AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.914

På kvällsbesök i Västerås med Sierra "2,9i"...

Sida 1 av 5
Tony-Avesta
Hej och hå.....

Jag och en god vän var lite hungriga ikväll, så vi tog en liten repa med min grå diskreta Sierra 2,9i...... Vi hade planer på att inmundiga rejäl äkta svensk husmanskost, så efter lite irrande i hemmabyn, så hamnade vi så småning om i Västerås och hittade en restaurang med det vi sökte, McDonalds... :-)

Väl proppmätta så tassade vi runt på stan några varv. På centralstationen cirkulerade allhanda unga förmågor, och två äldre herrar i en elegant Sierra med navkapslar......

Vi tog någon tur upp till Hacksta för att se om det var nån ruljans på rejsandet, men inte då. VM i fotskrap stod på programmet.

När vi så skulle åka därifrån så fick vi en mörkblå BMW med regskylten i vindrutan bakom oss ut på rejsrakan, som verkade vilja köra om oss. Tyvärr råkade jag just då få känningar av en knäskada i höger ben, sedan Koreakriget...... Så det började krampa lite, och jag råkade visst gasa på lite... ;-) Och rackarns vad den där BMW E36 325:an gick bra, för den verkade hänga på Sierran rätt bra där bakom oss, men ikapp eller om kom den inte. Inte heller när jag fick krampanfall nr 2 nere på rakan ut mot korsningen, då verkade den faktiskt tappa mark bakom Sierran. Men att en BMW 325 kunde gå så bra visste jag inte, särskilt som det satt två nätta sötnosar i baksätet med. Jag fick kramp i höger knät ett par gånger till in mot stan, men 325:an kom inte om eller ikapp.... Och tänk så fundersamma de såg ut när de till slut rullade om och sneglade på den grå Sierran med pensionärsstyling, när vi sakta gled in mot centrum :-)

Fan, jag måste nog gå till en naprapat med skånken, för man kan ju inte dras med kramp så där hur som helst ;-)

Någon här som känner igen sig? Och var det kanske inte 328 utan en M...... ;-) Hur som helst, snygg som fan var den i alla fall.

En liten anekdot från mig, med glimten i ögat. ;-)

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Även effektmätning. Info på.
vericom_vc3000daq@hotmail.com
Aldric
Faktum är att sötnosar i baksätet (eller i passagerarsätet för den sakens skull) ökar bilens prestanda, men bara om det rör sig om en BMW. Jag ska förklara närmare:

Folk som kör BMW och vill rejsa med dessa (utesluter alltså direktörer och annat löst folk ..) har ett närt förhållande med sin bil. Bilen i sin tur uppskattar denna kärlek och vill gärna återgälda den bäst den kan. Om pojken dessutom har en flicka i bilen känner han kärlek från henne, som han i sin tur, kanske helt omedvetet i ögonblicket projicerar över på bilen, som i sin tur känner det, och den vill då gå ännu bättre.

Sensmoral är alltså: raca helst inte mot bilar med passagerare av blandad könsfördelning. Dessutom är det 100 ggr värre att förlora ett race med tjejen i bilen är med polarna.

;)
Tony-Avesta
Ha ha...... den var fin den *S*

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Tony >> Du måste ju berätta att den inte det inte sitter en Ford 2,9 motor i bilen utan en S... ;-)

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Scania?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sunk Spis :)

Tony-Avesta
Sunk Spis....??? Nä nu var du ju tarvlig ju... ;-)

Scania är kanske inte så illa gissat däremot, då det är en lite mindre, nära släkting under locket på Sierran. Inget extremt alls, men den gör den rätt lätta bilen piggare än man anar vid första ögonkastet.

