AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
710

Bromsbelägg slut efter en månad?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Köpte nya belägg på Mekonomen av märket "dot" för en månad sedan. Kört ganska hårt sista tiden och avslutade med Ringknutstorp igår. Blev ca 1,5 timmes bankörning sen var beläggen slut fram. De var lika slut allihopa på båda sidor, oken kärvade inte och skivorna var inte speciellt repiga. Är det för mjuka belägg? Alltid kört ganska hårt men det har alltid hållt minst 1,5 år förrut. Blev verkligen förvånad när Jag såg att beläggen var slut.
DOT= Department Of Transport = "amerikanska vägverket"= USA godkända ( jfr. TÜV, CE osv.)

Bankörning "stressar" ju bromsbelägg till nivåer vardags bilisten sällan når upp till, så dåliga behöver dom ju inte vara utan kanske snarare mer anpassade för vardags körning än att smiska runt Ring Knutstorp
men för all del kontakta Mekonomen och fråga om dom är mjuka du kanske får nya till bra pris när du berättar om hur dålig hållbarhet dom har ( eller kanske kan få hjälp med belägg som bättre passar din stil)
Varför köpte du dom från början?? lägst pris?? den gammla sanningen att man får vad man betalar för är tyvärr ganska ofta just en sanning

Tilläggs bör att "pirater" ( Micro,BT,osv.) ofta köper såna här "förbruknings delar" på olika ställen med varierande kvalitet som följd (köpte 10 par torkar blad på biltema en gång (Bosch stod instansat i plåten) á 19.90/ paret så i bland är kunden vinnaren...)
hade exakt samma problem på min 535a...

köpt belägg på mekonomen, körde slut på dom på ca 1.5 månad, efter mkt akriv körning (mkt strippen, och rejs osv, allmänt sportig körstil) fick nya belägg gratis av dom, dom menade att beläggen dom sålt mig hade en sämre kvalitet än dom vanligen håller pga att dom fått från nån annan tillverkare..

vet inte om det stämmde, men beläggen jag fick höll då mkt bättre.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Tack för svaren!

Jag köpte mina fösta belägg på Mekonomen pga tidsbrist. Oturligt nog tog de nya beläggen slut i lördags kl 1300 och jag var tvungen att köra med bilen, så jag fick åka till mekonomen och köpa likadana igen. Jag kan inte hitta det gamla kvittot så jag tänkte vänta en månad till och sedan byta till mig nya "green stuff" belägg. Vet ni om de är bra?
Beläggen tar bra men de bara mals ner ju....

Kollade på mekonomens hemsida och det är samma belägg till 518 som 535 e28, 518-540 e34 mycket konstigt....
Undrar om det är samma kvalitets skillnad på BMW orginal?

Märket på beläggen är inte "DOT" utan "DON"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.