AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
664

323i -82 med vatten i motoroljan

Su
1
Sunwave
323i au -82
Har en 323i au -82. För en tid sen tog lamellerna slut (gick inte att lägga i driven om man inte lyfte upp bakpartiet så den skickades iväg på renovering, nya lameller och några fler delar sen gick växellådan som smort.

Efter ett tag började motorn koka, fyllde på kylarvätska och avluftade i både höger- och vänstervarv, motorn "spydde" kylarvätska ibland, efter ett tag kom det upp olja också! Under hela proceduren kontrollerades alla oljenivåer kontinuerligt och det fanns inga spår av vare sig vatten eller nivåförändringar - Tills idag då motoroljan var alldeles grå och bubblig... :-( Bilen går väldigt knackigt också, stängde av den för jag vågade inte riskera att det skär.

De personer jag pratat med föreslår byte av toplockspackning eller i värsta fall att topplocket är sprucket. Låter rimligt. Någon som har andra tips?

Jag har tänkt byta toplockspackningen först, men nu måste det ju vara så illa att hela motorn är full i olja, glykol och vatten. Hur gör man sig av med det, kan man "tvätta" motorn invändigt? Är det något som bör överlåtas åt fackman?

Tacksam för hjälp.

Bmw ludde
Riv ner hela motorn, inte det lättaste. Men då får du möjligheten att kolla över allt. Vet inte hur pass svårt det är på en sådan modell, har några kompisar som gav sig på en b21 motor utan att ha gjort det förr. Men det tar tid...kanske inte så inspirerande men, men ha de

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Du bör nog kolla upp toppen innan du byter packningen,är rätt säker på att du fått en spricka i den..Att bli av med allt i klet i motorn ja om du plockar ut motorn från bilen och river den så är det ju rätt lätt att tvätta den ren,tex med diesel..Annas så får du väl köra en stund med någon billig olja och sen tappa ur gärna lång tid så du blir av med det mesta...Även spola vattenkanalerna med hett vatten,kanske köra någon kylarrensning kan nog hjälpa...

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.