AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
700

Fråga ang 530d typ 99-01.. lite info?

har inte funderingar eftersom min fader går i bytabils tankar, han fick förra veckan äran att prova en 530D -99 och vart frälst, har annars varit audi eller volvo diesel som gällt, men nu puttas A6an och V70in åt sidan för att kolla närmare på bmwn, är såklart överlycklig att gubben tagit sitt vett till sans och siktat på rejäla tyskar ;), men som sagt, vill ha lite info, enbart touringen är intressant dock.

kända barnfel?, hur funkar motorn?, nåt spec man ska tänka på...? är det turbo eller är den utan? allt som allt, nåra bra synpunkter, åsikter, helst från folk som äger.. vad ska man betala för en fräsch säg. -99 som gått mellan 5 och 15.000 mil?

/mvh jocke

Hej Jocko.

Jag köpte min 530DT 2001 i Tyskland i Februari i ar.
Pris:220tusenlappar
Den har gatt 9500mil, väldigt bra skick och mycket utr.
Motorn är urstark, 193hk/410nm gar valdigt fint och tyst för en diesel.när man behöver kraft sa finns det i överflöd.
Det enda jag har bytt är knutkorset i kardan,kostnad 1000kr.
Jag är jättenöjd med mitt köp.
Du kan hitta en fräsch 99:a för runt 170-180tusen.

Mvh
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
bara positivt o säga om den. har en 99a med 19500mil på mätaren (svensksåld)

har bytt startmotor, batteri och framdämpare på den... i övrigt bara servad enligt bok...

går billigt o bra, hänger med de flesta likasinnade bensinare utan bekymmer (o ja det e turbo i dom)

ska enligt fabriksuppgift gör 0-100 på ca 8sekunder med manuell låda...

jag köpte min för ca 1,5 år sedan, gått 16000mil då, privat o gav ca 210000:- vilket jag anser var billigt om man jämförde med mobile.de iallafall.. min e fullutrustad med skinn,komfortstolar o massa lull lull.. mesta utan nivi!

har sett att likvärdiga hos BMW nyligen för ca 230-250´ så dom verkar hålla sig rätt bra...

men privat ska du nog inte ge mer än 200´ för en svensksåld med ca 10000mil skulle jag tro.

i tyskland lite billigare?

-01 kom den med annan motorprogramering (några fler hästar) o annan optik fram/bak... framförallt belysningen som detta märks på..

mhv danne

Fundera oxå på att köpa mig en 530D, verkar bara finnas positivt att läsa om den vad jag hittat hittills. Verkar för övrigt vara en mycket trevlig bil, relativt snabb och går billigt är ju inget man tackar nej till.

Är det bara programvaran som skiljer mellan 184 och 193 hästarn?
chrille70
Den nyare upplagan av 530d (01-) har en annan turbo också, med variabel turbingeometri, dvs turbinbladen i turbon ändrar vinkeln för att optimera laddtrycket vid olika varvtal. Eller detta fanns kanske redan med från början, alltså -99?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.