|
|
|
|---|---|
|
Jag spinner vidare lite på en annan tråd här, vi ska nämligen beställa ny bil och då återstår problemet vad vi ska göra av gamlingen. Jag har tidigare (för många år sedan) bara sålt tre bilar privat och ingen av dem betingade ett högre pris än 10 000 kr, varför affärerna gick tämligen smärtfritt. Tidigare har vi desutom alltid behövt två bilar hela tiden, så det har varit otänkbart att först sälja en bil och därefter leta upp en ersättare, och det är ju rätt smidigt att lämna sin gamla hos handlaren och åka därifrån i den nya. Tanken på att ha tre bilar på uppfarten och lägga sin tid på att försöka bli av med en av dem har liksom inte lockat mig. Nu klarar vi oss dock ett tag med bara en bil, så jag har börjat fundera på att försöka bli av med den privat. Den bil som nu ska säljas är en maxutrustad Toyota Avensis kombi, årsmodell 2000 med 4000 mil på mätaren, och bilhandlaren där vi köper den nya bilen har sagt att han kan ge 105-110 i inbyte. Är det värt att sälja en sån bil privat för att ev få ut något mer? De få jag har sett till salu med liknande utrustning och miltal ligger hos handlare på runt 140-150. Vad är i så fall rimligt att begära vid en privat försäljning? Finns det överhuvudtaget folk som köper en "icke-entusiast-bil" för en bit över 100 lakan privat? De får ju inga garantier eller möjligheter till finansiering? En annan sak, när det står i privatannonser att finansiering kan ordnas, hur löser säljaren det? Har de lån som köparen bara tar över, eller har de bara kontakter i en bank? Eller skriver de ett eget avbetalningskontrakt och i så fall vågar man det? Toyotan är obelånad och avbetalningsplaner är inget jag är sugen på... Alla synpunkter mottages taxamt! | |
|
Värderingen har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig att en Avensis är ganska lättsåld. Problemfria bilar med låga driftskostnader är alltid lättsålda och dessutom är nog Toyota det mest välrennomerade/välkända japanska märket. Kan du ta dig tid att sälja privat, så gör det. Att köpa är alltid vanskligare. |
|
Conny Sonnysson |
Fråga vad du får för rabatt om du inte byter in din gamla bil. |
|
Självklart köper folk begagnade bilar för över 100k som inte är entusiastbilar, privat. Värderar handlaren den till 105-110 i inbyte så kan du lätt sälja den för 15 k mer privat. Dessutom kan du nog få ett bättre pris på nybilen om du inte har inbyte. Själva affären gör man upp på en bank, där båda parterna är med vid överföringen av pengar samt att ni sedan går tillsammans och postar ägarbeviset. Kvitto finns att hämta i form av "fyller i- blanketter" lite här och var på nätet. En avensis och dessutom kombi kommer du bli av med fort, speciellt om du lägger dig bara 15k över handlarens erbjudande. Och på det priset skall det inte finnas så mycket utrymme för prutande. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Håller med alla talare hittills. Japs inga problem. Min rek. är att sälj din japs först. Gå sedan in och fixa en ny bil då du är "cash kung" utan inbyte så går det garanterat att deala ned nybilen rejält (i dessa tider). Dock förstår jag inte varför du skall köpa en helt ny bil. Låt andra kasta bort pengarna på det sk "ut på gatan pris raset syndromet" och lägg "vinsten" på extra utrustning. Jag har själv gått på niten och köpa nytt ett antal ggr. Numera köper jag sådana som har rullat max 1000 mil. De är också som nya men 20% billigare och med alla garantier kvar. "Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson |
|
Ah, vilken lycka! Nu är bilen beställd, en titangrå V70, 210 hästar, massa lull-lull...Riktigt snygg för att vara en V70. Trots annonsen förblev Avensisen osåld, priset 125 lakan kanske var för högt, nu ska den i alla fall ställas in hos Volvohandlarn för att se om han kan bli av med den. Annonsen får vara kvar, och sen får vi se om vi blir av med den på det ena eller andra sättet. If all else fails så bjöd handlarn 110 för den. Om nån är intresserad så är bilen här: Länk |
