AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.407

E39 startmotor går ej

Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
När jag vrider på nyckeln tänds allt ,men startmotorn drar ej.
Har letat bland säkringar o kablar hittar ej något fel.Jag har ej kollat kablar till startmotorn(Letar med ficklampa) Ibland startar bilen, kanske en gång av 10.Hur fungerar "imobben"drar motorn runt då?Vet någon med svensk instruktionsbok vilken säkring som går till startmotorn.
Var med om samma sak med en RangeRover nyligen.... Hade käka påMc Donald´s... när den skulle startas hände ingenting,,, alla lampor lös osv, men ingen reaktion från startmotorn. Jag antog att det var nån slags fellarm i t.ex. immoben, Men det hjälpte inte hur mycket man än höll på att pilla. Fick ringa efter assistans, de kom och påstod att det var ett fel i databoxen, och att man var tvungen att " nolla den". De transporterade bilen till RR- verkstaden. Istället för att nolla boxen, påstod de att de varit tvungna att byta startmotorn...... tycker det verkar lite mystiskt... men man vet ju aldrig med dagen teknik.... Lycka till , och hoppas du slipper byta startmotor... MVH Calle
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Var ute och provade nyss,startade inte,ljuset i kupén svajade ej heller.Kollade i motorrummet såg inget(VA FAN SITTER STARTMOTORN)pinsamt men jag hittade den ej.Provade en gång till fung ej,vände på nyckeln startade direkt det tror jag ej har någon betydelse ren tillfällighet.Jag har provat att starta med alla nycklarna tidigare.Nu fungerar bilen men jag litar inte på den.
Imorse gick också innerhantaget till dörren sönder,men det var billigt och snabbt fixat.Nu känns en gammal Volvo närmare än någonsin......
Spaken i R eller D-läge kanske...mänskligt!
Startspärren från växelväljaren går via ett relä (till vänster under instrumentet) tror jag. Kan vara idé att kolla lite här innan man går på själva startmotorn.

FP
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Börjar tro att det är immoben,startade när jag dinglade med extra nycklarna bredvid tändlåset.Har iallafall fått reda på att startmotor ej går om immoben inte är ok.Ska snart in på oljeservice.Hoppas att den krånglar då,så kanske dem hittar något.Tack för tipsen.
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Nu fungerar bilen!!!Bmw programmerade DIS+EWS och konstaterade att nyckel nr2 hade fel lösen i elektronisk körspärr+bytt bränslerelä.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.