|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur hade gått för 745:an i ovanstående fall? Har en arbetskamrat som har T5:an och påstår sig kunna piska 745:an utan problem. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk | |
|
Du borde vinna. -- fjalar |
|
|
Befarar att din arbetskamrat har rätt, du lär åka på däng i de flesta intervaller :( Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Hej! Jag har varken åkt eller kört 745:an eftersom den är rasad. Men mellan 130-180 hänger jag på honom med min 730. Så då kan ju 745:an gå så fruktansvärt bra... Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
inte ska in mellan ju och 745:an... Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| Enligt modellguiden så ska 745an vara 1,4 sec snabbare till 100 än 730in iaf. | |
|
Är det V70 T5 du snackar om? isåfall lär du ju piska den! Du skulle vara 1sek snabbare till 100km/h Dessutom har du 50Nm mer vridmoment. När jag mätte lite på min bil med rototest-anläggning så hade jag en toppfart på 240km/h så då är ju inte volvon snabbare ens. Jag skulle tippa på att 745:an vinner, men skulle den inte göra det är det ju en smal sak att trimma lite. Då hänger volvon garanterat inte med! mvh / Mange |
|
|
Mange745. Mätte du effekten på 745 an? är den trimmad eller renoverad? Skulle vara intresant att få veta hur mycket effekt som finns kvar från 80 talet. |
|
|
Den är helt otrimmad och helt omodifierad. den hade 375Nm och 170kW på bakhjulen på ett svepande test där man kör från högsta varv och bromsar ner den. Vi valde M på lådan (körde på 3:an utan växlingar). Momentomvandlaren var alltså inte låst. Verkar vara många som tror att motorer tappar effekt allteftersom tiden går. I en ny motor får du inte ut maxeffekt förrän motorn är riktigt inkörd. Sen ska motorn inte tappa nån effekt om det inte uppstår något fel på den förstås. Killen som hade det sa också att BMW-motorerna i princip alltid gav angiven effekt eller mer. mvh / Magnus |
|
|
En sliten eller misshandlad motor tappar effekt. |
|
|
I högre farter lär inte gammel bmw:n ha en suck. Vindtunnlar fanns väl knappt i början av 80:talet. Å de lär fylla en funktion. |
|
|
Om man jämför med en v70 t5 alltså |
|
|
Stötdämparna på orginal 745an är lite mjuka så bilen blir lite instabil i högre farter. Men den som uppskattar att köra fort köper nog hårdare dämpare. Men toppfarten är ju samma vilket mätningen jag fick visade. Klart en sliten eller misshandlad motor tappar effekt. Men om alla servicar görs som dom ska så ska du köra bra långt för att motorn ska vara utsliten såpass att den tappar märkbart med effekt. Ta bara Teknikens Världs testbil "tjocka Berta", en 728Ia från -78 gör enligt boken 0-100 på 12,5s, men när de testade ett exemplar 20 år senare så gjorde den samma grej en sekund snabbare! mvh / Magnus Olaison |
|
|
Ja, jag har fått samma uppfattning att de flesta BMW knappast tappar effekt med åren, snarare tvärt om. En större BMW motor går säkert bättre med 15-20.000 mil på mätaren än när den var helt ny, under förutsättning att den är välskött och välservad och att allt är i toppskick. (tänddelar, bränslefilter, pump osv.) BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Jag sätter lätt mina pengar på 745:an, min gamla (busiga :) 82:a kunde verkligen visa tänderna när (om) man vågade hålla fullt med den. Den mjuka fjädringen gör ju underverk för greppet på bakdäcken, automatlådan petar i växlarna i bra tempo... samtidigt ska Volvon hålla ordning på framvagnen och hinna växla... mjae, i högre farter är som sagt E23:orna lite väl spännande, men upp till en 200 knyck lär man kunna hålla ifrån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.