|
|
|
|---|---|
|
Jag skall besikta bilen om 2 timmar och ABS lampan lyser. Hur släcker jag den enklast & snabbat? Kan man koppla bort säkringana? | |
|
Den måste lysa när man slår på tändningen oxå,annrs blire anm... |
|
|
Är du säker? Då är det kanske bättre att den lyser hela tiden? |
|
|
Lyser den när du besiktigar får du göra om. Dock så är det inte helt omöjligt att det slipper igenom om den är släckt även vid vridning av tändningslåset, dvs ta bort lampan och chansa. Annars kostar det väl en hundring att få den släckt om det inte är några fel. (obs inte hos BMW, de vill ha 600-1200kr) |
|
| Hur släcker jag den enklast? | |
|
Det var enkelt. 2 skruvar sen vara hela instrumentpanelen borta. |
|
|
Fick anm på bromsrör =( Får jag inte skyltarna förrän jag bytat dem =( |
|
| Jo, det brukar man få ändå, dock får du ju inte köra med bilen annat än i rep-/provkörningssyfte. | |
|
Jag frågade, får dem när den är godskänd. Bromsrör till slang vä + hö bak rostskadat. Är det ett stor ingepp tro? |
|
| Nej, det brukar var korta bitar, så det kan väl kosta en lax eller två om du lämnar in det till ngn icke auktoriserad. | |
|
Jag gör det själv. köper man bromsrör i längder och kapar dem? |
|
|
Du kan köpa bromsrör på rulle och kapa och montera på nipplar själv! För att få på nipplarna så behöver du dock ett dubbelkoningsverktyg och en rörkap. (ingen ide att försöka med avbitartången) Men det finns också färdig bockade rör med nipplar som bara är att montera dit! |
|
|
Klarar man de färdigbockade utan special verktyg? Måste man riva ner tanken? |
|
|
Om du köper färdigbockade så behöver du bara vanliga ringnycklar en del tålamod och kanske lite rost lösare! Inga som helst speciella verktyg! Lättast är nog att montera av det från bilen och ta med de till mekonomen eller likanade så gör de nya rör på några minuter! Att bocka själv är inte heller så svårt! bara kapa av röret med röravkapar den längd de ska va! Trä på nipplar, (går utmärkt att använda de gammla), sen så är det bara att pressa en kant med ett dubbelkoningsvertyg och montera dit de! |
|
|
Jag var och köpte färdiga på Mekonomen. Men troligtvis måste hela tanken & kardanen monteras av. Vilket mega jobb för att besikningsmannen var så nitisk! |
|
| Ajdå! De e bara o bita ihop och se glad ut! Skönt sen när det är färdigt! | |
| Men det verkar konstigt att man skall behöva riva så mycket för att byta bromrör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.