AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
739

17" vs 18" fälgar

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tjena!

Funderar på antingen en uppsättning 17 eller 18 tummare till 735:an... Blire stor skillnad i soppaförbrukningen mellan 17 och 18 tummare?? Vad e d som gör att den drar mer soppa med 18" än 17" sulor?? Blire nån skillnad i nå annat när man kör med 18" istället för 17???
Det som bidrar mest till högre bränsle förbrukning är ofjädrad vikt. Givetvis ökat rullmostånd o form av bredare profil ökar även det bränsle förbrukningen. Så i teorin borde de finans en skillnad i bränsle förbrukning. de enklaste är helt enkelt att låna en uppsättning fälgar o jämföra.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag bytte till 18" till den här säsongen och jag märker ingen skillnad i bensinförbrukning. Ändå gick jag upp 3 dim. i bak (265)samt en i fram (245). Det enda som kommer att kännas är när jag skall köpa nya däck, för där skiljer det ;)

Mvh. Patric

Länk
Wendtan: Du menar roterande vikt va? Dock påverkar den bara då du accelererar, inte vid konstant fart.
FlåKypa: Ursäkta att jag uttryckte mig klumpigt, Ja menar roterande vikt.
Men bredare hjuldimension borde ju (om däcken är av samma fabrikat) öka friktionen och därmed bränsle förbrukningen med, inte sant?

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
I teorin blir det faktiskt lika eftersom du minskar trycket/cm2 med ett bredare däck, men istället har du mer yta och detta tar ut varandra. Samma sak gäller greppet i starten (friktionen/greppet överhuvudtaget). I den enkla teorin har du samma grepp i ett 175-däck som ett 245-däck, fast i verkligheten så bettar ju 245:orna bättre. Varför det är så beror på en massa faktorer som jag inte kan, men bl.a beter sig gummi olika beroende på hur det utsätts. Det är s.k. ickelinjärt.

I Praktiken (som vi lever i) så drar bredare hjul mer bränsle eftersom dom har ett högre rullmotstånd, precis som du säger. Men å andra sidan greppar dom bättre också ;-)
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
okej, väldigt fina förklaringar!! Tackar så mycket!!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Anledning till att jag brukar förespråka 17" är för att prisskillnaden är för stor mellan 17" och 18" när det dags för nya sulor.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.