|
|
|
|---|---|
lundgren |
blev tvungen att avbeställa dagens besiktning för att det har blivit nåt skit som jag inte vet vad det är. har precis bytt kylare och har nu fyllt på med glykol. felet är det att nivån sjunker och svämmar över omvartannat, värmen funkar inte men tempmätarn står på normaltemp... det ryker ur kylarn och kommer även vit glykolluktande avgaser ur avgasröret... som jag har fattat det så kan det inte va nåt annat än toppen eller packningen, har jag rätt? är det nu det så kan jag inte förstå hur den kan gå sönder för att man kört motorn med möjligen för lite glykol under 15-20 min(utan kokning). lite ska väl topparna klara eller är de så känsliga?! |
|
har du luftat systemet?? de är en ganska bra grej att göra! o där me att de avgaserna.... ja skulle nog inte oroa mig å mycke över de.... de försvinner efter ett tag... de gjorde de på min ///bmw raggarn säger BMW = Bromsklossar Med Wattlänkar |
|
|
Lufta , lufta !!!!! Det borde bli bra om du luftar kylarsystemet ! Och glöm ej att ha på full värme när du luftar systemet ! lycka till. Om man vill så kan man köra motorn helt utan glykol , iofs så är det ju inte bra pga korrosion och frostskydd... Kör man helt utan glykol så kokar ju motorn inte lika lätt !! Billy B-10 Länk |
|
lundgren |
ok! så ni tror inte det är toppen? har testat å luftat å luftat men jag får ingen skillnad... hur kollar man säkert om det skulle vara toppen eller topplockspackningen spm har gått? jonas |
|
Ja... du kan ju göra ett kompressionstest ! Hur ser motoroljan ut ? Det kan ju även vara thermostaten som är trasig ! Jag hade ungefär samma fenomen på min iofs en gammal 528 -77 , att det blev som du skrev när man skulle lufta!! Man jag gav inte upp och förtsatte att lufta sedan så släppte det . Och när man fyller på kylarvätska så ska man fylla på mycket sakta!! Billy B-10 Länk |
|
lundgren |
ska testa å lufta lite till då. har kollat termostaten, satt en mutter i den så den är helt öppen hela tiden men ingen skillnad. går bilen dåligare om det är nåt med toppen? har iaf inte märkt nån skillnad på min... jonas |
|
Det borde den göra tycker jag ! (efter ett tag ialla fall ) Hur många luftningsnipplar finns det på den ? Billy B-10 Länk |
|
|
Kjøp en flaske med tetningsmiddel for motorblokk .Dette virker ofte veldig bra og koster under 100 spenn.Det er ingen fare med å prøve dette. Hilsen W.H. |
|
| Har haft toppras på min, började med att mätarnålen svajja som fan.. upp,ner,upp,ner... sen blev det sämre "bottendrag" asså motorn svara inte när man gasa. Helt klart att den gick sämre. Dessutom bör du se antingen vitt smägg i ventilhuset eller olja och smägg i expansionskärlet. OM du har toppras... renovera inte. Köp en ny motor på en skrot! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.