AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
27.563

hur får jag bort tallkåda

Sida 2 av 2
bustorp
Tack,djk. Jag ska prova nästa gång jag får hem bilen. Det kan ju inte bli värre i a f.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Ett bra knep ( i synnerhet med fläckar från vin och drinkar) är vanlig vodka eller renat, varunummer 1 ni vet... Helt okryddat och utan socker osv är det som gäller, 30-40% sprit gör att det rengör och dunstar relativt bra också. Mera vin, även vitt, är jag lite mera tveksam till, fast lika löser lika blir det ju...) Billigt blir det också, en halv snaps kostar inte mycket jämfört med många specialmedikamenter som säljs.

FP
bustorp
folke:
Tror du inte det skadar färgen på skinnet?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Nää. Är man osäker kan man ju spä ut med lite mera rent vatten.
Jag har använt outspädd sprit på himla mycket ytor och produkter genom åren utan problem, fast just på ljust skinn har jag inte testat.
Jag vågar nästan påstå att sprit och vatten plus lite luktämnen osv är den vanligaste ingrediensen i de flesta rengöringsmedel, fönsterputs osv

FP
Mitt tips att få bort allt som ligger PÅ lacken är clay (lera på svenska). Jag köpte Meguiar's clay tillsammans med en flaska Quick Detailer, och gick över hela bilen. Min lack var rejält fin från början, men nog blev den lite lenare och glattare. Den ska bl.a vara bra emot åda och färgstänk mm.

Polering med en cleaner tar bort oxiden och annat som ligger "i" lacken.

mvh Manor
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har precis köpt en bil som stått under en gran i 2 år. Lacken är helt täckt med kåda. Har provat cocosavfettning utan resultat. Har också talat med en rekondare och han sa att man absolut inte får börja polera bort kådan. Det man gör då är att man knider ner den djupare i lacken så den blir ännu svårare att få bort. Risken är att man sabbar lacken helt.

Tipset om margarin måste jag testa! Är ju helt klart värt ett försök! =)

Någon som har andra förslag annars?

Mvh Johan

Ao
50
Aouseus
320 -99
Groze> Vart bor du??? Ta kontakt med nån Tools butik eller AD Center och säg att du vill ha en dunk med Strovels A 343 (produkten är just för kåda m.m.) Har dom inte hemma så kan dom beställa hem... Även vissa Mekonomen och Meca butiker kan hjälpa dig...
Ett tips kan vara vanlig terpentin, dvs en ren naturprodukt...) Prova på en undanskymd plats, skölj direkt med bilschampo/vatten och avfettning osv. Arbeta endast på kall plåt i skugga osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.