|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
bjoerck: Alfa uppfattas som individuell och relativt unik i Sverige pga den blygsamma försäljningen (man ser dem inte så ofta som t ex en Volvo eller BMW). Detta beror till stor del på misslyckad marknadsföring i Sverige/klent åf-nätverk samt att varumärket (tyvärr) fortfarande dras med ryktet att vara en bil som krånglar extra mycket, vilket i sin tur drar ner bilens andrahandsvärde. Jag tycker bilar är kul men lyfter inte mer på ögonbrynen om en 156:a rullar förbi än om jag ser en E46'a. Vore intressant om du ville utveckla din sista mening när det gäller Alfa. Tack. roadZter |
|
|
bjoerck: Utveckla sista meningen i inlägget du gjorde kl 21:34 skall det vara. roadZter |
|
|
Kristian Larsson: Vet inte om Du syftade på mitt inlägg med din kommentar? Om så är fallet så är Du fel ute. Jag gillar individualism och att ha något unikt. Tycker det tråkigaste som finns är människor som följer strömmen och inte vågar sticka ut. BMW har en gång i tiden varit ett märke som förmedlat känslan av att vara individuell och inte som alla andra. Idag är en BMW lika spännande som en Volvo. Detta har inget att göra med huruvida BMW imponerar på omgivningen i egenskap av lyxbil eller ej. Däremot uppskattar jag det udda. Till exempel äldre Citroener är bilar som jag gillar. De förmedlar ett budskpap. Det är STOR skillnad på att vilja imponera på sin omgivning och att vilja vara unik och individuell. I Sverige passar dock inte en avvikande inställning till den "gråa massan" in. |
|
|
Hosse: Tyvärr inte då mitt lexikon inte direkt är nytt(1936) bjoerck: Alfa Romeo må ha gjort många fina biler men oxså riktigt dåliga bilar som inte alls är roliga att köra, ta ex Alfa 75. |
|
|
bjoerck// Syftade inte på någon speciell utan det var mer en allmän reflektion. Verkar ibland som om vissa tycker att det är viktigast med just statusen. "Alla" vet att en BMW är dyr både att köpa och äga och har man då en BMW i sin ägo har man verkligen lyckats och är någon... Är det så man resonerat när man köpt sin BMW är man i mina ögon ingen entusiast. Men köra BMW får dom gärna göra, det lägger jag mig inte i. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Starre: Alfa 75 kommer jag försvara i döddagar vad det gäller körglädje! Bakhjulsdrift och varvvilliga motorer i kombination med ett bra chassi ger trevliga egenskaper. Sen håller jag med dig om att Alfa inte alltid har byggt världens bästa bilar sett ur driftsäkerhetsperspektiv. Har aldrig påstått något annat heller. DanneZeta: Jag menar främst Jaggor, Alfor och Maseratier som har några år på nacken. De flesta som äger en Jagga har en speciell förkärlek till märket. Samma sak gäller Alfa och Maserati. Pröva att äga en äldre Alfa utan att vara entusiast och du står inte ut. Jag lovar! Dessa bilar kräver ofta mer omvård av sin ägare än vad en BMW gör. Ofta signalerar också dessa bilar att ägaren gjort ett speciellt och medvetet uddaval. BMW konkurrerar främst med Audi och Mercedes medan Jaguar och Maserati är mer självklara val för köparna. Hur ofta har ni hört någon säga: "Jag tänkte köpa en beggad BMW men slog till på en Maserati istället"? Själklart är dessa bedömningar subjektiva och jag förstår dem som uppskattar BMW som en sann entusiastbil men enlligt mina kriterier finner jag dem inte lika spännande och udda som till exempel Jaguar. |
|
|
