|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska renovera framvagnen, har jämfört priserna mellan biltema och mekonomen, man får betala ungefär en tredjedel av priset på Biltema jämfört med Mekonomen... Är det ngn som har bra/dåliga erfarenheter från dessa firmor, speciellt angående framvagnsdetaljer. Jag antar att BMW orginal är bra mkt dyrare än Mekonomen eller??? trevlig helg Peter | |
|
Det är inte alls säkert att BMW Original är dyrare än Mekonomen! När jag ringde runt och kollade upp en rad servicedetaljer till min bil var mekonomen ÖVERLÄGSET dyrast, bra mycket dyrare än BMW själva! Så ring BMW och hör efter, Biltema skulle jag undvika såvida ingen har jättebra erfarenheter av just deras framvagnsdetaljer....? Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Akta dig för att säga "Biltema" här på forumet....det flesta kommer att "näst intill" idiot förklara dig och biltema om du råkar säga något positivt om det....dom har till och med påstått att Biltemas motorolja är "Renad Spillolja".... och allt annat är "extra dålig kvalite" special tillverkat för Biltema....så nu blir vi två som får på huvudet, nu när jag också sagt "Biltema".... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
mekonomen mfl. och märkesverkstäder har oftast samma leverantör på reservdelar därav liten prisskillnad. Biltemas framvagnsdetaljer har inte jag bra erfarenhet av. En p-ände tex höll i 2000 mil dvs 2 år innan bes dömde ut den. Den originalmonterade hade suttit i 12.000 mil vilket är "normal" hållabarhet. ///MVH Hasso Länk |
|
Kvalitet oavsett vad det gäller kostar. Köpa billigt brukar sluta med större kostnader i slutet än om man hade kostat på riktiga grejor från början. Mvh |
|
|
Sökte lite mer på forumet och kom fram till att framvagnsdetaljer inte var att rekommendera från Biltema, då det fanns ngr som hade dåliga erfarenheter från dessa. Peter |
|
| Solstolar,parasoll och bildelar!!!!Nej tack, jag tror jag skulle lägga till ett par spänn. | |
|
nofx16! Att mekonomen skull vara dyrare än mekonomen vill jag inte hålla med om. Till min 528 kollade jag få "länkarm främre nedre" BMW=1205:- + bussning går bara att köpa i par = 570:- Mekonomen=811:- och då är bussningen monterad. Har monterat mekonomens i dag ej samma fabrikat men jag kan inte se någon kvalitetsskilnad! mvh BLJ |
|
|
Att mekonomen skull vara dyrare än BMW skall det stå. Man skall inte skriva inlägg på fredag kväll när man har fått i sig en massa vin. mvh BLJ |
|
|
Jag har nu kollat Mekonomens priser samt mailat BMW för prisuppgift så man får väl vänta och se.... Känns dock som att framvagnen ska vibrera sönder i 100 blås... samt knakande ljud från framvagnen då man kör i gupp/kullersten. Knaket var innan jag bytte till 17 tummare men då fanns inte vibrationernra, tror inte det är obalans i hjulen...kankse att det har blivit större belastning med dom större o bredare hjulen.....?? Kan iof vara obalans men då jag vet att framvagnen är kass så skall jag kolla den först. Peter |
|
|
Bengt! Det ju just det som är problemet att oftast går det inte att se någon skillnad. Det som är det intressanta är ju inte utsidan utan vilken legering eller kvalite på stålet är det som har använts vid tillverkningen. Vissa saker går säkert att köpa på biltema eller mekonomen, men på delar som sitter där för att man skall hålla sig kvar på vägen skulle inte jag våga chansa i varjefall. Skål!!:) |
|
Nosko |
ABSOLUT INTE biltema, har väldigt dåliga erfarenheter av deras delar. Kanske därför dom är så billiga, så man ska köpa delar ofta. |
|
Glöm inte att kolla motornords priser när du ändå håller på. De har för vana att lägga sig en slant under original. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Allt är väl ändå inte skit på Biltema jag köpte pendelstagen eller"hundbenen" där, nu så hade jag bort fjäderbenen så jag hade köpt nya stag tog för givet att dom var tokslut..men jag bedrog mig lederna var lika hårda nu som när jag satt dit dom dom har suttit 2 år 3000 mil...vet inte vad priset är på BMW men Biltema tar 99 kr st...sen som Pesk säger en del påstår Biltemas olja skulle vara renad spillolja...det är en Nynäs dvs.Statoilprodukt | |
