AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.284

Regnsensor funktion?

ta
144
tamtech
750i -00
Nån som kan tala om för mig hur man aktiverar samt avaktiverar regnsensorn på en e38, har läst i-boken men det är väldigt luddigt skrivet i den.

Hur vet jag att den är aktiverad? när jga sätter nyckeln i läge 1 (vilket inte värkar vara ett fast läge) o sen sätter spaken i läge 1. då händer ingeting..
O sen på läge 1 när tändningen är på så går torkarna med intervall funktion.
skall tilläggas att på själva sensorn mot rutan liksom så är det några bubblor liksom mellan glas o sensor.,. kan det påverka nått...
det känns som man gör fel..

Tamme
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det där med tändningen vette f*n, men helt klart ska ju allt vara igång när man har igång bilen...

Sen är det bara att flytta spaken ett snäpp uppåt. Då ska torkarna köra ETT tork direkt, oavsett om det är blött eller ej. Kommer det vatten på sensorn därefter så torkar dom bort det...
Sen kan man ställa känsligheten, dvs hur mycket vatten som krävs innan den kör igång torkarna, med ratten på spaken...
Skruva "uppåt" för högre känslighet. Har fått för mig att man behöver ställa hyffsat hög känslighet för det mesta, men torkar din i tid å otid kan du ju vrida ner den.

Om det nu inte är ngt som är fel...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tillägg till ovan...
Har du kört omkring med spaken i regnsensorläget, och sedan stänger av bilen, och startar igen, utan att röra spaken - så kommer inte regnsensorn att vara aktiverad.
Aktivera den genom att föra spaken ned och upp en gång.
Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
BMW Williams FW23 1:24
Eller så kan man röra på "känslighets-ratten" på spaken för vindrutetorkarna.Detta gäller om spaken är i "läge 1"

//Coasthunter
ta
144
tamtech
750i -00
Aha... oki då börjar det o klarna... i såfall så måste nog mina prylar vara paj.

för mina torkare går helatiden, med typ en , intervall funktion, värkar inte bli nån skillnad hurmycket jag än vrider på "ratten" samma intervall tid iallafall...
som jag trodde... allt kan ju bara inte vara helt felfritt i en nyköppt bil :(

Tamme
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det tar ett tag för sensorn att "lära sig" märkte det vid första regnet, efter sommarens torka då den inte varit använd på länge.
På E39 spaken upp ett hack och första eller andra hacket på "inställningsfläppen" på spaken sedan är det bara att ge sig ut och åka i regnet ett tag så lär sig sensorn efter en stund.
Den går mera som intervall torkare innan.

///MVH Hasso
Länk

ta
144
tamtech
750i -00
Jo... ok..

men det rengnar inte alls.... och den går ändå
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Avakta lite och kör när det regnar annars lär inte funktionen fungera.Det är många funtioner som ska stämma för den ska funka perfekt och få rätt signaler.
Den anpassar sig efter hastighet, regnmängd,mm.
OCh mina gick hela tiden ett tag innan den lärde sig efter sommarens torr period.
Det kan ju vara så att du behöver omprogrammera regnsensorens programvara tex det görs med en DIS uppkoppling hos BMW.Men vänta tills du kört några mil live i regn.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Var sitter sensorn?
Den sitter precis ovanför fästet på backspegeln fast på ut sidan:))
så det är viktigt att det hålls rent där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.