|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått låna en E39 medan min topp blir renoverad, bilen är utrustad med farthållare och jag får den bara att fungera om man först trycker på en knapp till höger om ratten, och sedan aktiverar farthållaren, går det inte att få knappen att vara på som default? Känns bökigt att göra detta extramoment varje gång... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du aktiverat knappen på instrumentbrädan så,är den ju igång tills du stänger av tändningen. Förmodligen en säkerthetsdetalj så bilaen alltid startas med avstängd farthållare. Den innehåller ju ett minne och skulle man fibbla till det på knapparna på ratten så händer det ju saker som kanske inte är meningen.??? ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso Ingen som har en lösning på detta? irriterande lösning får jag säga.. Tacka vet jag E34 ; ) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Jag har precis samma irritationsmoment på min och skulle också uppskatta en lösning. |
|
|
Tjenare! Kanske är jag trög eller nått men vad är problemet egentligen? Man aktiverar först farthållaren på ratten (I/O) då tänds lampan för farthållaren, sen trycker man en gång på + vid önskad hastighet som den ska hålla. Bromsar man stängs den av, när man sedan accelerar upp till den hastighet man hade innan så sätts farthållaren på automatiskt! :) /Manray/ |
|
|
Manray: På äldre modeller aktiveras farthållaren inte med nån knapp på ratten, utan med en liknande knapp som sitter jämte ratten. Det kanske ändrades i samband med faceliften -01? /Micke |
|
|
Jag aktiverar min fh på samma sätt som Manray på min 99:a, från ratten. Hasse |
|
|
Tror nog alla bilar/fabrikat har det så ordnat att när man stannat motorn så måste man aktivera farthållaren igen och ställa in önskad hastighet osv. Kan ju vara så att nästa förare inte alls tycker den sista inställningen passar honom/henne. Däremot saknar jag möjligheten till några förinställda hastigheter som kunde presenteras i displayen och snabbväljas, t.ex 70-90-110 (läs 80-110-130..). Fär väl bygga själv.. FP |
|
|
Micke har helt rätt. Tidigare modeller hade inte I/O-knappen på ratten utan på panelen. Det är detta som är irriterande. |
|
|
Aha. Jag kanske missförstod, det finns alltså nån variant där man först aktiverar på panelen och sen trycker +/-, resume osv på ratten. Verkar mindre klyftigt kanske. FP |
|
|
Och innan dess (dinosaurietiden nästan) så behövde man bara trycka på farthållaren en gång så höll den hastigheten, inget extramoment vare sig på ratt eller vid sidan om, så är det på min E34 och jag ser inte det som någon slags säkerhetsrisk... Men helt klart har dom gjort det lite lite lättare om man kan aktivera den via ratten istället för på panelen. Folke Skriver "Kan ju vara så att nästa förare inte alls tycker den sista inställningen passar honom/henne." Det är inte detta jag pratar om utan det jag syftar på är helt vanlig aktivering av farthållaren inte något slags minne med senaste hastighet eller så... JAg exemplifierar. E34: starta bilen, gasa iväg till lämplig hastighet, tryck in farthållaren och vips håller den hastigheten. Tidig E39: Starta bilen, gasa upp till lämplig hastighet, tryck in "i/o" på höger sida av ratten (inte på ratten utan vid sidan om), tryck in farthållarknappen på ratten, vips håller den den hastigheten. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan du köra bilen med spaken på en e34 dvs höja och sänka hastigheten. trycka in en knapp så att bilen återgår till inproggad hastighet efter inbromsning??? I/Q knappen kan du knappa i så fort du startat bilen, så behöver du bara trycka på + knappen på ratten så går det liksom av sig själv :))) ///MVH Hasso Länk |
|
ja jag kan köra bilen med spaken och ja, jag är 99.9% säker på att jag kan trycka på en knapp efter inbromsning och få tillbaka den gamla hastigheten. Oavsett när du får trycka på knappen på E39 så är det ett extra moment. Sätt på farthållaren för att kunna sätta på farthållaren.... ; ) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Min har både knapp vid ratten och på ratten men det är bara den vid ratten som går att aktivera farthållaren med. |
|
|
Exakt så är det på denna E39 som är en -97 eller -96 (kan man se det rent optiskt förresten?) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Ok, då vet jag hur det ser ut! Kan tänka mig att det är lite småjobbigt... :) /Manray/ |
|
|
Det måste ju finnas en knapp för att koppla farthållaren till/från. Om man bara kunde trycka t.ex + kanppen när som helst och fånga den aktuella hastigheten, och sedan vidare öka/minska med +/- så kan man ju aldrig stänga av farthållaren (förutom med broms/kopplingspedal) eller hur? Så jag förstår egentligen inte problemet, förutom att det verkar dumt med I/O på panelen och resten på ratten. FP |
|
sebbe_bmw |
Det beror helt på vilken ratt du har, har du sportratten så har du ju ingen knapp på panelen bara på ratten.. Min 528-98 jag hade satt det en sportratt på och ingen knapp på panelen, samma på mina nuvarande bilar.. Du kan köpa dig en 03:a med standardratten och då får du knappen på panelen! Sebbe |
|
Jag har sportratt på min och har då både knapp på panelen samt på ratten. Men knappen på ratten har ingen funktion., |
|
|
Knepigt så det förslår... FP |
|
|
På min 540 E39 -97 så "enablar" man farthållaren på instrumentpanelen, till höger om ratten, sen har man 4 knappar på ratten, +,-, en knapp med en 0 som skall vara en form av Reset eller nollställning och en knapp med minne för att återgå till tidigare hastighet efter inbromsning. Men det verkar som fler har kommit fram till det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.