|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en M5 -91 och undrar vid vilket varvtal generatorn laddar max ? vilken spänning ska man ha när bilen går på tomgång? när jag köpte mitt nya batteri så startade bilen direkt på 2 sec ungefär ... nu efter ett tag tar de längre tid ... kanske 3-4 sec .. måste ju betyda att generatorn inte laddar tillräckligt högt ? har mätt 13,89V på tomgång ... ska de inte va högre ?? Tack på förhand! | |
|
Tror inte det har att göra med generatorn att den inte startar förrän efter 3-4 sek.13,89v på tomgång tycker jag låter bra... hjorten |
|
| Nästan 14V på tomgång är helt i sin ordning. En växelströmsgenerator, dvs sådana som sitter i alla moderna bilar laddar lika mycket oavsett varvtal. De kan dock ladda lite mindre om du har väldigt låg tomgång... | |
|
Har hört någonstans att dom laddar fullt från 1800rpm och uppåt. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Men att bilen startade mycket snabbare just när batteriet var helt nytt... måste ju bero på att spänningen i batteriet var högre då... och att generatorn INTE klarar att ladda batteriet så högt som när de va nytt ??? Tack för alla svar ... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generatorn börjar ladda vid ca 600 varv, men fullt amperuttag får du inte förran du har den fullt med förbrukare på. Däremot så ska du ha en laddspänning på tomgång mellan 13.8-14,6V ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso har talat! Kan vara mycket som gör att starttiden varierar lite, laddspänning runt 14V är helt OK. Hur länge är "ett tag" sen du köpte batteriet? Om startmotorn går runt lätt och snabbt så är ju batteriet säkert bra, till skillnad mot om motorn går tungt och sakta. Men tiden innan motorn tänder kan som sagt bero på annat, lågt bränsletryck kanske? FP |
|
|
Folke, efter ungefär 1 Vecka tog de längre tid .. jag har provat att lägga in ett helt nytt batteri igen... då staratde motorn blixtsnabbt igen ... man hör en stor skillnad på startmotorn ... med ett helt nytt batteri "snurrar" den riktigt bra ... men sen som vanligt efter att jag kört runt me bilen o spelar musik.. har ett slut steg, men de tar bara max 44amp! kanske beror de på att jag kör alldeles för korta sträckor ?? är "start" 10km stopp ... "start" osv ... kör ungeför 10km per tillfälle! Tack så mycke för alla svara annars ... |
|
| kan också lägga till att ..... när jag startat bilen och har den på tomgång ... så när jag har dörren öppen och trycker ner mina el hissar så hörs nån "rem" som slirar lite .... kanske generator remmen ?? om inte den är spände tillräckligen... kan de hela bero på de ?? bara jag sätter på en ström förbrukare så hör man nån rem slira litegrann ... | |
|
Tja hör du remljud bara för den belastning som elmotorn till rutan ger på elsystemet så måste du kolla generatorremmen. Korta sträckor är inte heller bra om man vill hålla batteriet på max, det är aldrig fel med en garageladdning på 15-20 timmar i mellanåt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.