AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.951

Ekbloms kommentar angående SMG II

Sida 2 av 2
Jo det har du ju helt rätt i.

Ok man lär sig nått nytt varje dag:)
Var annars rätt säker på a Renault skulle köra med 6 växlad även i år.
acey:

Testade lite i morse och se på f-n den står stilla om 1:an ligger i och man lättar försiktigt foten från bromsen. Testade oxså att lägga i O vid rödljuset undra vilket som är bäst hmmmm.

ska testa lite mera i kväll

Har du kommit fram till något mera?

Frågan kvarstår dock vilket som skonsam för bilen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Det var ju lite det vi trodde nästan, frågan är då går det att själv räkna ut vad som är mer mest skonsamt. Eftersom bilen kopplar ut ala manuell bil så vore det väl konstigt om det skulle slita på bilen. Det enda jag kan tänka mig är att när bilen står still så håller systemet kopplingen "öppen" istället för att den automatiskt lägger i 0. Lägger den i noll när man står still och har bromsen på så bör det ju kvitta om man själv lägger i 0 eller om systemet gör det själv. Har svårt att se att något utav det skulle slita på bilen/systemet.

Jag ska maila syrrans kille och se om han vet något. Men eftersom bilen inte vill krypköra själv så belastar men ju inte bromsar/drivlinan på något sätt?

IliveToRide: Blev osäker om renault ska kolla deras officiella launch info och se vad som står. Skulle iof inte bli förvånad om dom körde 6 speed.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ILiveToRide: Yupps, renault 6 speed, än så länge :)
Ojdå vilken diskussion det blev om den kommentaren då, fast det hade jag ju räknat med också ;)
Som jag ställde frågan va det om SMGII:an är lika bra som om en racingförare av klass skulle göra med manuell/sekventiell då man får al som ni pratar om, varvtalsmatchning vid nedväxling (med blipp på gasen till och med eller hur starre?)

Fredrik svarade att det som han såg som enda nackdelen var att det inte fanns koppling så man kunde *slira* på kopplingen vid ingångar av kurvor. Som jag tolkade det var att det beroende på hur ingång och utgång ser ut kan det vara fördelaktigt att likka på ett högre varvtal ibland (än vad strikt hastighet och växelläge kommer att ge) för att t.ex. vridmomentet är så att man vill låta kopplingen ta lite stryk för att ha motorn i exakt rätt varvtal då man går ur kurvan.

Hans kommentar som inte fick vara med var också att det behövs en kopplingpedal för att man skall kunna köra riktigt fort. Se också hans tid på Gelleråsen med SMGII:a 1.17 vilket äl måste räknas som en ganska snabb tid ;)
acey:

Kan det inte bli samma slitage som om man står stilla med ingen växel med en vanlig bil och i så fall hur mkt är det?

CoolBlueM3Copue:

Ja med blipp om du menar mellangas antar ja och det ljudet som den då ger ut är nåt i hästväg:))

Hans tid på gelleråsen var det med automatik?vilket program körde han med?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coolblue: Det hade varit intressant att se hans tid med en manuell låda. Intressant att man MÅSTE ha en kopplingspedal för att kunna åka riktigt fort, han sa nog bara så för att du inte ska känna dig lurad micke ;DD

Hade det bara varit enklare att ändra utväxling på SMGn beroende på bana så hade det varit guld :)

Miss av Ferrari att göra Enzon utan koppling då?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Slitaget som uppstår med vanlig bil när man startar från stillastående neutral, växel, koppling upp är nog större på en vanlig bil än med SMG II eftersom en dålig förare kan slira på kopplingen hela vägen upp genom växlarna medans SMG II växlar perfekt varje gång. Troligtvis tar det 100.000mil innan man direkt märker av slitaget som uppstår i just det momentet. Jag tror att de berömde fullgasväxlingarna i läge 6 vid 8000rpm sliter "lite" mer ;)) Men kan man ändå spara något på att själv lägga i 0 (vilket ju inte är så jobbigt) så hade man ju kunna göra det, frågan är bara som sagt om det verkligen ger något.

acey:

Efter att ha testat lite så tycker jag mig märka att det skiljer liyte förlåt MKT lite på tongånsgvarvet beroende på om 1 eller 0 ligger i.

Vad har ni andra med SMG II för erfarenhet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.