AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Mäta oljetryck E34

Efter topprenovering vill jag vara säker på att oljetrycket är korrekt, speciellt då jag vid ett fåtal tillfällen fått upp "oil pressure sensor" Hur kan man få detta uppmätt på ett enkelt sätt som inte ruinerar mig?

Sensorn byter jag men vill ända vara säker på att det är ok.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag hörde om ditt haveri, men har ni fått ihop hon nu?

Lättaste sättet är väl att du lånar tobbes givare på e23án? *s*
Då ser man ju "oljetrycket"
nej lite seriöst då...en mekanisk bar mätare gäller om man ska vara 100% säker.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Toppen är på, väntar bara på ett grenrör som är helt ; )
Lite småpul och så en i övrigt rätt färdig,

hur kopplar man in en sån där mekanisk bar mätare då? och jag kollade i mina fickor, hittade ingen sådan... har du en pelle? ; )

kan BMW annars ombesörja detta till rimliga pengar tro?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag brukar alltid montera i en oljetrycksmätare i mina bilar som gått litet längre!

Dock skall det absolut vara en kvalitetsmätare (typ VDO) som dels visar "rätt" och dels reagerar "blixtsnabbt" på oljetrycksförändringar. På min 3.0:a och 635:a kan man till och med se pulserna från oljepumpen på tomgång.
Billigare typer (som tex BILTEMA) bygger på bimetallprincipen och litet lätt överdrivet hinner motorn skära innan du ser på mätaren att du tappat oljetrycket.

Givaren till en fast monterad oljetrycksmätare eller en tillfälligt inkopplad sätter du i hålet där oljetryckskontakten sitter i original. På toppens vänstra sida längst bak!

Säkert kan BMW hjälpa dig att mäta oljetrycket. Dock måste du köra motorn riktigt varm för att du skall kunna se vilket tryck du har. Detta tar många (säg 3-5 mil) vid normalfart eller kanske en mil vid varmt väder, ordentliga accelerationer och hög fart.

Min gamla 3.0S har ca 4 bars oljetryck vid kall och halvvarm motor och ca 2-2,5 bar vid 100 och varm motor. Tomgången har jag höjt till 1200 rpm och då har jag ca 0,5 bar när motorn är rejält varm en varm sommardag. Det är rätt dåligt men med 20W-50 olja och oljetrycksmätare har jag det hela under kontroll.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.