|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| He he! den sortens körglädje verkar mer bero på ngt komplex av ngt slag ;) | |
|
De som oftast har komplex av olika slag är ju de som kör BMW, eftersom det ofta är de som kommer som ett kanonkula bakifrån och vill gasa...... Burnar på Sveavägen, kör av i rondeller och bränner loss i centrum....... Måste man ha komplex för att man sedan tycker att det är kul & köra ifrån de?? (de hade säker garvat betydligt ljudligare än jag) Resten har man ju läst här på forumet! M.V.H. |
|
| --> Andreas: Med risk för att komma ifrån ämnet, men finns det inte risk för att det är DU som har komplex med tanke på att du hänger här och sprider skit? | |
|
Och vad sprider jag för skit??? (-snacka om att ta åt sig!) Kan meddela att jag även gillar BMW och att många av mina polare kör BMW. (M5, M3, 328, 530 mfl) Annars så har jag gett en hel del tips till folk här på BMWPOWER angående en mängd saker, tex turbokonverteringar m.m. Ska fösök mig på det på polarens 530, och detta har jag även frågat om tips här! Men jag kanske inte får vara här och "störa" LR? M.V.H. |
|
|
Visst "får" du vara här och störa! Har jag ingen åsikt om. Tar ej heller åt mig då jag inte (Ännu) blivit brutalt omkärd av en SAAB (förutom då av min egen). Tyckte bara undertexten gav ett intryck om komplex, men som sagt en missuppfattning från min sida tydligen. Kan dock meddela att jag blev riktigt förnedrad av en Porsche GT2 häromdan, men - vad var annars att vänta =)) Hoppas det går utmärkt med turbokonverteringen av 530, låter som ett trevligt projekt. Skall själv ytterligare förbättra min egen turbospis i Aeron, så någon SAABmotståndare är jag inte. Glömt å borta, låt oss återgå till ämnet! |
|
|
Du började inlägget med "Visst "får" du vara här och störa!" Förstår inte hur jag stör bara! Hur menar du?? Skriver bara av EGEN erfarenhet, (och typ resten av sverige). Mitt inlägg igår 21:36 håller allt för många med om! Det är bara att erkänna! Många trevliga undantag förekommer lyckligtvis!! Själv tycker jag bara om att köra fort! (där det är lämpligt) "Glömt å borta, låt oss återgå till ämnet!" M.V.H. |
|
|
Andreas: missade du den här gubben ;) eller ? |
|
|
Mycket roande läsning:- ) Även om man med en Sierra med SAAB-motor åker ifrån BMW´s... Trots att man äger BMW själv, så kan jag stå för att BMW inte är bäst i världen vad gäller allt. Visst finns (i min egen) tillräckligt med kraft för MIG och JAG tycker att den går bra. Får storpisk av många andra bilar och jag hävdar inte motsatsen. Kul att folk får fart på sina bilar helt enkelt. Oavsett fabrikat. Hade varit kul att se Sierran "live" nån gång fastän chansen är liten... /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
Tony-Avesta |
Sierran genomgår nu en reparation, då de få BMW-gener som faktiskt finns i den, alltså växellådan från M3 E36, behagade hänga sig vid inspirerad växling. Även ett skorrande oljud i lådan vid motorbroms som verkar vara ett mysterium, och som uppträder mellan ca 3000-2000 rpm vid motorbroms på alla växlar, skall lokaliseras och åtgärdas. Nån som upplevt nåt liknande på dessa M3-lådor?? Samtidigt håller jag på att montera ett helt nytt SAAB 9-5 aero kylarpaket med dubbla elfläcktar. Antagligen går jag upp till 15" fälgar men går antagligen ner i däcksbredd från 185/65x14 till 175/70(80?)X15. Lite bränsleledningar kommer antagligen att dras om, jag bygger ett nytt 2,5" rostfritt avgassystem. Ev flyttar batteriet till bagaget. Ny 600 Nm koppling monteras. När så allt är ihopsatt igen och testat lite, så kommer jag att justera upp laddtrycket till programmets rätta värden, vilket kommer att betyda ca 0,5 bar mer i mellanregistret och ca 0,1 bar mer på topp. Det bör ge en klart förbättrad effektkurva, och därmed lite förbättring på de redan ganska bra accelerationstiderna. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
| då är ju frågan om det är orginal i forden | |
Tony-Avesta |
Hejs. Jag lyfter denna lätt antika tråd, och tillför en färsk update. Som ni ser i tråden ovan så äger jag en lätt bizarr Sierra, som rör på sig hyfsat. Den hade som ni ser ovan problem med skorrande ojlud från lådan (M3 E36) vid motorbroms, sen hängde sig lådan rätt var det var vid en liten acctestning och därefter revs motor och låda ur och översyn och renovering av lådan tog vid. Det har dragit ut på tiden då jag varit borta på jobb bl a. Men den nyrenoverade lådan (inga fel hittades i den heller) har nu provkörts, och det lät lika illa som tidigare..... Då bestämde jag mig för att helt byta låda, för att se om problemet försvann. Byggde om med ny adapterplatta och klämde dit en BMW 535-låda från -92. Tyvärr skorrar det nu med, fast lite annorlunda. Så det är bara att inse att även om det är lådorna som låter, så orsakas det av nåt utanför lådorna, som får lådorna att skorra. Jag börjar undra om det kan ha med märkliga vibrationsfenomen mellan motor och låda. Att det blir nåt knas mellan dem, men att