AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
478

Sabbare utan ASC?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tror ni att man kommer iväg snabbare från 0 om man kopplar bort ASC i en 540iAT -96?
ASCn bromsar väl motorn om den börjar släppa lite grann? Kan ibland uppleva den som lite slö i starten vid kraftigt gaspådrag.
Vad tror ni?
Danne
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
koppla ur

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Skulle tro det också faktiskt...

- H U M A N R A G E -
Länk
max f
om systemet funkar så ska det göra att starten ska gå snabbare genom att ha optimalt vägrepp men du skulle ju kunna testa be någon polare ta tid på en bestämd sträck sen är det ju bara och gasa på så vet du vilket som går snabbast.
Systemet är inte optimerat för att du skall komma iväg så fort så möjligt på torrt underlag. Systemet är till för att ta bort en bakhjuls drivens bils ganska otäcka vinter egenskaper, Dvs den stryper motorefffekt vid hjulsläpp. På torr asfalt ställer ASC bara till det eftersom effekten stryps när du trampar på mycket. DVS 0-100 går alltid bättre med en motorstark bil med ASC eller DSC av.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Men ev. slirning som då uppstår med ASC urkopplat bidrar ju knappast till axet heller. Men det är ju möjligt att motorstrypningen är värre. Bäst vore ju att kunna pytsa ut exakt rätt moment till bakhjulen, inga probs med en 528 iaf...))

FP
Folke: en eventuell slirning stjäler inte motoreffekt, vilket faktiskt motorstrypningen gör. Givetvis tappar man accleration när man får hjulspinn men inte på samma sätt som när ascn börjar jobba.
Jag har dock uppmärksammat att strypningen fungerar på ett mycket smidigare sätt på m-bilar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
På min bil blir det märkbart bättre acc utan antispinn. Nu har jag så slapp motor att det ska mycket till för att få den att spinna.
Får så pass kontrollerade släpp med min bil (kanske pga att det är cab?) att jag som oftast kopplar ur den.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag tror min accar snabbare med ASC inkopplad. Det är väldigt snabb styrcykel på den och jag är mycket nöjd med hur den fungerar. Sen att jag har 255 bakdäck med greppiga Pirelli PZERO Rosso hjälper nog litet det med :) Många verkar beskriva att om ASC'n går in så har de lång återhämningstid innan motorn vrider på igen, så är det inte på min utan effekten kommer nästan direkt igen. Många gånger så är det bara tack vare lampan jag vet att den jobbar.

-d
299
-dB
130i -07
Min bil saktas ner ganska rejält med asc inkopplat, tjongar iväg, sen tvärdör motorn, o sen kommer bilen igen o tvärdör lite kortare o sen drar det iväg, heljobbigt, dock bra när det är lite halt o man inte är med på det.
-d
299
-dB
130i -07
kan ju tillägga att det nog kan tillskrivas teknikerns fel att min e sämre än balmgrens 740, dom lägger ju garanterat mer tid på att få en 740 perfekt, dock sköter ju automaten en stor del av jobbet genom att slira i starten.
Jag får lägga mig i närheten av balmgren tror jag. Mycket snabba/små avdrag när ASC jobbar, kollade på blöta gatstenar härom dagen. Men det är som bekant hastighetsberoende, över en viss hastighet påverkas inte bromsen, det blir endast gasavdrag.
Slirning/hjulspinn utan ASC själ givetvis ingen motoreffekt eller bromsar ner motorn, men driver heller inte bilen framåt med någon större effekt. Man tvingas släppa av för att få nytt grepp och möta med rätt gas osv, här försvinner dyrbara tiondelar tror jag. Så frågan kvarstår, är det betydligt bättre acc utan ASC eller kanske dött lopp (med skicklig förare utan ASC)?
Jämför med inbromsning med/utan ABS, tror knappast någon klarar att bromsa så på gränsen till hjullåsning utan ABS som med denna inkopplad.

FP
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ok grabbar... Vi får väl helt enkelt göra ett litet experiment då. Vad tycker ni?

- H U M A N R A G E -
Länk
Ad
132
Adelante
3.0si -74
535i -92
Detta kan vara lösningen
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.