AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.524

Är vi alla ambassadörer för BMW?

Sida 1 av 3
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hur fungerar det där egentligen..
Pratar vi alla bra om BMW och försöker övertala alla att köpa BMW?
Vill vi i grunden att alla ska köra BMW? Har vi inte då hjälp till att göra om BMW till det samma som Volvo blivit för Sverige? Hade det varit kul om 3 serien var lika populär som Toyota Corolla var i sin tid?
Jag pratar alltid bra om BMW, men är lite osäker på om jag vill att alla ska puttra om kring i en sån... Jag vill ju inte att det ska bli en svensson bil.. JAg rekomenderer mina vänner BMW, men ska jag tex sträcka mig till att rekomendera min mor till att köpa en också? Har vi nåt att vinna på det, entusiaster?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
hmm..ligger nåt i det du säger, men alla får ju köpa vilken bil de vill. :) fast måste erkänna att det börjar ploppa upp många bmws nu förtiden o känns inte lika kul o ha nåt som alla andra har oxå..hehe
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Intressant tankeställning...
Själv bytte jag märke kanske mest pga att BMW Z3 kändes "så vanlig"...

Men trots att jag nu är lycklig porsche ägare så har jag BMW i hjärtat.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
kommer ändå behålla min ett tag ,jag har inte råd att byta till porsche.
betriebsanleitung1
Personligen skulle jag inte lägga ner energi på att försöka övertala någon,de har sin marknadsföringsavdelning.Ungefär som att jag köper inte en tröja med logotyp och gör gratisreklam.
chrille70
Personligen är jag en mycket nöjd BMW-ägare som varmt rekommenderar märket till alla. Jag uppskattar körglädjen, designen, komforten och kvaliteten.

Men BMW håller på att bli för vanliga, vilket går ut över statuskänslan och exklusiviteten. Är folk i framtiden beredda att betala mervärdet för en BMW jämfört med t ex en Volvo eller Saab, om det står en ny BMW på nästan varje garageuppfart i villaområdet? Risken är: nej. Därför är det viktigt att BMW inte trappar ner prisnivån, utan satsar mer på att "nischa" sig som sportiga och lyxiga "livsstilsbilar". Och definitivt på det nya formspråket!

BMW är en mkt bra bruksbil roligare än t.ex volvo men att ta bmw till sitt hjärta är inte det lite överdrivet?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rekomenderar aldrig en BMW till någon som inte är bilentusiast,
och som kan ha förståelse att det inte är kvaliten utan körglädje och prestanda han betalar merkostnaden för.

///MVH Hasso
Länk

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag rekomenderar BMW till alla som går i bilköpartankar. Det finns nästan en BMW för varje smak...

MB,

Visst kan man ta BMW till sitt hjärta. Överdrivet eller ej...det är väl där gränsen går mellan entusiast och bilist/brukare....?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Dock vill man ju inte att det ska stå en bmw i varje hörn, vill ju inte vara som alla andra:))

Men visst de som tycker bilen inte bara en medel som tar dig från A-B så skulle jag nog rekomenderar Bmw.

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kult att se att det inte bara är jag som tänker så.
Det finns flera binklingar här:

1. Jag rekomenderar inte min bil till andra;
+ Det blir unikt med BMW
- BMW säljer dårligt och det blir dyrt och det blir få reservdelar/ dyra delar.
= Blir BMW bra nog för oss entusiaster??

2. Jag rekomenderar BMW till allt och alla;
- BMW blir en svensson bil
+ BMW får mer kapital och produserer mer och bättre bilar.
= BMW blir er alltför vanlig bil...

Inte för att dra in några jappsar i diskutionen, men är det detta Toyota fattat? Toyota Corolla för massan och Lexus för enusiasten? Bara en tanke..

*Jag vill inte att alla ska ha en BMW, men jag vill att dom fortsätter produsera kvalitets bilar som är unika!*

Mvh
Hosse

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hosse,

Håller med dig i det sista du skriver här: "Jag vill inte att alla ska ha en BMW, men jag vill att dom fortsätter produsera kvalitets bilar som är unika!". Det är en intressant diskussion :)

Det där med toyota vet jag inte om jag håller med om dock...att Lexus skulle vara en entusiastbil: knappast!

Corolla för massan, Lexus för den rika och kvalitetsmedvetna massan :) I USA säljs exempelvis Land Cruiser under Lexus varumärke och med annat namn.....

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag ser mig nog inte som ambassadör för märket, vill de att jag skall vara det så får de i Muenchen allt pröjsa! ;)

Visst jag är ganska nöjd med min E38 och uppskattar mycket att det är bra (och dyra) lösningar, att man kan köpa minsta skruv som reservdel, att de flesta ÅF på det hela är riktigt bra, mm. Är det någon som frågar så talar man ju naturligtvis om detta. Den vanligaste reaktionen brukar dock bli att det blir tyst när man har svarat på frågor om motorvolym, konfiguration, effekt och förbrukning. :) Inte gör det mej nåt, kul att hålla myten levande om att E38 är en superlyxbil.

