|
|
|
|---|---|
|
Verkar som min 525 tds börjat ligga i det övre segmentet vad gäller förbrukning, dvs runt litern. Mycket förbryllande då den gick snålt för ett par månader sedan när jag mätte sist. Vad ska man titta på, luftfilter, bränslefilter, komp, turbo, annat? Det är en 95:a touring som gått 28' mil. Mvh Vorsprang dürch Wirkungsgrad. | |
|
Det absolut bästa är att blanda i rejält med spillolja! Minst en tredjedel går det åt. Vi 50% kan den ryka lite. Gen ölj! efke |
|
|
Spelar det nån roll om man låtit stängselstolparna stå och dra ett halvår i oljan först? Eller är det ölj som ölj liksom? PS Vad tror du om royal enfields dieselhojar? DS Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
För att bringa lite seriositet i ämnet... Är röken svart? Är det vit eller blå? För ökad bränsle brukar bero på igensatt luftfilter. Alt. Felinställd pump... men pumpen är hållbarare än motorn så det är nog inte fallet. För om filtret är igensatt så ger den på med mer soppa. Kompproblem är det oftast om den går ojämt på tomgång vid kallstart o dyl. En annan... ganska vanligt förbisedd sak... är termostaten. En kompis Alfa 164 td drar lungt runt en liter nu. Orsaken? Dålig termostat. Men han är medveten om problemet i alla fall... |
|
|
På tomgång syns knappt röken, har inte lyckats se på den när man drar på... Blir den svartare med igensatt filter? Den vandrar inte alls på tomgång, och pumpen byttes runt 18' mil (importbil). Termostaten: Visarnålen för temperatur ställer sig rakt upp när motorn är varm, dvs mitt emellan blått och rött. Hur står nålen för er andra? Jag har noterat att det inte kommer särskilt mycket värme när man brassar på max, men det kanske är så på dieslar? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Hej Du bör kolla upp din pumpinställning samt spridare. Hur har du det med läckage? Bränslefilter, luftfilter likaså. Ha det // Göran |
|
|
Felinställd framvagn (OK med vintersulor men icke med dito för sommarbruk, läs breda) Bromsar som ligger på (Kolla varma, heta fälgar) Alltså som övriga alternativ till vad som redan nämnts. 2-3 dl extra är relativt lätt att uppnå med dessa fel. |
|
|
Om det kommer för mycket diesel så blir röken grå/vit i färgen vid gas. Dom flesta dieslar brukar ryka strax efter start för att sen avta till att knappt ryka. Men att kolla upp pumpinställningarna är nog en god idé. |
|
|
ett tipps är att du gör en mekanisk justering av kammen och pumpem ligger runt 2000kr på bmw. Kedjan till kammen sträcks med åren och det tar ju sträckaren hand om men kammvinklen ändras och detta måste justeras in mekansikt samma sak är det för pumpen, men denna går även att bara justera elektroniken ca 600kr, men rekomenderar det första, har själv gjort det på min och bilen belv betydligt piggare och snålare att köra, känns som en ny bil nästan =) Joakim Eriksson |
|
|
Hrrm, var nog ett fall av överentusiastisk gasfot. Trodde dieslar skulle gå snålt även med fullt ös, men nu har jag fått ner den till runt 0.65 landsväg genom att ändra körstil. Håhåjaja. Min Alfa 164 TS drog 0.85 Västerås Stockholm på 40 minuter, där ligger tds:en nog i lä... Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.