AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
654

Råd för köp 520 -95

Har tittat lite lätt på en 320 coupe -95 som gått 14.000 mil. Begärt pris 99k... (bilen importerad för några år sedan, alla papper och servicebok OK)

Några frågor:
1) Är priset rimligt?
2) Vad skall man kolla upp vid provkörning?
3) Vilka servicereparationer kan man räkna med att få göra efter 14k mil?

Tacksam för snabba synpunkter, jag provkör om några timmar... :)
Kowalski
Jag är ingen prisexpert men tycker det låter mycket dyrt.

Kolla på begagnat guiden till vänster för saker att titta på vid en närmare granskning av bilen.

Om bilen är välskött behövs väl inga särskilda reparationer men saker som bör vara bytta (eller snart bli aktuellt) är väl diverse slitagedelar som bakvagnsbussningar, spindelleder, stötdämpare mm. Kolla packboxarna i bakaxeln!

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
BM
19
BMW Hansson
BMW 320i- Coupe- 94.
Tjena Hans!
Jag köpte oxå en 320 förra året. En mycket bra bil får jag säga!!
Men 99000 tycker jag e dyrt för den bilen. Jag köpte min betydligt billigare, och den har all m3 utrustning, all el, träinredning mm.
Du frågade även om service och sånt och vid 16000mil ska den stora servicen göras. Det vill säga att dom går igenom hela bilen och bytar alla slitage delar, MVH Carl.
OK, hur mycket behöver jag pruta ned priset?

Utrustningen på denna 320 coupe -95 är:
14k mil, ACC/klimatanläggning, ABS bromsar, Airbag förare & passagerare, Fjärrstyrt c-lås, Elhissar, Elspeglar, Färddator, Larm, fula LM-fälgar, Servostyrning, Stereo, Stolvärme fram, Eltaklucka, Yttertemperaturmätare, Startspärr,tonade rutor,nerlackad,Träpanel,Fällb art ryggstöd bak,CD-växlare,Dimljus

MVH
Hans
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det mesta hänger på skicket, är den vålvårdad och fullservad? Tycker snarare att ett pris runt 80´låter mer vettigt men jag kan ha fel.
Angående service så skrev "BMW Hansson" att stora servicen snart ska göras och det stämmer nog. Att dom byter alla slitdelar är inte helt sant. Dom går igenom (nästan) allt och byter det som behövs.. Olja (motor, vxl och bakaxel), filter och tändstift byter dom däremot garanterat. Priset brukar ligga på dryga 5´ för en Insp II.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Obs det är en sedan. inte coupé
OK, bilen var i mycket fint skick, och jag fick bra betalt för min inbytesbil... Nu är jag stolt BMW-ägare!

Det kändes också helt rätt att ge lite extra för fint skick och omsorg av tidigare ägare. Tanken med att välja en 320 i st f 325/328 var också att jag ville ha en bil som gått relativt lugna mil. 150 hkr räcker gott för mig även om bilen var aningen slöare än mitt inbyte (Golf GTI). Men jag bytte inte för att axa 0-100, utan för känslan av en go 6:a och den utmärkta komforten i BMW. Inredningen med trälister är ju enormt mycket snyggare än Golfens. Det är en helt annan känsla i BMW:n!

Jag får hämta bilen i morgon :) kan tänka mig att frun också kommer att gilla den... Nu kommer ingen i familjen att vilja köra våran Audi A4...

Närmaste projektet är att byta ut alu-fälgarna. De är visserligen originalfälgar, men jag vill ha ekrade som är lättare att hålla rena.

Tack för råd och hjälp här på forumet!

MVH
Hans
:)
Kan inte låta bli att skriva en liten rapport efter att ha kört 10 mil med den "nya" 320 coupen... Allt känns helt OK, möjligen hugger den lite på kopplingen när frun backar eller krypkör, konstigt nog inte för mig... Nåja, kanske kopplingen kommer att behöva renoveras vad det lider.
Bilen fick klart godkänt av frun, hon föredrar numera BMW:n före vår Audi A4 Avant 1,8T. Får se vad som händer med Audin, kanske byter vi in den mot en 520 Touring framöver, om vi nu skall börja konkurrera om att köra BMW:n, haha
Efter att ha läst den tyska instruktionboken inser jag att bilen inte hade någon färddator, kanske lika bra det, så slipper man startspärren. Klockan och tempmätaren funkar fint.

Enda felet är att -när man stänger av motorn- så klagar bilen över att vindrutesolarvätskan behöver fyllas på, trots att jag fyllt upp till bredden.
Frun vill dock inte att jag skall försöka laga det, hon säger att summern påminner henne om att stänga av ljuset (bilen är tyskimport). Det kallar jag "positivt tänkande" :)

Just nu letar jag efter snyggare 15" alu-fälgar i standardstorlek. Efter att ha åkt stötigt i en sänkt Golf några år så känns det faktiskt skönt att åka "normalt"... Men snygga fälgar betyder mycket för en bil.
Grattis till bilköpet då! :-)

Mvh /Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.