|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha tillbringat många mil under all påskledighet ihop med sem så undrar jag om det sliter mera på bilen om man har en lägre växel i med samma varvtal som om man har en högre växel i vid samma varvtal. Mao: Vad slits mest växel 1 i 4000rpm eller 2,3,4,5,6 vid samma varvtal? Det känns som om min bil mår bäst av 6växel och 3900-4000rpm. Vad tror Ni? | |
|
Tycker mig ha läst någonstans att motorn jobbar bäst under belastning, och således slits mest vid höga varvtal på ettans växel och tomgång. Eller har jag fått helt fel för mig? Personligen känns det som om min bil trivs bäst på 2:ans växel vid runt 4500rpm och uppåt :-) GIVETVIS vid genomvarm motor+olja! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| sorry, blev lite fel där: Ska stå att "jag läst att motorn jobbar bäst MED (lagom) MOTSTÅND", inte "under belastning" som jag skrev. Redan dags att lägga sig kanske? :/ | |
|
Styrväxeln :) /Erik |
|
| Rent generellt kan man väl säga att SEGA en bil e bland de värsta man kan göra,de sliter på lager...Har för mig(har läst nånstans) att de flesta motorer (BMW) har lägst slitage vid just ca 4000 varv beroende på att oljetrycket då e optimalt o att varvet e precis lagom o att motorn har mest kraft just vid de varvtalet!!Med andra ord om du inte segar bilen på 5/6 från typ tomgåmg upp till toppfart utan drar ut den "lagom" på växlarna så mår den bäst!!Självklart ska oljan vara varm...Sen borde väl bakaxel o liknande slitas mer ju snabbare det snurrar tycker man,fast rejäla rivstarter sliter nog oxå....Ja menar de blir ju en riktig rejält "vrid"... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.