|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
ant |
Bilen i fråga är chipad med JWR-chip och har ett öppet filter tillsammans med ett friare avgassytem. Enligt flertalet trådar här på forumet är det ingen effektvinst att hämta med dessa modifieringar men några hästar bör ha hittat dit. Största skillnaden bör vara att det går att varva till 8300 rpm med det chipet. När 12.98 tiden sattes var det med Yokohama R-däck på Lazzat körningarna förra sommaren. Att bilen skulle klara denna tid i nuvarande skick är jag dock skeptisk till. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
Tony-Avesta |
ant. Min egen okvalificerade gissning, då jag inte är guru på dessa M3, är att ett bra chip tillsammans med fritt Ferrita med racekattar, nog kan ge en del pållar. Men gissningsvis inte komma förbi 350 Hk ens i bästa fall. runt 340 Hk känns mer troligt. Fast som jag sa, jag kanske yrar okunnigt nu!? En standard M3 321 Hk bör med alert förare klara strippen på runt eller aningen under 13,5 i rent standardskick. Är man dessutom på en preppad stripp med bra greppa samt klistrigare däck så känns 12,98 fullt rimligt, ja inte ens särskilt märkvärdigt, då man bör kunna förvänta dessa tider med bra förare. Vet någon vilken slutfart den hade på 12,98-repan?? Låt mig gissa på runt 173-175 Km/h!? MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
ant |
174km/h har jag för mig att sluthastigheten var. mig veterligen har ingen annan lyckats med dessa tider i en "otrimmad" M3 3.2 E36 ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
Tony-Avesta |
ant. Såg att jag missade lite här ovan. Jag menade ju att med det trimmet den hade så var inte 12,98 så oväntat, inte på en stripp med kletigare däck. Jag har sett 321-hästare klara under 13,5 helt orörda med standarddäck, men då har föraren varit både lyckosam och duktig. Hur som helst, på gatan råder andra normer. Klarar man ca 13,5-14,5 rätt upp och ner på vanlig asfalt utan krusiduller. Ja då är man faktisk snabb nog för att göra livet besvärligt för de allra flesta man normalt kan råka på runt korvmojjen en Lördagskväll. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
| Tont. Din trimmade fordalien går antagligen ganska fort framåt. Men hur ser du på motorlivslängd kontra en otrimmad M3 3.2? | |
| Tont är naturligtvis Tony. :) | |
Tony-Avesta |
Tja, det bör vara likvärdigt, ja kanske t o m bättre för SAAB-motorn!?. Beroende på HUR mycket den trimmats och hur hårt den körs. Min motor är HELT standard innifrån och ut, förutom avgassystem luftfilter och styrprogram. Motorn är även känd för att vara MYCKET kraftig och driftsäker. Den pallar faktiskt väldigt höga förbränningstryck original, vilket gör att det inte är några problem att köar med ca 500-700 Nm och över 500 Hk utan att byta stakar kolvar eller toppackning. Lite av stridsvagnsmotor kan man säga. Den har dock inte samma finess och raffinemang som M3:ornas fina sugmotorer. Men det behöver den ju heller inte då det inte är en hysterisk (om än förfinad) sugmotor. Kraft och effekt kan ju skapas på olika vis. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
| Tyvärr så är ju M3-motorerna långt ifrån några evighetsmaskiner. | |
|
Hellre en motor som TÅL stryk och som ger DUKTIGT med kraft/effekt än en som har så kallat "raffinemang" och som kräver svindyr olja och ändå går i bitar...... M.V.H. |
|
|
Fården och bmwn kan ta ett race från stockholm till göteborg så får vi se om ens fårrrden kommer fram.. Kom inte o jämför ford med BMW.. ---- Min FD,M3 DAYTONA Länk ---- |
|
Tony-Avesta |
Tja, visst kan jämförelsen BMW vs Ford halta, i synnerhet om man blandar in M-modeller. Å andra sidan så är jag personligen inte Ford-frälst för fem öre. Men denna Ford har en SAAB-motor under huven, och dem gillar jag. Vad gäller rejs till Gbg mot en BMW, så är jag inte det minsta orolig att inte komma fram, men först kommer jag knappast då Forden bara maxar 200 i dagsläget. Förövrigt anser jag långrace på landsväg vara idioti, så det sysslar jag inte med helt enkelt. Hur som helst, SAAB-motorn har vissa fördelar gentemot BMW:s M motorer, fördelar som tilltalar mig. Att säga att den ena eller andra motorn är bäst, är svårt. För det beror på vilka krav man har, och vad den skall användas till. Kan vi enas om att båda är väldigt bra motorer, på sitt vis? MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
Man kan säkert piska M3:or med en trabant med V8:a motor i. Dom flesta som äger en M3 har nog köpt bilen av andra anledningar än bara rakt fram prestanda tror jag, skulle aldrig vilja köra runt i en Ford Sierra eller SAAB heller för den delen för att dom har ingen känsla eller något annat heller som tilltalar mig iaf. Ta inte illa upp nu din bil är garanterat rolig och snabb och har säkert inte kostat många tusen och skruva ihop, men att jämföra med M modeller går bara inte tycker jag, du är ju dessutom på en BMW sida och skriver med säkert 90% inbitna sugmotor fantaster som läser den ;-) |
|
Tony-Avesta |
