AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
928

BMW Diagnosdata säger att luftpump ej fungerar?

One of One
Tjena gott folk...

Har nu i veckan diagnostestat M3:an med BMW diagnosdata. Den enda felkod som datan gav ifrån sig var att "luftpumpen" ej fungerade eller var avstängd. Luftpump, frågade jag? Tydligen så är det någon sorts pump som ska pumpa in luft ifrån luftboxen till precis innan "kattarna" så att avgasvärdena ska sjunka samt att kattarna förbränner bättre. Då undrar jag, om pumpen inte fungerar som den ska då får väl Lambdagivaren fel värden som då i sin tur skickar fel signaler till styrboxen/databoxen och motorn går lite taskigt plus att man får fel avgasvärden vid en eventuell besiktning. För om jag har luskat ut det hela rätt så gör luften från luftpumpen att avgaserna blir utspädda med ren luft som i sin tur passerar Lambdagivaren som då i sin tur skickar "rätt" signaler till databoxen och bilen går som den ska..?? Bilen har ju gått lite dåligt emellanåt, som en volvo 240 för att sen helt plötsligt utan förvarning formligen explodera med kraft, alla 286 hästar tillgängliga. Om man då räknar in alla faktorer ovan med bilens underliga gång och höga avgasvärde, så undrar jag om det hela har ett samband, kanske någon som känner igen sig med mina problem som kanske kan komma med lite råd. Vid besiktning av bilen så fick jag en massa väldigt höga avgasvärde t,ex: HC värde på 257 (normalt ligger det på ca 025) Lambdavärde på 1,03 (får vara högst 1,03) alla värde låg över det tillåtna.
Måste få ordnat detta utan att notan springer iväg för en massa dyra timmar felsökning =)

...

"Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen"
gu
394
gurr
M5 -95
att bilen går runkigt och att du har mystiska avgasvärden beror inte på luftpumpen. (om du nu inte ställt diagnos vid kallstart) luftpumpen går endast igång vid kallstart och är igång i ett tiotal sekunder. den tillför syre (luft) precis i början utav grenrören för att sänka föroreningarna (miljökrav) genom "efterbränning" då kattarna inte fyller sin funktion förrens dom är typ 300 grader varma. när kattarna kommit upp i arbetstemp stängs luftpumpen av.
Gurr: Alldeles riktigt. Därför så tar många "trimmare" bort luftpumpen pga att den helt enkelt stjäl lite, lite effekt i och med att den drivs av AC-remmen. Ett remhjul mindre ger ju kanske 2-3 hk. Den är ju endast igång när motorn är kall(kattarna) så dom dåliga avgasvärdena kan inte ha med det att göra. det är alltså endast när bilen är kall som den ska gå dåligt om inte luftpumpen fungerar. K.
One of One
Tackar er båda (gurr & estorilmongo) för ert inlägg. Skulle det hela kunna bero på Lambdagivarna istället? Men Diagnosdatan kom inte med fler felkoder. Vad fasen kan det hela bero på... jag blir så trött.... =(

"Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen"
gu
394
gurr
M5 -95
du grejar inte besiktningen? höga avgasvärden kan bero på allt möjligt skit. är det dax att serva bilen?

sök efter tidigare inlägg med hjälp av "sök inlägg" högst upp på denna sida. sök på "avgasvärden" eller "hc-värde" eller dyligt, så hittar du nog en hel del matnyttigt. skål!
Höga HC värden hade jag. Min katalysator hade brunnit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.