypningen. Intressant att du kommer förbi *260? Eller så kan jag inte avgöra mätarfarten?
Nilssen
Menar,intressant att du kommer över 270 på den digitala mätaren-givetvis-så klart!!!
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja, visst lär kärran gå bra?!
en fråga, jag har sett att det sker försäljning av lösningar för att ta bort toppfartspärren ävn till 735 E38, är det så att bilen har strypts med vilje för att tydligt skilja på den och 740 eller går den inte fortare än vad BMW uppger (244/240kmh)

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.