AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
460

När bilen skall säljas...

Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Jo jag har en fråga. Jag är nämligen en ovan bilsäljare :-) o ska sälja min bil. Vad är det som jag bör tänka på när jag ex tar betalt eller nått sånt. Vilka sätt finns det som är "säkra" betalnings medel...Är det nått annat man bör tänka på?
1. Cash is King brukar man säga.
2. Gå aldrig med på om säljaren erbjuder dig en handpenning på bilen samt ett löfte om att resterande betalas vid ett senare tillfälle. Betalas inte bilen med en gång lämna aldrig ifrån dig nycklar.
3. Betalas bilen med postväxel kan du enkelt kontrollera om denna är äkta genom att ringa till utställande bank om be att få kontrollera att den inte är spärrad, stulen osv (obs detta kan göras under bankernas öppethållande).
4. Det näst bästa efter cash är att ni tillsammans går till banken och reglerar betalningen där. Då kan du vara säker på att pengarna kommer in på ditt konto.

MVH

/D

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag gillar dominiks punkt 3 bäst. Om du har tillgång till telefonbank kan du ringa och kontrollera postväxeln under större delen av dygnet.

__
Länk
Jag skulle vilja ändra på punkt 4 och säga att det bästa är att gå till banken och göra upp betalningen, vad är meningen att ha en massa kontanter på sig?

/Simon
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Även cash går att förfalska. Jag fick 27 000:- för en cykel varav 20 000:- var falska. Misstaget de gjorde var att de hade blandat riktiga med falska därav kände jag (av en slump) att det var ngt.
Polis och åklagare sade att det var bland de bättre förfalskningar de hade sett, t.om pappret var äkta.

Nä punkt 4 gäller.

Jag brukar göra som så att efter ett ev. M-test åker man till banken och "gör upp".

Postväxel i all ära men jag är lite paranoid.

Det går inte att påminna för ofta om alla möjliga förslag man kan få när det gäller betalningen. Det enda som gäller är "CoD" innan ägarbytet registreras och nycklar lämnas över. Jag har hört så många varianter nu så man kunde skriva en bok.
Det florerar ett par personer som brukar ringa och ha den ena "dealen" efter den andra med argument typ ".... jag lämnar mitt körkort och köparens körkort ...." " ....du får 50% nu och sedan när jag har lämnat bilen till kund så får du resterande 50%...." osv, osv. Bry dig ej om sådant även om det skulle vara din bästa polare. Pengar har alltid varit huvudorsaken till det mesta när det gäller tragedier.

"Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Överföring via nätet tycker jag funkade bra. Tog med min dosa til köparen, överförde pengarna. 10 sek efter jag loggat ut, loggade han inn. Pengarna var der.. (dock hadde vi samma bank)

____
BMW är mer enn bil - Det är passion
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Ja det verkar bli hos Banken då ...Tack för alla kreativa svar.

Länk

Anti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.