AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.952

Ekbloms kommentar angående SMG II

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Angående Fredrik Ekloms kommentar i BMWPower intervjuvn.

"När det gäller racing använder man kopplingen rätt mycket på bana (för att slira och justera motorvarvet i ingångar av kurvor) som gör att det är en nackdel att inte ha en koppling."

Min fråga är hur mycket detta används idag när det gäller all modern mjukvara som finns idag. Alla stall utom BMW valde att ta ett viktstraff för att få köra med sekventiell låda istället för en vanligt standard "H" manuell låda. Alla prestanda serier och även bilar lutar väl mer och mer åt sekventiella stuket utan koppling. I valet om han får välja mellan sekventiell låda och manuell säger han sekventiell...

Synd att han inte hade en varvtid med den manuella lådan för att svart på vitt se skillnaderna :)
Känns som om man har valt rätt:))
Vill du utveckla detta "BMWPower intervjuvn" låter som jag missat nåt..

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Länk
Alla racing bilar med sekventiell låda har ju en kopplingspedal också;)

Det är bara alla biltillverkarna som lurat folk att tro att om den är "sekventiell"(läs, tiptronic och annat skäp.) har den ingen kopplingspedal.
ILiveToRide:

Japp, så är det. En sekventiell racinglåda funkar ungefär som en motorcykellåda.
( Eller som många här skulle skrivit: motor cykel låda ).....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Efter att fått mig en lektion av Starre hur lådan funkar, med div olika inställningar och växlingsval, lär man sig att sköta denna låda med alla finesser så är det en oslagbar kombination.
Jag kan förstå dom som sågat den i biltester mm, det tar tid att lära sig att använda den på bästa och effektivaste sätt i olika situationer och det hinns väl inte med av alla biltestare.??.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ojay: Ja fast den används väl enbart vid start/depå och knappast för att "reglera motorvarvet vid ingången i kurvorna" eller har jag missat något? F1 styrs kopplingen via ratten och dom enda bilarna som jag kan tänka mig använder kopplingen något så när aktivt under körning är väl rally bilarna.

Teorin om att ta kurvor, som bankats in under kurser, böcker osv är ju bromsa i en rak linje, släpp bromsarna sväng in, gå på gas. Sen finns ju tekniken med "trailbraking" in i kurvorna. Det enda jag kan komma på att Fredrik kan mena måste vara att man ska "heal and toe" in i kurvorna men detta sköter ju SMG II perfekt själv.

Jag skulle mer sakna koppling på vintern när man kan "koppla ur" om det går lite vilt till.

Ilivetoride: Sekventielllåda är väl ett uttryck som missbrukas men om någon låda på marknaden kan kallas det så är det SMG II. Att kalla tiptronic för en sekventielllåda är helt fel medans SMG II är halvfel. SMG II har en koppling, bara det att du inte kan kontrollera den själv. Kanske något för SMG III? Koppling i ratten ala f1.
hasso:

Tack:)nu han vi inte ta den långa lektion inkl körning, tar det nästa gång:))

Visst tar det ett tag att lära sig att hantera SMG II lådan på rätt sätt, men det tog minst lika lång tid om inte längre att lära sig hantera det där gamla sättet med att koppla,växla släppa kopplingen ge gas.....
acey:
Ja det är för sorgligt hur det uttrycket har missbrukats och vinklats.
Jag hade inga kommentarer om SMG II, har ingen som helst erfarenhet av dem. Men jag vet hur de fungerar, skillnader och likheter mot mot vanliga automater med växelväljare och mot "riktiga" sekventiella lådor.

Man kan använda kopplingen för att balansera bilen, det handlar väl en del om personlig körteknik. Då använder man den på samma sätt oavsett hur man väljer växel.

Man kan ju göra en taskig varvmatchning vid nedväxling för att starta lite överstyrning t.ex.

Vid nerväxel får man väl samma problem med en sekventiell låda som en vanlig manuell. Alltså man hamnar på högre varv utan att ge gas därefter och får motorbroms och det ställer ju till det. Har ju knappast fullgas vid nerväxling.

Så jag tycker behovet av att varvmatcha är det samma med en sekventiell låda som med en vanlig manuell H-låda. Alltså behöver man använda kopplingen vid nedväxling med sekventiell låda också a.la. heal and toe.
Vad jag vet så använder de koppling vid nedväxling i racing med sekventiella lådor.

F1 är annorlunda, de fungerar mer som SMG II, med hydraliskt opererad koppling som är elektroniskt(dator) styrd. De får också hjälp med mellangas.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
IliveToRIde:
Nej menade inte att du hade kommentarer om SMG II, utan snarare Fredriks kommentarer.

Att varvtalsmatcha, eller att hamna på ett mycket högre varvtal vid nerväxling styrs enklast med SMG II med tidpunkten för nerväxling. Systemet varvtalsmatchar självt vilket ju gör att risken för att tex låsa bakhjulen vid nerväxling är minimal. Nu pratar jag SMG II och inte en vanlig sekventiell låda. Min åsikt är, utan att ha Fredriks förartalang ;) att man med träning absolut kan använda SMG II lådan, och få den att göra, det du vill så som med en vanlig manuell låda (mer eller mindre).

