|
|
|
|---|---|
|
ska renovera oken och då ska man ju lufta men jag vet inte vilken bromsvätska man ska ha, kollade på senaste service kvittot men vet inte vilken vätska som är vad.... dom som finns på kvittot är: Mobil ATF220 (TQD) Mobil VS 500 sen står ju Castrol slx 0w/30 men det vet jag ju är motorolja. kan man kanske köpa vilken bromsvätska som helst, alltså blanda med den som dom bytt till på bmw. har annvänt sök innlägg men hittar bara nåt om att man ska annvända dot4. vore väldigt tacksam för svar på detta då jag ska göra detta i helgen. Frazze | |
|
Mobil ATF220 är automatlådeolja (som även används i bmw:s manuella lådor) Mobil VS500 är bakaxelolja avsedd för diffbromsad sådan. Bromsvätska brukar kort och gott heta brake fluid. Köp en Dot 4 så får du en som är bra nog. |
|
|
oavsett märke alltså, dot 4 är väl inget märke? är det en kvalitets klassning? ju högre siffra desto bättre? Frazze |
|
|
Dot4 är precis som du skriver ingen tillverkare utan en kvalitetsklassning. Finns även Dot5 som en del säkert vill rekomendera dig... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
är det i nån speciell ordning som man ska lufta på? vad skulle man göra utan detta forum???????? Frazze |
|
Mattan |
Du börjar lufta det som är längst ifrån huvudcylindern. Troligtvis hö bak,sen vä bak, hö fram osv. |
|
ok, tackar för all hjälp!!!! Frazze |
|
|
Blanda inte Dot4 och Dot5! Dot5 är siliconoljebaserad och Dot4 är glykolbaserad, de funkar inte ihop! Däremot går det att blanda Dot4 och Dot5.1, vilka båda är glykolbaserade vätskor. Dot5.1 är en dyrare "racing-produkt" som iofs är mycket bra, men den är rätt dyr! Det brukar inte vara att rekommendera att man använder sig av Dot5 om det inte uttryckligen rekommenderas av fordonstillverkaren! Som redan är påpekat: det finns många olika tillverkare av bromsvätska med samma Dot-klassning! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.