|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men inte hittat det jag söker! Vart sitter själva boxen till innerbelysningen...? | |
|
Om du menar innerbelysningstimern så sitter den nere till vänster vid pedalerna under högtalaren. Håkan |
|
|
japp det är den jag menar! Ser den ut som ett vanligt relä? Tack för hjälpen! Hoppas du menar på E30 och inte E36! |
|
|
Finns det innebelysningstimer på e30? Finns/funkar inte på min iaf... "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
hittade hållaren för timer reläet nyss! Låg ner stoppat vid högtalaren... satt tyvärr inget relä i och någon klåfingrig människa har varit där och pillat lite innan! Blir skroten imorrn och föröska få tag på ett! Verkar som att min avkännare i dörrhandtaget har gett upp också! De e ju totalt omöjligt att komma åt det innefrån! Någon som haft samma problems? |
|
|
avkännaren till innerbelysningen sitter i dörrgången, under den där gummigrejen som kablarna går igenom...den kan lätt börja glappa, min har börjat göra det på förarsidan...det jag gjorde för att avhjälpa felet var att ta loss den (sitter med en stjärnskruv) och lägga små små metallbitar bakom så att det blir mer tryck på den så att säga....sen borrade jag även ett större hål i själva hållaren, men inte i bilen så att säga...sen drar du fast den större skruven i det mindre hålet med så mycket kraft det går, sen glappar det inte, jag lovar :) :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
| enligt elschema så ska det också sitta en avkännare i förardörr handtaget... som också tänder innerbelysningen! Har jag fel? | |
|
Enligt min instruktionsbok från 1991 för samtliga E30-modeller så är den funktionaliteten tillval. Jag kan heller inte tända innerbelysningen genom att enbart lyfta handtaget. Dörren måste öppnas så att dörrkontakten jordar. Håkan |
|
|
Har rotat runt i hela bilen idag... har bl.a hittat en halvarnare modell gammal! Vid vänster fram höglare så hittade jag kontakten till innerbelysnings timern + en typ 16 polig kontakt med 8st stift fylda... vart ska den gå! Borde väll inte bara hänga och dingla där? |
|
| Vad gör handtagsavkännaren i dörren då? är den bara till låsuppvärmningen? | |
|
Tycker min fråga passar här: Köpte 2 stycken dimmers/timers på Mekonomen och skruvade dit den ena på förarsidan, men inte fan blir det någon fördröjning på innebelysningen inte. Jag satte den dirrekt efter kontakten ni snackar om nere vid dörren. Är detta fel? Och finns det verkligen som original att innebelysningen tänds när man drar handtaget innan man öppnar dörren? Todde |
|
|
på E34orna så tänds allfall innerbelysningen när man tar i handtaget! Enligt mitt elschema så ska innerbelysningen tändas när man tar i handtaget och sen lysa 15sekunder efter det att du har stängt dörren! Todde> va betalade du för timerreläna? |
|
|
Alldeles för mycket med tanke på att dom inte funkar :) Men det var runt 100:- lappen ... Todde |
|
|
Enligt Bentley så används mikrobrytaren i handtaget på E30 endast till låsuppvärmningen. Men som tillval kan man få innerbelysningen att tändas genom att enbart lyfta i handtaget. Vid vänstra framhögtalaren finns förutom centrallåsenheten och innerbelysningstimern även startrelät till automatväxlade. Den 16-poliga kontakten kanske är till detta? Jag tycker själv inte det, varför skulle BMW tillverka manuella bilar med ledningar dragna även för automatare? Tillverkningsprocessen blir bara mycket dyrare. Det blir väl till att följa kablarna och se vart de går. Håkan |
|
|
Det som är konstigt är att från mitt handtag så går det en Brun/grön kabel ner till hållaren för innerbelysningstimern! Enligt elschemat så är det den som styr innerbelysningen! Ska iallafall till skroten och rota runt i några E30:s och se om jag hittar något relä! |
|
|
Då verkar det som om du har detta tillval! Jag skulle tro att ett fungerande timerrelä krävs för att det hela ska fungera. Funkar det ändå inte när du fått dit ett relä så är det nog mikrobrytaren i dörren som krånglar. Antingen genom att den är sönder eller att handtaget behver justeras så att brytaren sluter/öppnar korrekt. Håkan |
|
|
HAr mät på kablen som går till reläet, verkar som om den get upp! Har varit och rivit i dörrn men inte fått nå ordning på de! Ska föröska få tag på ett relä och se om jag kan få timer allafall... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.