|
|
|
|---|---|
|
Efter ett vipparmshaveri i påsken som funderar vi lite på teorier, en tidig teori var att oljerörer var igensmetat med gammalt koks osv. En ny teori som en polare "hörde av en kunnig" var att oljepumpen hade tappat stinget och orsakade detta. Personligen har jag inte hört något om oljepumpen på M30, däremot att den skakar loss på V8:an men det är väl en helt annan historia? HAde varit högst intressant och höra era teorier på vad som orsakat mitt haveri. Lite data på bilen och symptom kommer här: E34 530i -89 15.500 mil (verkar inte skruvad och svensksåld) Kammen har tickat sedan jag köpte den men itne speciellt mycket. JAG har skött oljeservice till 100% och övrig service säkerligen bättre än mång andra. När det hände låg varvtalet på 5.500 varv och det hela var ganska odramatisk, efter att vi plockat av ventilkåpan såg vi först den ena sedan den andra vippan som låg snällt brevid och såg knäckta ut ; ) Kammen var väldigt sliten på första cyulinderna där dessa vippor suttit, kammen var även lite sliten på andra ställen men INTE som vid första cylindern. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. | |
|
Om oljepumpen "tappat stinget" brukar det märkas om oljetryckslampan lyser länge innan den släcks vid start..kommer iofs långsamt smygande detta fel. Om kamaxeln slits ned redan vid ditt miltal så verkar det lite skumt..särskilt som du beskriver att servicen gjorts mer noggrannt än "normalt"..Visserligen så kan detta med igensatt oljerör vara en tänkbar felorsak,såväl som "halvlossade banjobultar"till detta rör.Men dem kollade du kanske vid dina servicar? En 89 med 15500mil måste betraktas som "tämligen unikt".Har du kontrollerat miltalet på något annat vis än antagit att det stämmer? Mvh Janne. |
|
| Mina vipparmar (2 st) brast efter 17200 mil pga slitna vipparmar. Det var en yterst liten "våg" på glidytan på vipparmen. Vipparmen hade "hoppat" mot kamaxeln och därför brast den på min. Låter något liknande din. Tycker också det är kort miltal för en sådan sak. | |
|
Jag har inte försökt att verifiera mätarställningen men bilen har få ägare,är svensksåld och har nästan alla besiktningspapper MED mätarställning på och på papperet ser det ut att stämma, sedan kan jag hålla med om att det verkar lite väl tidigt. Sen så tycker jag inte det är "tämligen unikt" med 15.500 mil på 13 år. Själv har jag bara kört 4000 mil sedan -99 med bilen och då är det min enda bruksbil. Slår jag ut dessa mil på dagsbasis får jag det till 3-3.5 mil 7 dagar i veckan och det är mer än vad jag kör idag. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Det jag tycker är mystiskt är att kammen är sliten på mer än ettas nock på bara 15500mil dessutom med bra service så långt du kunnat se iaf. JAG har inte sett så många 89:or som rullat så lite hur som helst. Därmed inte sagt att din bil inte har rätt mätarställning. Jag kanske låter lite "vrång" angående bilens mil men du frågade ju vad det kunde tänkas vara för orsaker till vipparmsraset. En M30 motor med regelbunden service brukar hålla minst uppåt 25000mil utan att man behöver åtgärda något mekaniskt.. Mvh Janne. |
|
| Att oljerören "beka"t igen låter inte så troligt. Tog ned tråget och efterdrog bultarna till oljepumpen på min V8 i helgen. Trodde man skulle hitta en del "slam" i botten på motorn efter 20.000 mil. Men icke sa nicke, blankt och rent som motorn skulle vara ny, fascinerande. Då ska det nog mycket till innan ett helt rör skulle sätta igen. | |
|
Vill inte göra dig nervös men när en vippa gick av på min 528 -85 så kröktes en ventil som i sin tur slog hål på kolven, upptäcktes inte förrän toppen lyftes av. Hoppas du inte har sån otur. PS. detta var också på första cylindern T.F |
|
|
Den biten klarade jag mig ifrån, toppen har åkt både av och på... Till JanF: att det såg bra ut för dig är trevligt men det betyder inte att det är otroligt i mitt fall, som jag sa från början skulle det kunna vara så att någon kör med skitolja och därav att det koksat igen och stoppat smörjning på främre delen. Har du kikat hur små hålen är i oljeröret? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Det var ingen av banjoskruvarna som var lösa då du rev toppen? Främre skruven lossnade på sjuan min och hade slitit ned nockarna på cyl 1. Hörde att den började ticka mer på slutet men då jag ändå riva toppen , brydde jag mig inte om att kolla upp det. Detta var ett dumt val då kammen var tokfräsch iövrigt. Numera kollar jag alltid oljeröret och banjobultarna vid oljebytet var 500'de mil.. Läropengar kallas det visst :-) MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Förutom de beryktade banjobultarna så kan avlagringar i oljeröret i kombination med en liten sänkning av oljetrycket exvis beroende på slitage i motorn orsaka detta. Det bästa är att göra som David skriver, alltså kolla momentet på bultarna vid oljebyte men jag skulle vilja tillägga göra rent, alternativt byta oljeröret vid regelbundna intervaller exvis ventiljusteringar. Observera, detta bör göras ÄVEN om man använder s.k högklassad olja. Ovanstående gäller framför allt M20 och M30 mvh MW-Guru |
|
|
Ursäkta min okunnighet i ämnet men vilka är banjobultarna? Är det dom som håller oljepumpen? Hur kommer man åt dom isåfall? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Nej, banjobultarna håller oljeröret. mvh MW-Guru |
|
|
Oki, då var det inte några lösa banjobultar i mitt fall. kanske man bör rengöra oljerör vid varje ventiljustering för att undvika detta i framtiden även om man kör på högklassig olja. Att byta röret för ofta är kanske lite dyrt i längden då det kostar över 300:- på BMW www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Lägg det i lämpligt lösningsmedel för att efter ett tag blåsa ur det med tryckluft. Naturligtvis så kan även andra komponenter exvis oljepump o dyl "balla ur" men om man "servar" röret och bultarna så har man i alla fall gjort en hel del för att maximera livslängden på kamaxel och vippor. mvh MW-Guru |
|
|
Tror oxå att igenkletat oljerör o banjobult många gånger är boven till kamslitage.Hade en 728 som havererade i kammen i det fallet var orsaken spridare som ej höll tätt =bensin i oljan blir inge bra i längden. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.