|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har sökt inlägg men hittar inte vem som hade sin M 70 i Limp-home-mode ett tag, d v s nödprogrammet var aktiverat. Min fråga är om ngn har erf av limp-home-mode och om EML- lampan då är släckt när man vrider på tändningen???? MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Det här kanske inte är till nån hjälp,min har gått in i nödpr 3 ggr men då vid kallstart och normalgång ca:1min (tomgångskörning).Vad jag kunde se vid omstarten så lös lampan vid alla tillfällen.Efter omstart så har bilen fungerat klanderfritt. Har ingen aning om bilen går att starta med nödpr påkopplat? Hoppas det ger nånting. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej Dic! Tack för svar. Jag tror som sagt att själva "nödprogramsordern" sitter i instrumenthuset i ett microchip som styr bl a EML- lampan. Jag har helt enkelt bara - med en vanlig kabel - kopplat förbi microdatorn i instrumentet så att EML- boxen uppfattar det hela "som OK och att det bara är att ösa på". Lampan fungerar därvid som vanligt. Givetvis skall jag montera en juste lambda i hö kat när jag får tag i en ty det är den jag misstänker triggar igång nödprogrammet. MVH /// Paap R |
svardska |
finns inte lambdan att köpa? |
|
Hej, intressant inlägg ang vad som orsakar att EML-lampan tänds. Om du känner till fler orsaker till att den tänds får du gärna skriva om det. I mitt fall slocknar inte lampan alltid i tändningsläge men efter högst ett par försök när den hänger upp sig går det bra. Om man trots att lampan lyser startar bilen går motorn mycket ojämt. Har testat med ett annat instrumenthus utan at det hjälpte. Ibland kan farthållaren visa sig vara ur funktion men efter omstart åter fungera. Med mitt förra instrumentkort fungerade inte fathållaren alls inte heller vindrutetorkarfarten utan endast intermedient eller fullfart. MVH/callestropp |
|
Paap Reeder |
Hej callestropp! Således: Du bytte instrumenthus men EML- lampan lös ändå! Om EML- lampan tänds innebär det tydligen inte nödprogram med automatik. Lampans tändande kanske regleras via EML- boxen medan nödprogramet regleras av instrumenthuset - kan det vara så? Min går nu OK men bara på en lambda som servar båda boxarna. Trodde det var fel på hö- lambda och bytte den men nu visar det sig att hö ECM- boxen inte vill läsa hö- lambda. (Träffade på en stylad audi A4 med vingar och krams som körde litet obstinat och skulle pressa sig i köerna - tryckte fullt med bara en lambda - vid 170 var audin bara som en prick i backspegeln så nog tror jag hon ger rätt power och vrid) Skall fundera mera i kväll. Kan det vara så att hon tar in syre före hö lambda? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej Dic! Det var inte lambdan (vad jag tror nu iaf). Tack ändå. Skall prova och mäta ytterligare i helgen. Återkommer sedan. Vevhusventilen (som fanns i påsen) var "slut". MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.