AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
610

"Försökte" byta bromsbelägg.

Strukt
Just det. Igår vid 18:30 började jag... är icke van att meka med bilar men jag är ändå inte helt bakom flötet. Skruvade bort bromsoket eller vad det heter, och tog ut dom slitna beläggen, dom såg förövrigt helt demolerade ut, inte konstigt att bromsarna tog kasst.

Skulle sätta in dom andra beläggen, nähepp....inte plats. broms-cylindern var för långt "ute", och även om man tryckte in den så fick vi inte tryckt dit beläggen, ändå för trångt. Hela vår operation tog en stund, vi höll på och klurade, och funderade, på hur FAN vi skall vi in beläggen, det SKALL ju gå.... då såg jag några plast"pluppar" som man kunde rycka bort... nämen titta, insekts...hål!. "Leta verktyg". Vafn... vad är det för diameter?. Det verkar som att det är en7mm nyckel som jag inte har, heller inte mina polare.

Ja fan....har fixat en sån nyckel idag... hoppas det går lite lättare att byta.

Jag fattar att det är lite "interesseklubben-antecknar" stil över detta inlägg...men någon kanske är intresserad av hur det går, det är ju ändå ingen direkt svår operation som jag har förstått. Önska mig lycka till ikväll :)
Det ska gå att få på grejorna även utan att skriva bort insexskrivarna.. bara att bända isär klotsarna..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Jag och min bror bytte bakre beläggen på min för nån månad sen, vi tog aldrig lös insektskruven, det var pilligt o jävligt men det gick tillslut. Lycka till!
Man brukar vara tvungen att bända in bromskolven så långt att den är jämt med oket i övrigt.
Du har annars rätt det är 7 mm, det går att slipa till en. Eller åka och köpa, men det finns inte i varje affär.
Kan annars vara bra och ha en då det är samma på de flesta bilar.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Strukt
Har som sagt fått tag på en 7mm nyckel. Som jag fattar så är det i princip att skruva loss dom två skruvarna. dra isär oket, smacka in beläggen skruva ihop och be till högre makter?
sen fattar jag inte varför dom just ska använda sig av 7mm nyckeln när de är just den som aldrig finns me i en insexnyckelsats...varför är 7mm nyckeln speciell för??
Visa användare
216
what
E30 318is -90
usch jag avskyr när det ska vara special :(

/what

Länk
Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

??? Skruvade du bort bromsoket ?? Det ska man inte göra,det ska sitta kvar.Det är ju den enklaste saken i världen att byta beläggen.Bort med sprintarna dra ut dom kassa beläggen blåsa lite rent med tryckluft skadar inte pressa in kolvarna med tex en lagom kofot montera därefter allt i bakvänd ordning så är det klart :))

hjorten
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Strukt: En till 318iS ägare, välkommen i gänget! Kanske välkomnat dig redan, kan inte hålla reda på alla snart, men i vilket fall så är du välkommen!

--------
Min 318iS finns på Länk
Använd en skruvtving för att pressa in kolven. Går inte det så är det bara att köpa ett nytt ok.
Nog för att det brukar hamna insekter på bilen men speciella skruvar har de väl inte? :-)

Insex-besserwisser.
AIex
Dom ska gå att få in me lite kraft ;) hade samma problem när jag bytte bromsbelägg fram på min audi 100 som jag hde förr, ska byta beläggen frma på min bmw också men det lär säkert gå bra ;) lycka till föresten! ;)

Mvh/Alex
Strukt
Trevligt folk på forumet här, gött!

XiOUS: Man tackar för välkommandet.

Jag kan säga såhär: när jag fixade 7mm "nyckeln" så gick det i princip lekande lätt att byta beläggen. Visserligen tog det ett tag men nu har jag fått bytt dom på alla fyra hjulen. Bromsskivorna såg tyvärr lite kassa ut, kan tänka mig att det har kommit in sten eller liknande mellan bromsskivorna och beläggen, jag är inte riktigt säker. Men nästa gång måste jag byta skivorna också tror jag.

Annars är jag nöjd med bromsverkan, åkte lite ut på landsvägen och höll 90-110, medan jag hade bromspedalen nedtryck lite då och då för att få beläggen "inslitna". Körde så ett tag, och efter den körningen tog bromsarna även bättre...

Så i princip kan man säga att det gick bra, med tanke på att det är första gången jag mekar på en bil!... Man får tacka er också för svar på alla frågor jag ställt, ni är grymma! ;)

(fan...nu börjar det bli ljust ute, sovadags kanske....)

/Operator! Please give me the number to 911!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.