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Hmm, Tony... Har du adopterat Saabdelar nu igen eller var det ngt annat på S som åsyftades? ;)

Hur går det med 2002:an?
Jag har läst lite om den där Sierran på Zatzy. Du håller dig ifrån Gävle hoppas jag iaf, annars *grrr* ;-)
Jag är förvånad om 325:an hängde på med tanke på vilken flygplansmotor som sitter under locket.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Fordar ska man akta sig för. På alla de sätt.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jo, nog lämnade man många snopna bakom sig när man körde sierra...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Tony-Avesta
Den där BMW:n som jag kubbades lite med, var visst en M3 -97:a med trimchip och förlagda kattar mm.... Skulle visst gå bra som attan enlig vissa. 12,98 på strippen sägs det. Så "Ernst" sträckde ordentlig på sig i garaget när jag berättade det ;-)

Var förresten i Borlänge i kväll, på ett litet rejs i gärsgårds-serien. Jag kom visst trea totalt sa man!? En 6-cyl M3:a till fick smaka på "Ernst" dolda talanger.
Han tog starten med ca ett par billängder men när det spunnit färdigt på tvåan så smiskade jag ikapp vann med ca 3-5 billängder. Nästa till rakning var en RS2:a. Den är ju svår att hänga med i starten så man blev ju efter nångon billängd i början, men sen började jag ta ikapp, och över mål så var jag uppe i bakhjulet på honom och nosade, men hann inte om. Attans!!! Men kul var det för det.

Bland vimlet på rejset kunde jag skåda den lägsta M5 E39 jag någonsin sett, fet och skitrå i utstrålningen. Men den körde en gång med det verkade inte gå så bra, problem med kopplingen tror jag!?

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Tony -Avesta:
Stämmer bra,Det är svårt att få till nå bra starter från stillastående. Sen blir man så hetsig när det är race.Man måste kliva av kopplingen helt innan man ger gas på nästa växel.Slirade på kopplingen tvåan och trean.
Men man lär väl sig nån gång.Det luktade väldigt illa.

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
ant
Den M3 du rejsade mot befinner sig just nu utanför mitt fönster.. Det är min granne som äger den. Innan honom var det "m3-johan" här på forumet som ägde den. Det var även denna Johan som lyckades sätta 12.98 repan i västerås förra somarren på Lazzat. Då med dekaler över sidan där det stod "Slö bil???" "Superchips". Väkte även viss uppmärksamhet på Bilsports evenemang "En dag på racebanan" Kinnekulle. Den har nu komplett Ferritasystem med dubbla race-kattar.
Att tiden blev som den blev beror nog till stor del på att Johan har en förmåga att köra på gränsen til vad grejerna håller för.. Ibland lite över det. Det går undan om Johan får dra i spakarna som han vill..

Jag kan bara säga vad jag tycker, men jag tycker nog att den va i bättre skick när förre ägaren hade bilen. Dessutom har den 5-växlad låda numera.

Bilen var uttannonserad här för ett tag sen. Annons --> Länk

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Tony-Avesta
Inte för att jag vill vara elak, men var inte den anonsen rätt full av "allt kan säljas med mördande reklam"....

Sveriges snabbaste M3....?! Pyttsan......

Toppfart en bra bit över 300 km/h.....!? Pyttsan 2 skulle jag tro......

Bra går den säkert, och snygg med. Men det där var nog en annons utan skrupler... he... he...

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
ant
Tony: Hmm varför vill jag hålla med dig? =D

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Jag såg inget konstigt i annonsen. Den är väl normal för den genomsnittlige BMW ägaren ;-)
Tony-Avesta:

:)
Jocke Jakan och Hammarström's resp. M3'or lär nog t.ex. gå bra mycket bättre.

/Wille
WilleW >> och de har också orginal/otrimmade motorer??

Tony>> på med en koppling som håller så att du kan trimma spisen också!
M.V.H.
Jag tippar att annonsören också trimmat sin, den är väl mer original eftersom den inte är överladdad.
Man kan ju räkna med att bli jämförd med ALLA m3'or eftersom "Sveriges snabbaste" är ett ganska definitivt ordval.

/Wille
Frågan är ju om den hänger av alla E46:or.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.