|
|
|
|---|---|
|
Hur blir det med spikningar om man laddar dryga kilot och ligger nära gränsen innan lustgas? Hur många hk pallar stakar, lager, kolvar av? Någon som kör med turbo plus lustgas i m20? Hur är det bestyckat? | |
|
Tänk på tändkurvan om du mappat om med annat eller modifierat sprut! Kör med jusst soppa och sänkt tändning, beräkna hållfastheten för bottendelen som om du hade haft 50el 75hk extra i maskinen. Tänk på resten av drivlinan också. Allt kommer på en gång. Tummregel: ca -2,5-3grader för varje 50hk Det första som fixar härdsmältan är soppan!!! Taskig soppa + hög tändning=kapput :( |
|
|
bäckis körde 2,2 i ladd och 100hk gas för 2 år sen med standard saker, OBS Racefuel |
|
|
mm, jag har tänkt lägga mig runt 1 bar. Jag vill köra med lustgas ibland men vill samtidigt inte att bilen ska gå dåligt pga tändningen när jag inte använder gasen. Kommer köra med ombyggt org. insprut (745 med mindre spridare) i 325 motor med sänkt komp. |
|
|
Köp en MSD Boost Retard billigt på eBay... Backar tändningen 1-3 grader per pound laddtryck, 0,07kg eller nåt... och max 15 grader totalt... |
|
|
tror att 745ans sprut gör något liknande eftersom den är byggd för turbo. Borde det inte vara så? |
|
|
Laddtrycket har inte så mycket med det att göra,de är cylindertrycket! Har du riktigt sprut så ska de inte vara nå problem |
|
|
men ökar inte cylindertryck med laddtryck? Om m20 utan o-ringning håller (generellt) för ett visst cylinder tryck så borde man väl kunna räkna ut på ett ungefär hur mycket an kan ladda och gasa genom att räkna ut laddtryck, kompression, och bestyckning på lustgasen. Riktigt sprut har jag väl inte men jag hoppas kunna ställa in det någorlunda... |
|
|
man kan säga att ju mer effekt ju mer cylindertryck på en viss volym. ett ex,helt standard 1,2 i ladd ca 400hk sen portad topp, annan kam 0,8 i ladd och ca 400hk då har man ungefär lika högt cylindertryck |
|
|
Så hur spikningsbenägen motorn är beror alltså på cylindertrycket. Går det räkna ut cylindertryck? Alltså bör jag ta reda på hur mycket en std bottendel klarar av mao. |
|
|
en tanke bara: om man trycker in gas så trycker man även in soppa (blött) men motorn spikar kanske fast man har mycket soppa vid högt cylindertryck? |
|
|
spikningsbenägen beror mycket på förbrännings utrymmets form. Tror de går att räkna lite på förbränningstryck allafall,inget jag vet. Men jag hade 200bar i medel om ja inte missminner mig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.