Hmm, det hänger väl mer på VILKEN BMW-modell det är... Jag menar, jag körde svärfars avlagda 518i -83 några år under början av 90-talet, och jag kände mig inte exklusiv eller individuell på något sätt. 518 var ju instegsmodellen. Det finns ju BMW-modeller för alla smaker, och jag rekommenderar gärna BMW till alla jag känner som har bilintresse. Men de flesta ser bilen som en plåtlåda för transport från A till B, så dessa människor föredrar i regel japanbilar eftersom de har rykte att vara tillförlitliga på SBP. Man kan väl vara unik på många sätt. VW Golf är ju en mycket vanlig bil, men man kan vara unik genom att köra en GTI, även om den grå massan inte ser skillnaden. Jag tycker att det är samma sak med BMW. Bilintresserade ser skillnaden, och de förstår också att uppskatta en äldre bil som har bra puts. Det roligaste jag varit med om var när jag hade en trimmad men ful Volvo 142, som stod på tomgång medan jag postade ett brev. Då kliver en äldre herre fram och säger att "det är härligt att höra ljudet från en bluddrande trimkam"... Sånt är kul, och man kan vara individuell, även om man kör en bil av folket :) |
|
|
Kul diskussion. Jag tycker jag ser två under-riktningar; "Varumärkes-dyrkan" av diverse skäl såsom upplevd exklusivitet, mm. Vad det är för modell som varumärket sitter på är inte det primära och det egna modellvalet ses som den mest förträffliga manifestationen av varumärket någonsin. "bil som passar mig bra" - här går det nog aldrig att enas då en gillar 60-talare, en annan lyxfläsk och en tredje, en snabb och rapp M-vagn osv men där den gemensamma faktorn är att man uppskattar och värderar bilen ifråga (långt) mer än som bara bruksobjekt. För en del är det utseendet, andra körupplevelsen, putsen, komforten, mm i en närmast oändlig lista. Själv är jag tämligen märkesotrogen men med en stark preferens för 'lyxfläsk'. Ingen kan övertyga mig om att en M3 CSL på 20" som kräver njurbälte är ett 'bättre' val än en E38 för mig. Skulle dessutom Lexus t.ex. göra 'lyxfläsk' (LS430) med bättre pris/prestandaförhållande så inte mig emot. Dessutom behövs inte varumärket i 'lyxfläsk'-segmentet så mycket för att förstärka statusen då de flesta 'lyxfläsk'-vagnar har hög statusfaktor som en del av designmålen utan stöd av varumärket. Varumärket är mycket viktigare i volymsegmentet men draghjälpen från toppmodellerna är mycket viktig. Jag är riktigt imponerad av hur marknadsavdelingen i Muenchen gör sitt jobb, duktiga killar och tjejer där... Det är skickligt att år efter år få vad som trots är volymmodeller att framstå som exklusiva med en passionerad ägar-skara som envist hävdar märkets (berättigade?) förträfflighet. Jag lyfter på hatten! |
|
| En entusiastbil för mig är inte en bilmodell som rullar mellan 2-10000 mil om året i alla väderlekar och klimat. BMW 3, 5 och 7 serien är en sådan bil och tappar därmed sitt entusiastvärde, men det säger ingenting om bilens egenskaper för det. Den kan vara mångfalt bättre än entusiastbilen på de flesta punkter, men entusiastbilen är oftast en större blickfångare. BMW för mig är däremot en bil med högre status och bättre kvalitet än de flesta andra bilar...de ger ett mervärde som t.ex. en VW inte kan ge och BMW-ägarna är mer bilintresserade än genomsnittet. | |
|
för att kanske upprepa de igen men bmw har ju blivit en billigare bil dom senaste åren...annat va de för ett antal år sen när dom va ovanliga,dyra och nästan ansågs som en "lyxbil".. Men för oss som kör äldre bmw som inte tillverkas längre behöver inte va allt för oroliga att de kommer bli en "svenssonbil" eftersom de finns ett begänsat antal + att M-bilar ligger väl i den udda delen... |
|
|
Alla; Med andra ord; 1. Det finns inget som heter entusiastbilar, utan bara entusiaster 2. Rekomendera en BMW till folk som sätter pris på en bmw 3. BMW var bätter tidigare (kontra konkurenter?) Jag är oavsett galen i BMW och har tron på att jag är entusiast nog till att få en 323 cab till "min" entusiastbil iallafall. Kan inte förklara det mer än "Må ha det. Bare må ha det" :-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
