AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
461

Svagheter i olika modeller...

Hej,
detta är mitt första inlägg här på siten och jag frågar er för att jag räknar med att er samlade kunskap kring BMW kan ge mig svar på min fråga...

Jag ska till å bli far (onödigt vetande kanske!?) och sitter och letar efter olika kombi-modeller. Jag har kollat priser (runt 50000 - 70000) och modeller på det mesta från Opel, Volvo, Audi mm. Det jag har märkt hittils är att BMW modellerna "sticker ut" lite mer (tilltalar mig!!). Men jag vet inte speciellt mycket om BMW:s kombibilar...

Är någon serie bättre (300, 500)??
Kan jag köpa en långmilare utan att vara orolig för motorras??
Serviceintervaller, finns det någon "storservice" vid visst miltal som man ska "passa" sig för??

Tacksam för svar,

/Oskar
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Hej Oskar!
Gratulerar till lill-ungen som är på väg.
Detta har varit uppe många gånger förr. Prova sökfunktionen!

Jag har själv en kombi, eller touring som vi BMW-dårar kallar dem för. Det ÄR inte en lika stor bil som t.ex. en Volvo 940, men det är troligen inte därför man köper en touring.

Kvalitetskänslan är mycket god i bilen och materialvalen mycket tillfredsställande.

Ang. service så finns det 3(4) olika typer av service:
* Oljeservice
* Inspection I
* Inspection II
* (Inspection II, varannan)
Dessa följer mönstret insp. I --> oljeservice --> insp. II --> oljeservice --> insp. I osv..
Jag tror man normalt kör 1000-1500-2000mil mellan varje insp.I --> oljeservice osv...
Detta styrs mycket av ditt körsätt. När du startar bilen finns det röda/gula/gröna "pluppar" i instrumentklustret som indikerar hur långt du har kvar till nästa service.

Min uppfattning är att kvaliteten är snäppet högre i 500-serien än i 300-serien, på samma sätt som snäppet är högre i 700-serien.

Motorras är nog inget du behöver oroa dig för OM service har skötts enl. boken (eller ännu bättre).

Hoppas att andra kan fylla på med mer info. Det var lite av jag kom på...

Mvh
Patrik

Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.