AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.491

Kan man kolla om det har "skruvats" på mätaren ?

dr
172
draven
328i-98 E46
Ska köpa en 328 -98 -00 ganska så snart.Och har hört att det finns killar i tyskland som tar 2000:- för att med sin laptop gå in i bilens system och skruva tillbaka mätaren. En del säger att "jag har fått min mätare kollad" och det är ärliga mil...? Hur kan man vara säker på det ??
En sak till... Om handlaren är villig att ta emot Visakort är väl detta det smidigaste sättet att göra affär på ,nu när banken inte tar ut några avgifter för handel med visakort?

Verkstäderna har ett instrument för att kolla det "verkliga" milantalet, detta milantal kan inte minskas utan bara ökas och är inte det milantalet som anges på instrumentpanelen. Det är milantalet på instrumentpanelen som går att skruva tillbaks, men det går som sagt att kolla ändå men vad jag vet är det bara bmw's egna verkstäder som kan göra detta. Det är tyvärr allt jag vet och det finns säkert andra här som kan förklara detta mer i detalj.

Mvh.
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
draven: Länk tar 1500:-

//Palle
Länk
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Sorry, läste lite för snabbt, för att det inte skall bli missförstånd så kollar alltså Jarl mätaren, inte skruvar tillbaks den.

//Palle
Länk
Tyvärr så stämmer inte det som bmw320i skriver. Man kan ändra den dolda (LKM-modulen) mätarställningen också. Enda sättet att kolla så att bilen inte är skruvad är att ringa till verkstäderna som servat den.

/T.P.
Länk
T.P: Är du helt säker ? Jag har nämligen hört/läst från flera håll att den siffran går att öka, men inte att minska ?

Har jag fel ber jag om ursäkt för min felaktiga info ovan.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det går väl att byta LKM-modulen, undrar om jag inte läst det i en tidigare tråd?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

I den här tråden verkar det klarna. Läs den.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Anders S: Tack ! Då har man lärt sig nåt idag också !
bmw320cab
Om jag inte mins fel så reggar även LKM´n vilken datum som det är ändrad eller nollad.? har för mig det var så så att köper man en 97á och den är ändrad 01 så är det ganska uppenbart men du kan inte se den riktiga milen ändå... typ..
Det går att ändra den utan att det märks. Om man däremot byter ut LKM-modulen så märks det.

/T.P.
Länk
Det här med att trycka in trippmätaren och vrida på tändningen, är det något som fungerar eller?

Mvh
Thomas
Nej!!! Det är en seglevad myt.
Märkligt, har en kompis som jobbar på bilprovningen som gjorde just detta på en BMW. Istället för 13k så visade mätaren 33k. Fattar nada nu jag. :)
Sök på ämnet så hittar du några trådar som reder ut vad siffrorna betyder. Det har INGENTING med mätarställningen att göra. Din kompis har nog inte riktig koll på vad han har fått fram för siffror. Hade det varit så enkelt att verifera mätarställning så hade det inte varit några problem att sätta dit mätarskruvare.

/T.P.
Länk
Läs denna tråden: Länk

/T.P.
Länk
Aha, tack så mycket T.P. Ska upplysa honom om detta. Kan vara bra för mig att veta oxå så man inte börjar gasta när bilköpet blir av. :)
Precis, jag gick miste om en bilaffär pga att han trodde att man kunde kolla mätaren så som du säger. Jag bad honom ringa BMW och fråga men inte ens det hjälpte, för hans kompis som var proffs hade sagt att man kunde kolla mätarställningen på det här sättet.

/T.P.
Länk
sugen
Min 728 -99 gick inte att kolla, först -00 och vissa 99:or går att kolla. Det enda som gick att kolla var ev. error i datorn (vilket kunde tyda på att den var skruvad) samt kika lite i serviceboken.

Åtminstone enligt BMW handlaren...

De nyare bilarna har mätarställning i nyckeln, ljusmodulen och trippmätaren, alla dessa skall stämma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.