|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska bygga turbo på en m535 (e28). Det kommer med tiden förhoppningsvis bli ca 500 hk. Men ekonomin tillåter inte det då motorn ska byggas ordentligt från grunden. Renovering, 745 kolvar och sådant. Så jag undrar om man kann ta 745 ans styrbox för att få det rätt inställt för att kunna köra spisen i vänta på ett riktigt sprut. Funkar det? Första varinten ska bli på cirka 350 hk med hjälp av M5 insug, portad topp (m30b35), garett gt40 (ca 0,7 bars tryck) + det vanliga trimet. | |
|
Vore jag dig så skulle jag satsa på ett lite större aggregat på en gång,nog för att gt40 klarar 500 men ska du bygga med 745 kolvar,åka M5 spjäll, porta toppen och i framtiden byta ut sprutet så ska du se att gt40 blir för litet,för inte vill du väl ladda 1 bar och få minst 500 när du vet att du lätt laddar 1.5 om du bygger ihop maskin seriöst. Tror nog att avgashuset blir lite för litet för 3.5 liters motorn. |
|
|
OK ska tänka på det. Jag har ej köpt aggregatatet än så det går att ändra på. Jag hade blivit tippsad om att en gt 40 skulle räck till ca 600 hk. Hur långt kommer jag på en gt 42 då? Du har väll en hel del efekt i ditt bygge? Inge som vet något om 745 motorstyrningen. |
|
|
745 har bland annat knacksensorer som du inte har och wastegate styrning med en elektrisk ventil. Boxen har en fuelcut vid 0,7bar (?). Du måste mappa om sprutet för att den ska gå bra (det måstte du ju med vilket sprut du än väljer) |
|
|
Ok, då skiter jag i den iden och löser det på annat sätt. |
|
|
Kollat på SMT6 från perfectpower? En box som gör att du till viss del kan mappa din motronic som du nu har i din 535 med både större spridare och 6st extra spridare till det... Räcker långt, dessutom kan du ställa tändningen och styra diverse fler funktioner som lustgas eller en elfläkt med det. Kostar ca 3500:- och är ett näst intill fullgott alternativ till ett riktigt eftermarknadssprut. finns att läsa om på www.perfectpower.com Ett sånt ska jag ha till mitt budget bygge... /Johan Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.