motor och låda var för sig är felfria. Känner ni till någon som haft dessa eller liknande fenomen med dessa lådor på andra fyror, kanske BMW-fyror?? För övrigt så kan jag berätta att Sierran nu med den nya lådan och ett par pill i styrboxen är elakare än någonsin på draget i landsvägsfart mm, ja vid omkörningar på fyran ja t o m femman från ca 90 så drar det så man nästan blir yr :-) Den laddar ca 1,4 bar från ca 1700 rpm och upp till ca 4000 rpm, därefter slunker laddet (helt enligt programmet) till ca ca 1,1 bar vid 5000-6000. Det ångar på mer än man kan tro faktiskt. Den var rejält pigg tidigare, både från stillastående men särskilt på landsväg. Nu känns den klart elakare i synnerhet på landsväg. Från stillastående kanske den är aningen långsammare för jag når inte 100 på tvåan med denna låda, och den vrider promt loss däcken på ettan tvåan och trean. Skall testa lite olika däck och höja varvstoppen en smula, samt trixa lite med momentbegränsningarna på de olika växlarna för att så att jag får ner max effekt i backen utan att däcken spinner loss för hejdlöst. Sen skall jag mäta lite acctider igen och se vad det har gett. Kan i alla fall berätta att ligger man på femman i 90, då varvar det ca 2100 rpm. Trampar man då fullt så suger det iväg sannslöst bra och nästan overkligt för en så liten motor. Jag kan säga att det måste till rejäla bilar och motorer för att hänga med, och troligen får de allra flesta växla ned för att hänga med :-) Vanliga svennsonbilar hängen inte med hur fan de än växlar ned i de farterna om jag klipper till på femman, det är ballt som fan att bara segla ifrån och se dem hänga över ratten villt stirrande genom rutan :-) Ha det bra BMW-lovers. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
JA, det låter kanonkul... Men här kommer nått ännu roligare. Jag låg bakom Peter Hammarströms M3 turbo på E4:an (700hk.) I typ 110 kM/h, när han trycker ner Å Målar ja sisådär lite lagom 100-150 meter, med en däckbredd på gissningsvis 255-265! DET ÄR RESPEKT!!!!!!!!!!!!!!!!! Där får du nog jobba lite på saabmotorn för att hänga med! Hare king, Hejsvejjs Länk |
|
Tony-Avesta |
He he.... Ja det lär jag säker få göra. Men jag har ju i ren jämförelse en helt orörd motor på 2,3 liter och en originalturbo stor som en tumnagel i jämförelse med Hammarströms 3,2 liter och elefantlunga...... :-) Så jag är jäkligt nöjd ändå. Målet är ju i första hand en lömskt diskret svensonbil med relativ enkla medel och liten slant. Och där har Sierran en viss poäng. H-ströms bil är ju näst intill djävulen själv, vare sig diskret eller billig, men rå som få :-) MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
Jag tycker att den är riktigt diskret, ser ut som en vanlig M3 åsså har han 700hk, han sa det åxå att det finns inte nån motorcykel som hänger på han....R1:orna är roligast att köra ifrån tyckte han! Sen så kör han 0-87Km/h på 1.6 sek Länk |
|
Tony-Avesta |
Jo visst är H-ströms M3 diskret, som M3 sett. Men den är knappast lika diskret som en original grå osänkt Sierra med 185/70X14 på plåtfälgar och plastnavkapslar från Biltema...... ;-) MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
hehehe näe det har du rätt i, kan du inte skicka nå bilder till mig på din pärla...maila Mvh Länk |
|
|
Hehe skoj läsning! =) Nu har ja inte läst hela tråden men ja kom att tänka på en rolig sak när ni säger fåååååååård :) I våras så mötte ja en gammal kompis när ja stod å tankade bilen. Han å några polare kom i en ful gammal Ford Sierra Kombi... Äckligt skitig va den å rostig å dann. Men bra gick den. Galningarna hade tryckt ned en Cosworth spis i den som va trimmad till 450hk :) Sedan hade de på något jäkla vänster pressat dit 4-hjulsdrift på äckelbilen så laglig va den ju inte *ler* När ja mötte dem så hade de precis hängt av sig en BMW M5 E39... Jag skulle inte vilja träffa ägaren till den BMWn efter den händelsen för han lär ha haft horn i pannan som satan =) Ja såg när de drog iväg med äckel fåååården å den gick som satan! Usch säger ja bara... Det finns tydligen inga gränser. Aja, ville bara säga det med tanke på fåååååårdar me skumma saker under huven! =) Mvh Tobbe |
|
| Hammarströms bil är det grymmaste som rullar på våra vägar, men att han drar ALLA hojar är en ren lögn. | |
|
Är det månne någon speciell hoj du syftar på, Flåklypa? :) Jens |
|
|
Nej. Sedan är det alltid en definitionsfråga om vem som vinner när man jämför bil vs hoj. Hojen är snabbare i låga farter, men bilen är snabbare i höga farter. Vad gäller? Eftersom Hammarström som f.ö har en 3.0litersmaskin gillar strippen så kanske man ska jämföra där och då finns det t.o.m originalhojar som är snabbare, men dom börjar också att ta slut nu när han kör så jä*la fort. Jag är dessutom helt övertygad om att Tonys Ford/SAAB/BMW håller hojar stångna i höga farter om han har utväxling för det. Då pratar jag R-hojar. En R1 toppar ju inte mer än 275-280km/h original. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.