AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.936

Ta med bilen vid flytt till Spanien.

Någon som vet hur krångligt det är att ta med bilen till Spanien om man flyttar dit?

Hur länge kan jag köra bilen på svenskt register om jag ännu är skriven i Sverige?

Om man flyttar dit permanent - är det ungefär samma procedur att regga den i Spanien som när man tar hem en tysk bil till Sverige?

(Jag försökte ringa Vägverket idag med de hade gått hem för dagen.)

Alla ledtrådar uppskattas!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Mina föräldrar bor i Spanien och har gjort som du tänker göra visserligen ett antal år sen...men dom kommer aldrig att göra om det betydligt enklare att köpa en Spanskreggad direkt,ska visst enligt dom vara lika knöligt fortfarande..du kan köra Svenskplåtat ganska länge..du lämnar ju Spanien för du måste ju hem och besiktiga..men det finns regler på hur länge du får köra
Vet du vad som var problemet för dem? Vilket år var det? En del saker har blivit bättre i Spanien de senaste åren, men tyvärr är byråkratin ännu besvärlig.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Inte för att jag vet om det är till nån hjälp men här är mina erfarenheter från samma problemställning men till Frankrike:

Får köra min icke-Franska EU bil i Frankrike i ett år från 'ankomstdagen'. Teckna försäkring hos ett Franskt försäkringsbolag och betala premien går fint. Däremot kan man ju fråga sig hur det går vid ett eventuellt skadeärende (peppar, peppar - ta i trä). Bilen måste vara besiktigad och vägskattad i registreringslandet under hela perioden.

Skulle dock aldrig drömma om att importera min nuvarande bil hit 'på riktigt' och sätta på Franska skyltar. Det är intyg och typbesiktning (Technique Controlé) och diverse skatter på cylyndervolym och/eller hästkrafter så man blir alldeles matt och det verkar inte vara någon bra ekonomi i att göra detta alls på en bil med 4-liters V8 i alla fall.

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är ett antal år sedan mina föräldrar tog med bil till Spanien men vi talade om det för 2 år sen för då köpte de en ny bil men de valde att köpa en Spanskreggad...nu i år så blev morsan påkörd ..och man tror fan ta mig inte det är sant en byråkrati som är enorm...man får själv lösa det mesta som egentligen ligger på försbolaget att ordna...
Hej skulle också vilja veta mer om detta.

Någon som vet om det är lika jobbigt eller ännu jävligare att ta in veteranbilar till Spanien?

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Spanska ambasaden borde kunna ha lite svar...men vågar du ha veteranbil där...var hos morsan i höstas hon bor i Malaga..det finns inte en p-plats längre att uppbringa tamejfan längs hela vägen till Marbella det har blivit en trafiksituation som är otrolig längs hela kusten inte ens spanjorena tar bilen in till Malaga längre...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tror du kan få info här en bilverkstad i Fuengirola med Finsk ägare som fixar med importhandlingar Gestoria Länk
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du tänker exportera din bil så måste du först tänka på att det finns två olika sätt att göra detta på. Antingen exporterar du den till ett annat EU-land eller till ett land utanför EU. När det gäller Spanien handlar det naturligtvis om ett EU land. Då Gäller följande regler:

Mellan EU-länderna behöver man inte använda tulldokument. Det gäller både när bilen ska ut ur Sverige och in i nästa land. Tänk på att anmäla det till bilregistret så att bilen blir avställd och avregistrerad i bilregistret. Mer information om avregistrering hittar man på Vägverkets webbplats, www.vv.se

Om man inte vill avregistrera bilen direkt vid exporten så kan man ansöka om en tillfällig registrering. Det är tillfälliga registreringsskyltar som då är giltiga i en månad och bilen blir automatiskt avställd när den månaden har gått ut. Ansökningsblankett för tillfälliga registreringsskyltar hittar man också på vägverkets webbplats, www.vv.se. Det är en bra lösning för att ha tid att registrera bilen i spanien.

Kontakta ditt försäkringsbolag och ta reda på reglerna som gäller din försäkring när du har bosatt dig i Spanien. Möjligtvis är det bättre att byta till ett spanskt försäkringsbolag när du anländer i Spanien.

När man anländer till Spanien och är bosatt i landet måste man registrera fordonet där. Det är Guardia Civil, Civil Gardet som sköter de frågorna i spanien. Kontakta Guardia Civil de Trafico i provinsen du bosätter dig eller en "gestoría", uppdragshavande i allt gällande pappersarbete och byråkrati som löser det åt dig.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.