För min del spelar det ingen roll om alla bilägare i Sverige kör BMW, huvudsaken är ju att jag trivs med den bil jag har. Att jag kör BMW är för att jag gillar den känsla av "tyngd", kraft och körglädje dessa bilar har förmedlat. Är ingen pedant superputsare som knappt törs använda bilen. Däremot ser jag bilen som ett fortskaffningsmedel som rullar året runt i ur och skur, men som givetvis får den skötsel och underhåll den förtjänar. Att det sitter BMW-märken på min bil beror enbart på att jag hittills trivts väldigt bra med dessa bilar, men skulle de nyare bilarna tappa BMW-känslan eller om jag skulle hitta nåt annat märke som jag gillar bättre så skulle jag inte tveka att byta bilmärke. Allt är ju en fråga om att jag vill köra det jag trivs bäst med och de senaste 15 åren har det varit BMW. |
|
|
Hosse, Självklart är dina Lexus-vänner som kan bilarna innan och utan lika stora entusiaster som om de haft BMW :) Detta är en av de mest intressanta diskussionerna på länge! Hoppas tråden får ett långt liv :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16; Hahaha, enig. Men men men, min mamma då? Ska jag backa upp henne nu när hon vill köpa en egen b il och tycker att Z3an är söt?:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse: Du hade en skön avslutning(läses 23.45)om disskusionen men den fortsatte:)) Kanske en Z4 till din mor? |
|
|
Hosse, JA, klart att du ska backa upp morsan!!! :) Om jag ändå hade samma delikata problem! Här hos mig är det omvänt: Far ska köpa ny bil men är HELT insnöad på Skoda Fabia 1,4 med 68 hästars-snikmotorn. Han hävdar att det är världens mest driftsäkra motor. SUCK! Alla argument i "kampen mot fabia1,4" är varmt välkomna att MAILAS till mig! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Jag är en ganska ivrig förespråkare av gamla BMW. Men inte de nyare, ca 90 och framåt. Håller med bjoerk om att de inte säger någonting längre och är ganska ointressanta. Även om de är bra bilar. Men de flesta biltillverkare gör bra bilar numera. Allt blir mer och mer slätstruket. Jag kör BMW för att det är en E30 och borde stå 318is på bakluckan. Och jag är tveksam till att köpa någon nyare. |
|
|
ILiveToRide; Precis, du är en entusiast! Starre; Stal den från Tine Mjölk i norge då:-) Mamma hittade en rör Z3 som hon blev förälskad i:-) nofx16; Jag har jobbat mot svärmor och svärfar nu i 2 år (kört Hyundai i 3 år) och dom var ut och prövade en 5 serien touring förra veckan:-) Ser man på? Det enda jag har sagt är att Hyundai är ekonomiska bilar, men tråkiga. BMW "Det är en dyr ingångsbiljett, men det är det värdt om man vill ha en härlig bil". Vet inte om dom kommer att byta bil, men det som är saken är att dom antagligen vet vad jag pratar om. Utifrån det är det deras beslut. Ser du bara på ekonomin, så är det kört:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
nofx16: Hehehe behöver du verkligen några argument från oss? ;) __ Länk |
|
|
Jag kör inte BMW för att vara udda, utan jag kör BMW för att jag gillar bilarna och varumärket. Så länge det inte förändras så kommer jag att välja BMW som nästa bil också. Sedan är det ju förstås kul om inte alla kör BMW så att det även SYNS att man gjort ett medvetet val. Definitionen på entusiast är inte "den som kör de mest ovanliga bilarna" (även om det ofta är på det viset), utan enligt mig så är det de personer som ser sin bil som mer än ett fortskaffningsmedel. Personer som har bilen även som sin hobby. Även de som "hottar" upp Volvo 240 med dekaltrimning och 17" fälgar är ju entusiaster. __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.