AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.117

Fortkörning i Lundbytunneln(Gbg)... Hjälp!

Sida 1 av 2
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
För ett par dagar sedan var jag ute och körde med BMW:n då det dök upp en Volvo 850 som ville rejsa lite... Sagt och gjort.
Körde genom Lundbytunneln (Göteborg) i högre hastighet än angivet.

När jag kommer hem sa polarna att det nu sitter fartkameror i tunneln, men jag har inte sett några varningsskyltar!?

Är det någon som vet om det sitter kameror där?? Bilen ifråga står på min far som bor på annan ort än mig, kommer jag kunna få böter? Eller rentav indraget körkort?

Känns lite oroligt just nu :/

De innebär att om personen som kör bilen inte överens stämmer med personen som äger bilen enligt kortet i körkortsregistret så kan du inte få böter.
Dock såg ja info om att en lagändring skall komma eller iaf föreslås i riksdagen.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
M.a.o den som är registrerad ägare till bilen kommer att kunna att bötfällas för hastighetsöverträdelser orsakade av andra personer som nyttjar bilen.

/D

Dominik: Precis. Var ja så otydlig?

wendtan>>Lol

/d

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Jag sa detta till polarn, men han kontrade med säga att Polisen även kollar upp ägarens närmaste släktingar i körkortsregistret. Om det skulle vara så kommer jag ju torska... Det återstår ju att se =(

varför skulle Polisen kolla upp närmaste släktingar?
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
För mig låter det logiskt att polisen skulle kunna kolla upp hur min pappas son ser ut (dvs mig!). Och på så sätt se att det var jag som körde...

SAom sagt vet jag inte, det är därför jag frågar om poilsen har någon sådan metod i jakten på fartsyndare.

Ibland när jag saknar henne klickar jag här:
Länk
tompas:

sant men på dig lät det som Polisen gör så med automatik.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hur snabbt körde du över angiven fart?

Mvh Mohsen
beror nog på hur fort du körde förbi kameran,om du körde 30-40 för fort bryr dom sig nog inte speciellt mkt...men kommer du i typ 150-160 om de te.x 50 lr 70 väg är de nog en annan sak...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns väl först och främst inga kameror där eller?
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Mohsen och LazerEye: Det gick väldigt fort, kanske 170 km/h, nästan helt tomt på bilar eftersom det var på natten.

Acey: Det är ju det jag undrar också... Finns ju inga varningar för det iaf.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Åk ut och kolla är väl enklast, men jag kan med 99% säkerhet säga att det inte finns några fartövervakningskameror där.
Tompas: Lagen säger idag att man måste bli identiefierad som bilens ägare för att få böter. Din kompis har allså fel.
Även om polisen konstaterar att du kört bilen och att du är son till bilens ägare så kan dom inte bötfälla dig enligt gällande lag.

Visa användare
3
Kristofferliljegren
325ti Individual 2002
Lyndbytunneln har inga kameror såsom tingstadstunneln har (dessa bevakar f.ö. dygnet runt men duger inte till hastighetsmätning) så du är inte reggad på video, däremot står ofta polisen vid mynningarna har flera kollegor flera ggr fått erfara. Den bästa medicinen är dock att inte rejsa utan ta det lite lugnare, fort kan du köra säkert och lagligt i tyskand som har vägar som klarar detta utan fara för annans liv
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Kristofferliljegren:
Tack, ditt svar gör mig lite mer lättad ;)

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad jag vet så sitter det inte hastighetskamror i lundbytunneln, däremot finns det övervakningskamror, känner tom folk som installerat dem. Kolla ovanför kaklet på väggarna.

Brukade själv köra igenom tunneln minst 2 gånger om dagen, när jag själv bodde i götet och jag har aldrig fått några böter. Sen körde jag sällan snabbare än 90 istället för angivna 70 heller. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Beträffande riktiga övervakningskameraskåp så är det faktiskt så att det i samtliga ej finns kameror uppsatta än. Så även om dylika anordningar finns utmed vägarna är det inte säkert att dessa är i funktion.

/D

Har lagen ändrats sedan kamerorna sattes upp? Tidigare kollade polisen upp närmaste anhöriga till bilägaren med hjälp av folkbokföring och passfoton. Vore befängt om lagen ändrats då maken inte kan fällas om bilen är registrerad på makan eller vice versa.
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
Tompas
det finns inga kameror i lundbytunneln jag vet inte hur många gånger jag o min polare har lekt därinne med våra bilar, det låter jävligt gööt när man kommer med en Viper med Sidepipes

men enligt den nya lagen om den går igenom så kommer den som står reggad på bilen att åka på böten vare sig det e han som kör eller icke,

hellre himmel över huvet än bilen över huvet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.