|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hEJ!! Problem med imma (kladdig o fet sådan) bara på förarsidan!!! Endast när jag sätter på fläktan(AC;n)Har letat i inlägg men inte hittat ngt direkt svar på vad det kan vara! Glykol var ngt svar ,,men finns det ngt sätt o åtgärda det på eller?? Tack på förhand | |
|
Kanske kan vara nåt medel du använt på instrumenteringen? __ Länk |
|
| Nja,,har inte städat bilen på insidan på ett halår!!!Luktar inte glykol alls,o inte heller har vattennivån sjunkigt!! Däremot e det en konstig lukt som kommer när man sätter på fullt blås!! Ngt som kan jämföras med(verkstadslukt,alltså typ mettall lukt blandat med div oljor,,, | |
|
Låter som att värmepaketet har gått åt h-vete. Då läcker kylarvattnet (som värmer luften) ut i fläktluften och ibland rinner det ner på fötterna till och med. Var värmepaketet sitter på E34 vet jag inte, men det låter helt klart som något sådant. Har du tur så är det bara en slang som har spruckit eller en slangklämma som inte tätar tillräckligt, men det brukar vara meckigt att riva ner värmepaketet har jag erfarit... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Finns det ngn chans att det kan vara det här sk "microfiltret" som sitter visst på passagerarsidan som spökar!!! | |
|
Jag tror också på värmepaketet! Eller någon slang eller slangklämma som läcker. Billy B-10 Länk |
|
Christer Lundman |
Hej Får nog bara beklaga, du har nog ett läckage vid värmepaketet. Har råkat ur för det två gånger, bägge gångerna med samma symptom som dina. MEN, det var INTE själva värmepaketet som läckte i något utav fallen. Det var de tre plaströren som går från rören som kommer från torpedväggen och ansluter till själva värmepaketet. Sprickorna kan vara svåra att se, bryt lite i dem så ser du kanske sprickorna.Byt dom i vilket fall som helst! Provtryck även v-paketet för att se om det är det som är boven. Får faktiskt hålla med Claes Haglund, det är lite jobb, men inget som är svårt! Man löser det utan vidare på en dag, mycket skruva dock... Om du bor i närheten av Borås så hör av dig till mig! Med vänlig hälsning, Christer |
|
Detta låter nog korkat,men ta med fingret i kladdet på rutan och smaka har för mig att glykol har sockersmak(obs glykol är giftigt) Gjorde det på polarens gamla scorpio,den var det läck i v-paketet. Jag har inte en aning varför vi kom på tanken att "smaka" men det löste problemet var imman kom ifrån. |
|
|
>>Christer Lundmark,,,du skrev att jag fick höra av mig till dig om jag behövde råd med värmepaketet!! Har mailat dig o frågat om råd!!!,,,=) |
|
|
Om inte vattennivån sjunkit så borde det ju inte vara läckage eller? Kan ju vara vanligt kondens med lite bakterier i, inte alls ovanligt i AC:n. Kolla så dräneringen från AC:n är öppen, det skall bli en vattenpöl under bilen när man stannar en varm dag med AC:n i drift. FP |
|
| Jag tror på samma sak som Folke. Det bör inte vara värmepaketet som läcker eftersom det inte försvinner nå kylarvatten. Men, passa på att kolla kupéfiltret ev microfiltret. De kan sitta igen. | |
|
,,,,Vattnet sjunker inte alls, har inte rört sig på 3månader vad jag kan se!!,,Men jag har inte heller använt Ac:n alls!,,,Någonting med glykol verkar det vara,,tack vare lukt o den kladdiga imman ,så fort du vrider på Ac:n,,,,, Har börjat skruva isär mittenkonsol o lite annat,,=) får ,,,,se vad som händer!!! |
|
|
