AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
415

svetsa m5

tja på er..
jag lyfte ur hela motorn me låda o allt..
felet var kamkedje spännaren, stiftet som spännaren sitter på har lossnat, en spricka i gotset. styrstift eller vad de heter men hur ska man få dit det igen det är ju en spricka i gotset o stiftet är löst. värmer man loss det o svetsar igen spickan eller..
o sedan borrar man i ett nytt. bara vetilerna har klarat sig eftersom kedjan har slappat..

zander, vet du något om detta???

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jag är inte riktigt säker på vilket stirft du talar om. Är det det stiftet som håller den långa spännskenan och inte den korta i toppen? Om det är den långa så fick jag göra vé den. Den var böjd när jag köpte motorn, motorn var i molekyler så det var lätt att se det, men det är ett lättare ingrepp att göra.

Jag fick börja med att borra med en *planförsänkare med styrstift så det spruckna materialet var sprickfritt. Sedan till verkade jag en helt ny pinne med oljekanaler som går vidare ut till skenan.
Det finns att köpa stiften hos BMW, tror jag och så tolkade jag den ritning som jag fick av BMW iomed att man såg stiftet löst där och hade nummer.

*Planförsänkare...kommer inte ihåg vad den kallas, men man använder det för att försänka skruvskallar inte 90 graders då, hoppas du förstår.

Kolla först hur stiftet ser ut om du köper det på BMW. för jag tillverkade mitt själv utifrån hur mycket material jag planade bort. Stiftet har ju två olika diameter och då måste man kompensera materialförlusten ju, annars kommer inte skenan i sin rätta position.

Hoppas det var svaret du var efter.

MVH: Zander
tack zander bra förklaring...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.