Nä, jag tar inte illa upp. Jag har för det första på ingavis jämfört min Sierra med en M-bil, i några andra avseenden än just prestanda i vissa situationer, där den uppenbart kan bita ifrån så det svider i avsevärt exklusiva och erkänt rappa bilar. Men det gör ju inte en pappig Sierra till en fullfjädrad konkurrent till M-modeller av mer påkostat slag. Att M-bilar, de mer påkostade då, är erkänt fina i väghållning och totalprestanda, råder inget tvivel om. men det gör inte automatiskt att en M-bil alltid vinner i alla situationer mot alla andra bilar, inte ens billigare och sämre bilar. Att jag skriver här och kivas lite med er, med en snikig pappig Sierra med "huggtänder" är bara på skoj. För det är kul att gnabbas och uppröra lite med glimten i ögat. I synnerhet om de man gnabbas med åker i några av bilhistoriens ikoner. Det är som på golfbanans shooting range. Att se en kille stå där och smälla på med blänkande svindyr mytomspunnen trä-etta, och sen ställa sig bredvid, dra fram en skev och rostig järn-femma och se hur han ler så där självgott som man bara gör när man är så där nöjd som man är när man vet att man har fina saker. Sen klappar man på och slår hundra meter längre...... och hör hans haka träffa gräset....... ;-) Sånt är lika obetalbart varje gång, och ger rysningar av vällust.. Ja ni känner säkert igen det, för alla har upplevt detta på nåt sätt, eller hur!? MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
Tony-Avesta: Tyckte det var skitfräckt. Maximal sleeper. Klart man kan jämföra på skoj mot diverse M bilar. Man gör ju det med glimten i ögat. Undra hur det känns att sitta i en M3:a och få rast av vad man tror är en vanlig sunkig Sierra. Sen angående hållbarheten. Saab bygger fina motorer. Det kan man faktiskt tycka trots att man kör BMW. Men vissa här kommer aldrig att kunna säga något gott om något annat bilmärke. |
|
|
Måste säga att det är sorgligt med alla som åker BMW, oftast E36 M3, som totalt vägrar att inse att de kan faktiskt bli frånåkta. Blir frånåkt så blir man, då ska man inte tjafsa om att man inte har turbo eller finare inredning eller nåt. Det är handling gäller. Tony, mycket underhållande historia! Alltid lika kul när någon eller något ställer till det i folks så inbillat perfekta vardag. Det är helt obetalbart att driva ut någon som slår med driver med järn:) Köpte en järn 1:a för att kunna göra det oftare. |
|
| Tony! roligt bygge, men för att göra det ännu roligare så kan du väl peka ner en M5 3,8 motor i sierran och känna på ursinnig sugmotor som alltid svarar på gasen med ett vrål som får en att rysa, tänk vilka breställ den skulle få smaka på då=) | |
|
jag tycker som en del på det här forumet att det är ganska skoj när nån som du bygger in lite udda bil som den där 319 med b23et i den tycker jag var häftig för det är inte så många som har byggt såna bilar Mvh Niclas icq:137785585 Team turbo addicts |
|
Tony-Avesta |
Tja, en 3,8 M5 maskin är ju inte så tokig den heller. Men den är bra mycket större än SAAB motorn, och säkert tyngre. Jag får mer vikt över framvagnen och långt fram i nosen med en sådan. Jo, gassvaret i en fin sugmotor är härligt. Fast inte hellr en sugmotor svarar överlyckligt på gaspådrag om man trampar fullt från låga varv, den vill nog gärna, men kan inte ge så mycket effekt innan varvet kommer upp så pass att andningen via kammar mm kommer igång ordentligt. Turbomotorer är faktiskt rätt lika på det sättet, men med sin speciella karraktär, som kan berusa den med. Den motor jag har i Sierran lämnar ca 400 Nm vid 2000 rpm, och mer skall det bli. Ligger man på de varv man bör för att vara lite med i matchen (detta gäller ju alla bilar oavsett motortyp), så kommer laddtrycket på bråkdelen av en sekund. Man kan gott säga att det kommer med ett vrål direkt även på denna maskin. Jag tror inte jag har missat nåt när det gäller bredställ när det gäller SAAB-motorn, inte ännu, och då jag siktar på att vad det lider ligga på över 600 Nm i vridmoment redan från låga varv så kan det bara bli bredare... ;-) MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
Tony-Avesta |
Jaha..... Då var det roliga över för denna gången, ett litet ras skedde med Sierran ikväll under lite tidsträning på 402 m. Såja, skratta nu inte, för det enda som inte håll var BMW-grejor ;-) E36 M3-lådan behagade ta semester, den pallade väl inte med moset från en elak SAAB-motor he... he.... Nä, allvarligt talat, så skedde nåt vid lite inspirerad snabb växling från tvåan till trean. Kändes som om nåt inte han med eller att nåt i växelföringen skjöts för långt när man skulle i med trean i en hast. Jag har hört nåt att växelförarna kan slinka fel eller för långt/förbi på nåt sätt i vissa BMW-lådor. Nu ligger bara fyran i och speken är stum käns det som. Nån som känner till fenomenet och hur man avhjälper det, om nåt annat kan vara skadat mm. Jag tror inte nåt jätte allvarligt hänt, för jag fickl inte i någon växel alls egentligen, och när jag kände att nåt inte blev som det skulle vid växlingen så bara klev jag av och rullade i till sidan. Lådan skulle ändå ur för byte av ett lager och lite allmän översyn, så ny får jag fixa detta på samma gång, samt montera kraftigare koppling så den håller i ordentligt. Tips och idéer på vad som hänt med lådan och hur det reparesas och helst hur man fixar till det så att det inte sker igen. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
tony-avesta:kallar du jo-berg i västerås preppad stripp då har du inte varit där........................du lär ju inte få nå mer race med min gamla bil för han smällde den i helgen men vi kan ta ett med min e30:) m3johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.