För mig är det viktigast att mina bilar har V8:a eller större med automat och att de är bra konstruerade och hopskruvade än vilket märke det är. Finns ju iof inte så mycket att välja på då ;)

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
nofx16;
Iochför sig inte. Det beror på hur man definerar det, men Lexus siktar onekligen in sig på samma målgrupp som BMW, MB och Audi? Personligen så tycker jag kanske att man är mer entusiast om man köper BMW, men lexus lockar med samma egenskaper som BMW där.
Samtidigt så kan man ju inte kalla BMW E46 316 sedan för en ren entusiastbil heller. Det er precis det jag pratar om.
Det finns en del RIKTIGA entusiaster på detta Forum. Bla några med 850 csi, M3 GT mm. Känner inte till alla modeller, men det finns onekligen många speciella BMW. Sedan finns det sånna som mig som inte skruvar speciellt mycke, men sätter pris på egenskaperna med BMWn sin. Det är väl väldigt likt Lexus, Audi och MB ägarna?

Mvh
Hosse

Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Hosse: Intressant inlägg, jag tycker frågan är värd att "vädras". Själv skrev jag ett liknande inlägg för drygt ett år sedan...

Länk

roadZter
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Entusiast definierar jag som någon med betydligt större intresse och "kärlek" till något(i detta fall ett bilmärke) än genomsnittet. Att vi ens har den här diskussionen tyder på att vi är entusiaster. En icke-entusiast skulle tycka att vi är knäppa i huvudet :)

Entusiastbil är således ett luddigt begrepp, det håller jag med dig om. Men jag skulle säga att det är en bil som lockar fram och stimulerar dina sinnen och känslor så att du kan känna det jag beskriver ovan. En 316 E46 tycker jag således är mer av en entusiastbil än exempelvis Lexus GS även om den kostar hälften så mycket och inte är lika exklusiv. Om ägaren är entusiast är bilen enligt mig en entusiastbil, svårare än så är det inte :) Och jag tror att fler BMW-ägare än Lexus, MB och Audiägare är, entusiaster. Därför att BMW's målgrupp skiljer sig lite i frågan om körglädje.

Hoppas att du och kanske någon annan också förstår vad jag vill ha sagt med allt detta svammel :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Hosse:

Det som du skrev enligt nedan var klockrent du fattar det snabbt:))

*Jag vill inte att alla ska ha en BMW, men jag vill att dom fortsätter produsera kvalitets bilar som är unika!*

Enligt mitt ordbok entusiast=person som är fylld av eller lätt eldas till hänförelsen.

Tror nog att alla som är inne på forumet är entusister på olika sett.Sen är det trevligt att bra med likasinnade personer som har förstår att man inte behöver vara dum i huvud bara för att man lägger ner en mindre förmögenhet på bilar och dess tillbehör.

Och ja Kalle jag fattar vad Ni menar inte så mycket svammel trots allt:))
Är nog inte någon entusiast av märket BMW. BMW bygger trevliga bilar men i övrigt är de lika uppseendeväckande och spännande som vilken Audi eller Volvo som helst.

Tyvärr har märket BMW blivit alldeles för vanligt i Sverige. Exklusiviteten och känslan av att vara individuell är som bortblåst.

Jag kommer ihåg min första BMW. Året var 1994 och bilen var en E30-318. När jag parkerade kom folk fram och frågade om bilen och tyckte den var häftig med sin röda lack och breda däck. (På den tiden imponerades folk av BBS-fälgar i fjorton tum och 205 milimeter breda däck! :-)) Hur många bryr sig idag om en BMW treserie med några år på nacken?

Min egentliga passion ligger hos bilmärken som kräver en entusiasts tålamod och kärlek. Alfa Romeo och Maserati är två märken jag uppskattar. Även brittiska bilar och då speciellt Jaguar väcker stort intresse hos mig. Dessa bilar är inte bättre än BMW, snarare tvärtom, men de väcker mer känslor hos mig. Bilar som på ett tydligare sätt deklarerar ägarens stora intresse och entusiasm.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hur många här kör Bmw för att vara speciella och imponera på folk?? Inte jag i alla fall...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
nofx16;
Kul diskution. Nej kan kan inte deifinitionen på Entsiastbil, men många jag känner som kör Lexus brinner för sina bilar och kan varenda skruv på dom. Jag vill gärna kalla dom som personer för entusiaster för Lexus.
Poänget mitt med;
"Jag vill inte att alla ska ha en BMW, men jag vill att dom fortsätter produsera kvalitets bilar som är unika!"
är att det är en paradox. Det är inte möjligt för ett bilmärke att hålla relativa priser och den prestandan på bilar utan att sälja större kvantiteter. Tyvärr..

Starre; "entusiast=person som är fylld av eller lätt eldas till hänförelsen". Helt korrekt! Kanske det inte finns nåt som kallas entusiastbilar? Det kanske är individuellt?

bjoerck; Sant det. Det var bättre förut!:-)
Tyvärr så tycker jag att det verkar som om alla "speciella" bilar som Jaguar, Alfa Romeo och Maserati är ägd att en helt annan konsern och har stort präg av den konsörnen och inte är lika renblodade entusiastbilar längre.. eller? Tyvärr..

Mvh
Hosse

Länk
Hosse. Ligger en viss sanning i det. Jaguar har insett riskerna med att använda Fordkomponenter och kommer inte använda sig av varken bottenplatta, motorer eller synliga komponenter från Ford i nästa generation av X-type. Alfa Romeo har trots allt Ferrari som syster vilket borgar för kunskap att vårda varumärken inom FIAT-koncernen. (Min AR Spider har för övrigt likadan inner- lampa som Ferrari 360! Hehe!). Beträffande Maserati så bygger de än idag bilar med otrolig charm och prestanda. Ser inga större problem med trovärdigheten i Maseratis varumärke.

Jämfört med BMW anser jag att Alfa Romeo, Maserati och Jaguar är mer exotiska och roliga att äga och köra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.