AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.506

När tidigast vaxa ny bil...?

kungen.nu
Blir snart lycklig ägare till en sprillans ny BMW...! En fråga då till er här, när ska man tidigast vaxa en ny bil/lack...? Har för mig att nya lacker behöver lite tid på sig innan man kan vaxa, stämmer detta...?

kungen.nu

välkommen till en bra bmw forum:))

Ja detta med att vaxa bilen alt lackbehandla bilen vid ny bils köp har disskuterats tidigare.

testa sök funktionen

Om jag inte minns fel så bör man vänta alt från några veckor till några 2månader

Tycker att du ska låta Mrcap/Ditec lägga på ett s.k lackskydd på din bil, det är den helt klart värd:))

Grattis till en perfekt sommar bil.....
Bmw ludde
Jag har hört att man ska vänta ett halvår elr nåt = lagom till hösten. Lycka till med bilen .

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Struntprat att man behöver vänta si och så länge innan man man lackskyddsbehandla nya bilar. Har talat med flera rekondare och alla verkar instämma att 99,9 % av alla nya bilars lacker är härdade när de når konsumenten. Ångrar faktiskt att jag väntade drygt 9 månader innan jag vände mig till Ditec, kunde då ha undvikit ytrepor och från första början sluppit dessa. Visserligen försvann de flesta efter polering men at skydda lacken frå början är aldrig fel.

/D

dominik:

Detta har som du vet disskuteras tidigare och de verkade de flesta vara överens om att man bör vänta ett tag. Då var det förslag och på alt från 2v-flera månader, själv tror jag att man bör vänta i någon/några veckor.

Ps.Har du fått tillbaka bilen?Påsken har redan varit:))
starre>>>självklart vet jag att detta varit uppe för disskusion tidigare, därför frågade jag runt beträffande detta med lackskydd innan jag bestämde mig för Ditec. De rekondare jag pratat med var alla överenns om att det är fritt fram att lackskydda nya bilar omedelbums efter leverans. Bland annat utför Mr.Cap i Uppsala lacksyddsbehandling på nya bilar åt Novation innan dessa levereras till kunderna. Så jag står fast vid att det inte är fel att göra detta i stort sett efter leverans.

Angående "bettan" så skulle den vara klar igår men, men..... Fortfarande är det Scott Yz3 som tjänstgör som transportmedel:-)
Förhoppningsvis nästa vecka.

/D

Lacken e nog rätt färdighärdad på din bil...Men...de skadar ju inte att låta bli o polera den så länge de går...Va noga bara me o tvätta/skölja bort allt skit som fastnar så ofta de går...Personligen skulle ja inte POLERA bilen däremot lägga på flera omgångar med hårdvax utan polermedel som man stryker ut med lätt hand,allt för att få en hård o vattenavvisande yta...Så gjorde ja på min nylackade bil efter ca 3mån o de funka kanon...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag vet att Saab/Opel i Karlskrona lämnar sina nya bilar på lackförsegling innan leverans. Det beror väl helt på hur lång tid det går mellan lackning och behandligen.

__
Länk
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
VW/Audi (i Finland iaf) rekommenderar att lacken skall vara minst sex veckor gammal innan man behandlar den med ett förseglande lackskydd. Enligt dem avger lacken från början lösningsmedel som man måste låta dunsta av. Innan det kan man skydda lacken exempelvis med ett snabbvax om man nu absolut måste.

Jag tycker att det är ett ganska förnuftigt råd.

M.v.h. Mikko
Personligen värderar jag bilrekonderarnas ord mer än bilförsäljarnas som oftast inte alls är insatta i ämnet. När bilen produceras och når slutkonsumenten har det oftast gått 4 veckor eller mer (så var det i mitt fall>bilen kom in till BMW Sverige i februari och levererades i början på mars) alltså har det gått så pass lång tid att lacken är färdighärdad, altså fritt fram att lackskyddsbehandla. Allt annat är bara trams.

/D

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Nylackad 2 veckor.... Ny bil..kör direkt.

Mvh
Skalman
kungen.nu
Tackar för alla goda svar, kul med så mycket respons...!

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Starre mfl, det är viktigt att separera yvå fall: omlackad bil och en ny bil. En ny bil lackas i fabrik utan plast och gummidetaljer på plats och kan därför snabbhärdas i hög temperatur. När bilen lämnar fabriken anses den därför härdad. Sedan kanske vissa tillverkare anser att man skall vänta ytterligare någon vecka, men i de flesta fall har den tiden förföutet pga leveranser i vilket fall.

En omlackad bil är en helt annan sak och det har som sagt behandlats i en annan tråd.

MVH/PTR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.