|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om någon har toppfartsspärren borttagen och hur mycket bilen orkar gå då. Har man någon liten chans att hänga med en M5:a? vridet är ju detsamma på 740:ns 4.0 och M5:ans 3.8. Går en manuellväxlad fortre än automat osv. Kom med synpunkter på detta! På min är spärren kvar så jag har ju undrat hur fort den skulle kunna gå... | |
Bimmer7er |
Hallo, på min är toppfartspärren borta och skall testa snart (självklart på Autobahn), återkommer i frågan. Misstänker att M5 3.8 har något högre toppfart. /// Bimmer7er ______________ Länk |
Bimmer7er |
m-julle: Ser att du har ägt 2st M5'or, hur mycket toppade dom? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
95:an gjorde 275 km mätarfart, den orkade inte varva ur på sjätte växeln därför tror jag att en fem växlad M5 går fortare... 3.6:an tror jag det var runt 265 km på mätaren.(Autobahn förståss!) När du testat din E-38 lär du redovisa resultatet! /Janne |
|
| Det uppgifterna jag har är att M5 3.8 toppar 278km/h, M5 3.6 toppar 274km/h, medan en 740 troligen inte orkar upp över 270km/h....men garanterat 260km/h+ och jag pratar nu om riktig fart dvs inte mätarfart. | |
Lillbjörken |
Jag har åkt 240 med min (mätarfart) fullastad + 5personer + full tank. Då fanns de mer å ge. Men de beror ju på omständigheterna (hjul, underlag, väderlek, m.m.) |
|
Jag undrar om det inte är chipade M5:or som går så fort, 3.6:an ska göra 267 km/h original utan spärr, 3,8 inte mycket fortare, kanske 270 km/h, de har nästan identiska varvstopp enligt BMW:s internmaterial. Jag har läst 255 km/h (riktig fart) på 740 E32 så det kan vara något liknande på E38 kanske. //Sniffer ___________________________ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad |
|
|
Nja är ganska säker på att det inte är chippade M5or jag pratade om, endast borttagen toppfartsspärr...betänk att M3 3.0 toppar nästan 270 ärliga km/h utan spärr ( finns tester på detta ), så framstår inte 274km/h för den motorstarkare M5 3.6 inte orimligt. Dock vet jag att det kan skilja ganska mycket från exemplat till exemplar just vad det gäller dessa M-bilar. 255km/h för E32 740 låter inte orimligt men jag tror på något mer, iallafall för E38 då den har bättre luftmotstånd. |
|
|
5-växlade 3,8 bör egentligen inte gå snabbare än 3,6 eftersom de har samma varvstopp och utväxling (allt enligt BMW:s internmaterial), dessa bilar når ju toppfarten på varvstopp. 278 km/h låter otroligt fort, bör inte kunna gå mer än 268 km/h riktig fart (varvstopp 5:an vid 7300 rpm enligt omräkningstabell från race technology), ca 280 på mätare då. I Fahrzeugbrief på en M5 3,6 som var "offen" dvs ospärrad läste jag av toppfarten till 267 km/h, det är varvstopp på 5:an vid 7250 rpm, har sett den siffran flera gånger så det bör stämma. 274 resp 278 kommer väl från Kelleners Sport (v-max Modul), hur de har fått fram det kan jag inte förstå, det lutar mer åt mätarhastighet eller en felvisning pga av hjul e.d, eller så har de höjt motorns varvstopp helt enkelt och beräknar på det. M5 motorn ger inte mer effekt efter 6900 rpm, motorn har gett max effekt på 5:an redan vid 260 km/h på mätaren, sen går det ganska segt till varvstopp, så det skulle inte förvåna mig om M3 går lika snabbt, dock tar det säkert längre tid för M3 att nå toppfart. Når M3 E36 också toppfarten på varvstopp? //Sniffer ___________________________ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad |
|
Bimmer7er |
Hallo, körde på Autobahn nyligen mätaren ut 250km/t, fanns kvar att ge, hur ska jag kolla toppen då då ? Limit-pling på färddatorn ? /// Bimmer7er ______________ Länk |
| Ja, dels den, men ta ögonmåttet på mätaren också! Vad hade du för storlek på däck när du körde? | |
Bimmer7er |
285/30-20" bak 255/35-20" fram /// Bimmer7er ______________ Länk |
Bimmer7er |
Vad menar du med ögonmått på mätaren, den står ju på max! /// Bimmer7er ______________ Länk |
| Ja, men går inte visaren längre då? Min har gått två km förbi men sen slår eletroniken ifrån... Jag tänkte att den kanske skulle kunna ställa sig på km-texten rakt ner! Jag har också sådana däcksdimmensioner och det går förskräckligt tungt! Måste ha en skaplig sträcka innan bilen orkar upp till fartspärren! | |
| Sniffer, har hört både och, men tror inte det. Vet ej var stoppet ligger men misstänker tidigast 7500rpm....har för mig de ligger runt 7200-7300rpm vid toppfart på plant underlag, de med sportfilter får den att orka varva ett par extra hundra varv dvs 268km/h för en 3.0a. Min kompis 3.2a med borttagen toppfartsspärr presterade ca 300km/h (mätarfart) utan att slå, känner dock ej till varvtalet då. | |
|
Men skit i M3orna nu! Vad tror ni en 740 e38-98 toppar utan spärr? /erik |
|
| m-julle.Var stog varvräknaren på? | |
| Runt 5200 varv på sexan har jag för mig. | |
| Det måste ha varit en rak strecka? | |
| Nja, skapligt... | |
Bimmer7er |
m-julle: Vad har du för bil egentligen ? 740 E38 ? Manuell ? /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.