|
Om man jämför pendelstagen original vs Biltema så ser man var "besparingarna" satts in på Biltemas stag...Mina(Biltema) glappade efter ca 2år pga bristande gummiskyddsfastsättning till lederna på dessa stag(fukt o smuts kom in). Finns säkert bra grejor på Biltema men dit hör inte pendelstagen enligt min erf. iaf..Men naturligtvis så håller dem cirkus så länge som man befarar pga prisskillnaden till original :) Tyckte dock att det inte var så kul att byta dem redan efter 2 år. Mvh Janne. |
|
|
Skulle vilja påstå att det inte är så viktigt vem man köper grejerna av, däremot är det viktigt vad det är man köper även om de två naturligtvis hänger ihop. När det gäller reservdelar rent allmänt skulle jag säga ett de grovt sett finns i dessa fyra kategorier; OEM-delar; T.ex. ZF-Lemförder, sen om det står BMW, eller nåt annat på dörren där man köper dem är inte så viktigt, man kan ju välja stället med bäst pris. Det är dessa man kan finna med bortslipad BMW-logga t.ex. Alternativ-delar: Allvarligt menade alternativ i liknande kvalitet som OEM. Europa har flera tillverkare av detta slag, i synnerhet Nord-Italien vad det verkar. Plagiat: Främsta orsaken till dess existens är möjligheten att sälja med god marginal trots oftast lågt pris. Priset kommer av mer eller mindre avsiktligt låg kvalitet. Dvs billigt sk*t. Ofta utan avseende på varken livslängd eller säkerhet. Ett stort och växande problem i hela Europa. Special/Racing: Modifierade/Förbättrade delar. Ofta dyra och därför emellanåt utsatta för plagiat. Exempel: Schnitzer, Alpina, etc. Ett av de stora problemen är hur man skiljer på alternativ och plagiat samt var gränsen mellan de två 'klasserna' går? Skulle tro utan att veta att Biltema håller sig någonstans emellan de två men var mellan dem beror ju både på vilken del det är samt vem som tillverkat jsut den. Själv insisterar jag på OEM, dvs ZF-Lemförder, för något så viktigt som hjulupphängningen på min E38. Eller special om tillämpligt. Sen om jag har lust att betala uppåt det dubbla för att BMW-loggan inte skall vara bortslipad är en annan femma. |
|
|
Vill bara säga detta: Jag köpte en orginalkoppling till min BMW e34 M3 3.8 -92b hos BMW,den kostade 3180kr sen fick jag 10% på det oxå. Hos Mekonomen kostade samma koppling 4090kr. Orginal är inte alltid dyrare snarare tvärtom för mig i dom flesta fallen. He de // Bengan Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Precis som JanneT säger så är pendelstagen inte värt de 99:- som Biltema tar. För 4-5 år sedan köpte jag dessa på just Biltema. Höll ca 2 år. Blev förbannad och "bottnade" ärendet. Det visade sig då att det fanns inga "säkringsfjädrar" på gummistussens halsar. Skit och fukt kom in .... slut..och mera jobb. Köpte också en lambda på mekonomen till m70:an. Höll 2 mil. Skall man göra affärer på andra ställen än originaldelar måste man jäkligt noga analysera vad är det för del jag skall montera och ställa sig frågan om man på just den delen kan låta kvaliteten gå ner. För kvalitetsskillnad är det ..... det ligger liksom i hela deras affärsidé. MVH /// Paap R |
| Det varierar på Biltema i utseende de stag jag köpte och monterade för två år sen dom hade säkringsfjäder..även de stag de har nu idag något annorlunda nu i transparant gummi med säkringsfjäder..men som sagt mina var fortfarande som nya i ändarna efter ca 3000 mil | |
|
att kasta 99kr på pendlarna är ju lite onödigt då sist jag bytte mina och köpte dessa på bmw betlade jag 212kr för bägge dvs 106kr/st och bettydligt bätter än skiten biltema säljer Joakim Eriksson |
|
|
Hej på er alla Tack för alla bra svar o tips.... Lutar nog att man får investera i lite delar med högre pris o kvalitet....Är inte van vid att hitta bildelar till mina Bilar i Biltema katalogen... Har som sagt bara ägt BMWn i en vecka....man vart väl dumsnål då man såg alla billiga priser på dom delar som jag behövde.... Men som som många tagit upp redan...det blir dyrt om man skall behålla bilen ett tag...då man får byta ut delarna stup i ett..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.