Dessutom är det en enorm ego boost för folk klassen under Ekblom och Schumacher att varje gång kunna få till en perfekt upp och nerväxling och bara koncentrera sig på att balansera bilen med gas och broms medans övriga system sköter resten.

Annars håller jag med dig att det är upp till personlig körteknik. Att press världen runt prisar SMG II är kanske för att de inte har Fredriks talang.

Jag tror att ETCC stallen om det vore lagligt hellre skulle ha ett SMG II system där kopplingen sköts elektroniskt/hydraliskt, hjälp med mellangas, nerväxlingsskydd osv om de fick. Troligtvis sätter reglrementet stopp för detta.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Vid kökörning/långa stopp läger du i N eller låter du bilen ligga i med 1ans växel? Det har ju cirkulerat lite rykten om vad som skulle vara bäst för lådan.
acey:

låter nog bilen vara i 1:ans läge, vad är bäst?

Låter iför sig klokast att låta den vara i läge 0 dvs neutral. Vad säger ryktet??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Ryktet sa att folk lät bilen ligga i 0 under lite längre stopp för att skydda drivlinan. Jag har själv aldrig tänkt på det och inte kunnat läsa mig till informationen i varken original manualen eller smg II manualen. Troligtvis är det väl klokast att låta den ligga i 0 vid längre upprepade stopp (kökörning tex). Vid vanlig vardagskörning och vanliga trafikljus låter det väl som lite overkill kanske. Eftersom BMW inte nämnt det så bör det nog inte vara någon fara?
acey:

Om man ser till hur det funkar med automat så borde det vara bättre för bilen om man la i läge O.Eftersom det både blir tryck på både broms och drivlinan så är det kanske läga att läga i O.

Frågan blir ju då automatiskt när räknas det som kökörning och inte?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Men är det inte så att när du står stilla och trycker på bromsen så kopplar bilen ur och bromsarna ligger på, alltså som en normal manuell bil med kopplingen nere? Eller funkar det så att bilen vill krypköra även vid bromsen på som automat? Har aldrig reflekterat över detta.

Tror jag skulle räkna kökörning som att man rödljusen får slå om till grönt minst 3 gånger innan man kommer över. Detta innebär ju att bilen inte rör sig många meter mellan stoppen. Är det dessutom så att man ska ut på "större väg" och det är rött 3 gånger så länge som det är grönt så kanske det är läge att "växla ur".
acey:

kan vara så hmmmm nu blev jag tagen på sängen......

När jag åkte iväg för att tvätta bilen i går så testade jag, stod helt stilla med ettan i släppte försiktigt bromsen stod helt stilla om jag inte mins fel.Tänkte inte så mycket på det just då, för testa i morgon.Om nu inte snön sätter stopp för bil åkande i morgon

Då är det nästan kökörning 10dgr/veckan om man råkar åka hem/till jobbet vid fel tidpunkt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja återkom med svar det vore roligt att få veta hur det är, har aldrig tänkt tanken rimligtvis bör systemet koppla ur och sedan vid gas växla koppla upp.

Jo, men om systemet funkar som jag misstänker är det lika farligt som att köa med kopplingen nere i en manuell bil rimligtvis.

Köar också dagligen, vilket är det tråkigaste man kan göra :(
Är det inte så att definitionen för en sekventiell låda är att man växlar i en sekvens, dvs att för att komma från 1'an till 4'an så måste man gå igenom alla växlar på vägen dit. I en H-låda kan man ju sätta i vilken växel som helst hela tiden.

Det där med varvmatchning. Det är väl kanske lite svårt att jämföra F1-bilarna med SMG II, eftersom F1'orna har väldigt tätstegade lådor. Det medför ju ett mindre behov av varvmatchning.
ojay:
Jo det är sant, frånbörjan var det dock bara dogring lådor, lådor man inte kopplar ur när man växlar som menades.

F1 har inte så väldigt täta lådor. Inte nämnvärt mer än en vanlig 6-växlad.
Blir ju lite tätare på de som kör 7 växlat, men det är det väl bara två eller tre team som gör?

Det bara låter som om de är tätstegade vid acceleration för att då går så sjukt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Utväxlingen skiljer ju från bana till bana, vilket ju gör att det låter väldigt tätt på monaco om man ska använda alla 7 växlar på en så pass tight bana. Men det är som IliveToRide säger det är pga accelerationen som det låter som om dom vore väldigt täta.

Alla team förutom kanske 2-3 använder 7 växlade lådor idag. Vad jag vet så är det bara Minardi och Jordan som inte har 7 växlade lådor idag. Med frågetecken för Jaguar.

Ibland hjälper inte ens varmatchningen fråga Häkkinen efter Monza 2000 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.