|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det något extra man ska tänka på att kolla när man kollar upp en Alpina B10 Biturbo? Motor Drivlina Turbona Bussningar Bakvagn | |
|
Personligen skulle jag nog aldrig köpa en BiTurbo utan servicebok. Misskötta exemplar av BiTurbon kan (om de rasar) sopa tvärrent i plånboken, generationer framöver. Rent generellt, lyssna efter knack i motorn, rassel från ventilerna och tjut från turboaggregaten. Det ska INTE vissla om dem, det är ingen 240 du tittar på. Som vanligt gäller naturligtvis att det inte ska klonka och bonka i gupp, men det är ju standardfel på BMW, som du kan hitta mycket tips om här på forumet om du använder Sök funktionen. Bakaxeln får absolut inte smälla eller dunka när du åker iväg, då är den misshandlad. Lådan ska gå lite trögare än BMW's vanliga lådor, det är modellen snäppet ovanför M5 lådan (Getrag 290 heter den, 280 sitter i M5) med lite grövre grejjer i. Dock, inget rasp eller missljud under färd, det går bort! I övrigt, kolla spoilern fram och att fläktar och liknande fungerar (ex. kylfläkten till turbon, den är livsviktig om bilen körts lite hårt. Den surrar igång när oljan ligger över 70-80-90 grader och bilen är igång, lägg örat mot huven och lyssna). Det viktigaste är att det inte är någon busunge som har haft bilen, och att den alltid fått superkvalite helsyntetolja. |
|
|
Angående vxllådan du pratar om. Är det möjligtvis en likadan som satt i B6 3,5? Eller en klenare variant? Vad är din uppfattning om vad en sådan kan liggga i för prisklass? Bilen har gått 10500 mil och importerad 01. |
|
|
Jag skulle tro att lådan i B6 3,5:an är den klenare i sammanhanget. BiTurbon utvecklar ju runt 520 nm i vrid, jag tror att B6:an ligger någonstans runt 300 nm som mest. Jag har svårt att tro att det är en 290 som sitter i B6:an, jag vet att det är en Getraglåda, men inte vilken. Priset du funderar över, är det på bilen eller växellådan? Jag skulle säga att en väldokumenterad bil med strax över 10000 mil på mätaren landar runt 150.000:-. Men, då ska den vara i fint skick utan några större skavanker, med hyffsad utrustningsnivå. Hur många ägare har bilen haft i tyskland och Sverige? Går det att få reda på hur gamla resp. petiga de varit? Jag tror att förstående och "petiga" ägare är väldigt viktigt för de här bilarna. Går milen att verifiera? |
|
| Är det den gröna du är intresserad av? Guldstripes? | |
|
B6 3,5 utvecklade utan kat 340nm och 320nm med kat. Priset är på bilen. Antal ägare vet jag ej i skrivande stund, ska kolla på bilen på torsdag. Då jag är på hemväg från Luleå till Falköping där jag bor. Ja den är grön den jag ska kolla på. Stripes kan jag ej se om det sitter på bilen då kortet är lite halvtaskigt. |
|
|
Getrag 290 lådan utvecklades speciellt för BiTurbon, så den kan då inte sitta i B6 3,5 som kom -86. 150000 låter väldigt billigt för en BiTurbo i fint skick, som bara gått 10000 mil. Om bilen är original, och med dokumentation, så borde den nog ligga runt 175000. |
|
|
Se upp så att inte delar är utbytta till standard prylar. Man kan ju också om man vet man man gör köpa en rishög billigt för att få en laglig BMW (Alpina) med turbo. Om man ändå tänker byta turboaggregat, stötdämpare alla bussningar,lacka om osv osv. /Eric |
|
|
Varför inte lägga till ett par surt förvärvade tusenlappar och köpa Stephans här på forumet, den är ju i kanonskick!!!:) |
|
|
Sant, såhär i efterhand så inser jag att 150k mer är för en 20k bil, än en 10k. Men å andra sidan tror jag att den som stensth är intresserad av, är just en 20k bil, trots ägarens uppgifter om hälften... Jag skulle inte släppa min bil för 150k i alla fall, och den har gått 13.6k nu. Stephans bil verkar fin, och är nog ett bra köp. Lite småfix, men 100% ärlig... vilket inte kan vara vanligt. |
|
| quixotic2: Vet du nånting om den bilen eller? | |
|
stensht: Länk //Palle Länk |
|
| Palle: Tack för länken, dock så visste jag redan detta. Undrade bara om han hade någon specifik info om just den bilen! | |
|
Jag har faktiskt ex-vinterhjulen från den B10 Biturbon på min 635:a. Jag har tyvärr inte sett B10:an, men mina intryck av förre ägaren (som jag tror köpte den från Jarls bilservice) är MYCKET positiva. Om inte nuvarande ägaren har busat sönder den så är det säkert en kanonbil! Hade jag ekonomin till det skulle jag inte tveka en sekund att köpa den. Fredrik |
|
|
stensth: Menar du Stephans bil, eller den du ska kika på? Om jag ska vara helt ärligt så VET jag ingenting om någon av bilarna, jag har inte själv kikat på någon av dem. 635 csi: Vilken bil menar du? Den stensth ska kika på, eller Stephans bil?? |
|
|
Stephans bil, den svarta med svart inredning, som finns utlagd under "Ovanliga BMW", här på BMWPower. mvh Fredrik |
|
| quixotic2: jag menade den jag har varit och kollat på idag. | |
| Hur var den? Fin, eller risig?? | |
|
Jag tror snarare att stensth undrade över hur du utan att veta vilken bil han hade i åtanke (B10:an) kunde säga: "Men å andra sidan tror jag att den som stensth är intresserad av, är just en 20k bil, trots ägarens uppgifter om hälften..." |
|
|
Om det var det han undrade, så får han kalla mig hököga! :) Självfallet har man koll på alla BiTurbos som är till salu i landet, särskilt om de annonseras på Internet. Utgående från vad stensth berättade om bilen så kunde alla utom just den uteslutas. Det finns ju inte så många... |
|
|
Jodå den var fin, men det fanns ju lite småsaker som behövs åtgärdas, lacka spoiler pga stenskott. Om man ska vara jättepetig dvs. Så nu står den hemma i mitt garage, äntligen Biturbo ägare. En gång Alpina... Saknade min gamla alldeles för mycket så jag var tvungen att skaffa en annan Alpina. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.