Då glömmer vi glykol eftersom du är säker på att ingen kylvätska försvunnit. Om det inte är kondens, vilket jag tror, så återstår bara det värsta: Hål på evaporatorn till AC:n, lukten kan mycket väl stämma med den som kommer från oljan i AC-kompressorn. Om du har en läcka så får du ingen kyla, men kompressorn drar runt luft och det kan komma lite fet oljeblandad luft ur läckan kanske. Jobbet att byta evaporatorn är väl ung. som att byta värmepaketet skulle jag tro, kostnaden känner jag inte till. FP |
|
|
>>Folke!!..undrar bara den där "dräneringen från Ac:n,,,var sitter den?,,,om du vill vara vänlig o förklara!! |
|
|
Till hundra procent ett mindre glykol läckage. För att du ska få rutan helt kladdig bhhövs bara en halv droppe. |
|
|
Isf förvinner det kylvätska. Denna står ju under tryck eller hur, även en liten läcka trycker ju så småningom ut mängder med vatten. När motorn sedan svalnar så drar den in luft, man får ev. problem med luftfickor i kylningen. Men vatten förvinner ju inte... Dräneringen består av en, ev. två slangar som mynnar ut bredvid växellådan, i framkant. Här skall det komma ut vatten, inte helt ovanligt att de slaggar igen efter några år. Undvik att blåsa upp skiten, försök suga ut men kanske inte med munnen..)) Kolla denna enkla grej innan du river ner nåt. Kolla även kupéfiltret, kan göra att det kommer dåligt med luft. Hur var det med AC:n, kommer det nån kyla? Isf kan vi glömma trasig evaporator. FP |
|
|
Hej !! Helt otroligt vad det j-vla Microfiltret e viktigt för Ventilationen!! Har åkt omkring i 2års tid o förbannat Bmw;s konstuktörer för den urusla ventilationen,,,har ju inte haft ngt blås alls knappt!! trodde att ngt plast rör säkert lossnat bakom intstumenteringen eller annat fel på den!!,,,o så bytte jag jag filter idag,,,O jäklar vilken STOR skillnad,,man blåste ju fasiken nästan ur sätet!!! Stort TACK till er som tipsat mig här på forumet,o gjort att jag äntligen fick det bytt!!,,Återstår nu att se om det fortfarande blir immigt på nedre kant av rutan,,,kallluft finns,, o i samband med den så luktar det knappt inget,,men drar jag på varmluft så kommer det till en början åtminstone konstig söt lukt,,,men inget spår av imma på rutan än så länge,,,vi får se efter ngr dagar vad som sker,,,återkommer med mer detaljer då!! Återigen Tack till er som svarat på mina inlägg!!! |
|
| Vilken tur att det löste sig! Vår 525TDS Touring -96 (E34) hade också väldigt dåligt drag i fläkten, ända sen vi köpte den. Vi körde runt med det i säkert 2-3 år innan vi bytte filtret, då vart den som ny! Innan vi bytte så immade den igen för jämnan och luktade "unket." Men sen vart det bra! | |
|
Är det svårt att byta Microfiltret själv och vad kan ett sånt kosta ?? Billy B-10 Länk |
|
|
Billy: Filtret kostar 250 kr.köper du det på BMW så finns arbetsbeskrivning med..du måste ta bort handskfacket samt skivan ovanför samt övre delen av klädseln på golvet in mot mitten.sitter en skuv i mitten..sen så tar du den luftkanalen till passagerarfötterna..sen ser du..sitter ett sort relä in bakom den borttagna luftkanalen in mot torpeden finns ett handtag på det..tryck på handtaget och dra ut reläet det är stort och platt...nu har du tillgång till filtret..kolla in med en lampa så ser du ett plastlock i ljusfärg ett vred överst men en Torxskruv i nederkant..men en tunn spårmejsel går utmärkt...sen bara dra ut filtret...smörj vredet lite det kan vara svårt att få tillbaka annars..du ser på fitret vilket håll det ska sitta...tar max en 45 minuter att göra |
|
|
Tack för det snabba svaret !! Bara o åka till bmw och köpa nytt då !! Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.