|
|
|
|---|---|
|
jag och en kompis ska bygga turbo på en bmw 2500cs som har en 528 motor. jag köpte gikturbos häfte och räknade fram vilket flöde(Q) turbon måste kunna leverera vid 6500 varv resp 2500varv. jag fattar dock inte hur man väljer turbo ur diagrammen sen när man vet dessa konstanter. jag har angett flödeskonstanterna i tre olika enheter... 6500 varv Q=0,107 kubikmeter/sekund Q=15,7 lb/m Q=0,118 kg/s 2500 varv Q=0,082 kubikmeter/sekund Q=12,1 lb/m Q=0,091 kg/s dessa beräkningar är gjorda med ett mål på runt 300hk. diagrammet där man väljer turbo när man vet Q finns tex att titta på på www.nordicaudi.com. klicka på faq i menyn och välj motor. scrolla ner en bit på sidan så hittar du en artikel om hur en turbo funkar. bläddra till sidan tre i den så kan du kolla på diagrammet. även om det inte är någon här som vet hur man väljer turbo när man vet flödeskonstanterna så kanske någon kan tipsa om lämplig turbo man kan använda? vi nöjer oss med 300hk och skall inte heller försöka få mer hk i framtiden i denna bil. det ska vara ett riktigt budget bygge. jag har förövrigt beräknat att det räcker med 278cc spridare och det räcker med en bränslepump som kan leverera 117liter/timme. vet inte riktigt heller vilken intercooler vi ska köra med. vi skall inte kompsänka och planerar att ladda runt 0,5-0,6. smt 6 blir det också. jag vet dock inte riktigt vad som är lättast/bäst till ett budgetbygge som detta när det gäller bränsletillförseln. antingen så kör vi med sex 300cc spridare, eller så kör vi med extrasprut. vad jag har förstått så får man mer mappjobb ifall man byter ut alla orginalspridare mot större, jämfört med om man monterar dit extrasprut. | |
|
när man ska välja intercooler, måste man då ha en intercooler som kommer från en turbobil som har lika många hk som man själv planerar att få? jag vill ha 300hk. måste jag då ha en saab9-5 aero intercooler eller liknande, eller kan det räcka med en intercooler från en saab,audi,volvo som är till för en 170-200hk? |
|
| är det ingen som kan det här?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.