AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.202

Växellåda "skorrar"!

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej min växellåda "skorrar" när man växlar i 3:an snabbt eller normalt, gör inte det om man växlar sakta, eller "söker" efter "läget" om jag kan skriva så.. synkringarna är nog dåliga.. men kan det bli bättre om man byter olja i växellådan?!

Undrar också, är det lätt att byta från vev till elektrisk motor som öppnar takluckan?! El borde man ju lätt kunna ta från lampan eller nåt om det inte finns färdiga kontakter!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Din koppling kanske är slut eller så är det luft i systemet?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Lådan funkar bra i övrigt, inga problem, trean funkar också fint, det är bara när man ska växla i trean som det skorrar! Kopplingen funkar nog som den ska, borde ju skorra på fler växlar annars!
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
synken på 3`an kanske ?..Lika dant på min pärla!..Kör tills det brakar..
det är ju inte helt ovanligt att synkringarna på 2:an och 3:an på bmw lådor är lite slitna, då dom oftast inte är direkt gubbkörda om man säger så :) min är också lite seg på 2:an ibland, men jag har inte några som helst missljud..

BMW, Bayerische Motoren Werke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo jag är ganska säker på att de är synkringarna som bökar på trean, men kan man få det att gå lite bättre med byte av olja?!

Jo jag ska köra tills de rasar, är ju inte lönt att laga synkringen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I vissa fall kan det bli bättre med en bra olja i växellådan.

Redline Oil har en bra olja som brukar göra växellådor mer lättväxlade och tystare. Den heter "MTL" och finns bland annat hos Autoexperten.

(Använder själv den oljan i min växellåda numer och den har blivit mer smidig att växla!)

Mvh
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tack Johan för tipset, tror jag skaffar sån olja och testar, det kan ju inte skada! =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Xtracrispy, kolla bara för säkerhets skull att det är rätt viskositetsområde och API-klassning på den oljan i förhållande till den som du skall ha!

Redline oil har rekommendationstabeller som de brukar ha i butikerna....

Mvh
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej tack så mycket! Men jag överlämnar det åt farsan, han vet vad man ska ha! =)

Ingen som vet nåt om takluckan? Bör väl bara vara att skruva lösplattan, ta bort veven etc, lägga motorn på plats, ansluta ström dit det ska, och skruva på plattan som har en knappsats istället?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.