AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.382

Sommardäck = Vibrationer 90-130 km/h

Hej.

Jag satte igår på sommardäcken på min bil.
Men saken är den att med de däcken så vibrerar ratten mellan 90-130 km/h. Vibrationer som verkar härledas från sommarhjulen (eftersom den inte vibrerar med vinterhjulen.)

Min bror hade samma problem när han hade bilen och försökte få vibrationerna bortbalanserade på däckverkstad, dock utan resultat.

Jag lade märke till att centrumhålen på fälgarna är större än navet på bilen. Fälgarna styrs alltså inte in rakt av navet utan kan sitta lite som de vill.

Kan detta vara orsaken till vibrationerna? Om så är fallet, finns det några ringar man kan sätta i hålen på fälgarna för att få dem mindre??

Mvh /Carl

Tacksam för svar.
Bmw ludde
Om däcken har stått upp så kan ytan mot golvet ha hårdnat en del, vilket kan leda till vibrationer. Elr har dom legat ner ?

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Centreringsringar kan vara på sin plats om navet är mindre än centrumhålet, men då skulle du förmodligen ha haft ytterligare problem, och inte bara vibrationer i hög fart, eller?
bmw ludde: De har legat ner ibland och stått upp ibland. Men jag tror att de var så även när de var nya. Det är dock regumerade däck så det kan eventuellt vara det som spelar in.

Mr Shhh: Hur menar du ytterligare problem? Vibrationer i andra hastigheter eller?

Mvh /Carl.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ja, vibrationer som ökar med hastigheten, kraftiga vibrationer när du bromsar och eventuellt spårningstendenser, rätta mig om jag har fel någon. Men en början är ju i alla fall att få fälgarna att sitta. Om fälgarna inte är original och därmed centrumhålet är större än navet så är det praktiskt taget omöjligt att hålla fälgarna på plats enbart med hjulbultarna/muttrarna, så kolla med en däckfirma om de har centreringsringar som passar.
ke
9
kentafinell
M3 Cab 02
Det kan inte bara vara så enkelt som att det är obalans i ett av hjulen....? Grannen hade samma problem, men efter ballansering så gick det bra sen....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Du måste ha exakt samma passning på navet och centrumhålen.
Centreringsringar av plast hjälper inte alltid. Jag fick specialsvarvade spacers av fälg/däck firman jag beställde mina hjul ifrån. Då blev det helt perfekt!! Så du bör ta kontakt med nån däckfirma som kan fixa det.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om fälgens navhål är större än den klack som finns på bilens hjulnav, är det garanterat därifrån vibrationerna kommer!

Andra fälgar (som är riktigt anpassade för bilen!) eller centreringsringar är det enda som hjälper i det fallet.

Mvh
Ok.
Tack för svaren. Ska kolla om en balansering hjälper, annars får jag köpa centreringsringar. Vet någon förresten ungefär hur mycket sådana ringar kostar, och var de kan köpas?

Mvh /Carl.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En välsorterad däckhandlare bör kunna lösa centreringsringar!
Bör inte kosta mer än max 50kr/st!

Börja med ringarna och balansera sedan hjulen om det behövs så kanske du slipper att balansera dem i onödan!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.