|
|
Kävlingepågen, på just Volvo V70 00- är det oerhört svårt att hitta prisvärda beg. Kollade förra året åt min far efter lätt beg V70, fick bli en ny jubileumsmodell istället, i detta faller konstigt nog MER prisvärt! Bara att gratulera "Mr Shhh"! /Simon |
|
|
Hur lång leveranstid fick du på volvon. Vi beställde en ny V70 för 2 veckor sedan och fick preliminärt leveransbesked 23 juni. En likadan som din fast en askguld |
|
| Vi beställde den 7:e maj och får den vecka 25, exakt datum har min fru. Gjorde även en del tilläggsbeställningar igår, men enligt uppgift ska de inte påverka leveransplanen, får hoppas det stämmer. | |
|
Kan tillägga att den gamla pärlan nu är såld! Hade annonsen ute på bilweb mfl hemsidor i två veckor, inte en käft ringde eller mailade. La ut en annons utan bild, max tio ord, på jobbets interna anslagstavla i Notes, som läses av knappa 1500 personer. Efter en halvtimme hade tre personer ringt, och två dar senare är bilen såld till begärt pris, inte nedprutat en krona. Jag hade kunnat låta spekulanterna börja bjuda över varandra, men avstod eftersom de är arbetskamrater. Helt otroligt. Undrar vad det säger mest om? Bilweb eller mina kollegor, som kanske ägnar arbetsdagen åt annat än att arbeta? |
|
| Hade dom ägnat tiden åt annat än att arbeta kanske dom hittat en roligare bil för pengarna, så var glad att dom inte surfade på bmwpower och köpt en bmw istället ;)) | |
| Allvarligt talat, kan ligga nåt i det du säger, fast då tänker jag nog snarare att de som kollar på bilweb är ute efter nåt roligare, medan mina kollegor i de flesta fall är stadgade sansade familjemänniskor som behöver en problemfri bil som de vet att de alltid kan lita på utan att känna nån mekaniker och som de inte behöver vara entusiaster för att stå ut med. Därmed är en välskött Avensis betydligt mer intressant än en BMW. | |
|
Mr Shhh: Ligger en hel del i det du säger. Frågan är hur många köpare av en avensis ligger och kollar på nätet? Blocket, Bilweb osv? Jag ser framför mig en familjefar/fru som troligtivs åker till sin lokala toyota handlare. Kan vara en fördom, men det är nog en viss sorts människor som köper/kollar efter bilar på nätet. |
|
|
Tror det är vanligare än man tror att leta efter "svensonbilar" på nätet. Min förra bil, en Mondeo Kombi-00, sålde jag på 3 dager enbart genom att annonsera på nätet. Ingen av spekulanterna frågade om accet 0-100, det var bara folk som var ute efter familjebil. -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Mr Shhh: Varför valde du Volvo framför BMW? (Obs. detta är inget "BMW är bäst"-inlägg, utan tycker det är intressant att höra hur du som "BMW-kännare" resonerar i ett sånt fall) __ Länk |
|
|
Många faktorer spelar naturligtvis in. Vi ville ha en välutrustad, hyfsat snygg och säker brukskombi som lastar en del, har beprövad teknik och som inte krånglar. Sedan spelar mina mindre bra erfarenheter av BMW´s serviceorganisation in. Mina erfarenheter av BMW´s service, som i ärlighetens namn inte verkar vara helt representativa om man får tro forumet, har nästan varit i Audi-klass. (Min fru som är totalt ointresserad av bilar satte ner foten "Aldrig mer en Audi! Nånsin!") Dessutom finns Volvo både där vi bor och där vi jobbar, om bilen nu mot all förmodan skulle krångla, och slutligen är det ju inte minst en fråga om value for money. BMW nischar ju in sig inte minst med priset, vilket väl är OK om man har obegränsat med pengar, men när man måste jämföra vad man får just i bruksbilsväg för pengarna så... Skall tillägga att jag redan har en E46-a, en 318 sedan. Den är snygg och väldigt trevlig att köra, men kvalitetsmässigt och driftssäkerhetsmässigt och framförallt när det gäller attityder hos BMW när problem faktiskt uppstår så lämnar den tyvärr en hel del övrigt att önska. Jag tror och hoppas att Volvo inte behandlar en som nåt katten har släpat in bara för att man inte kör den dyraste modellen de har. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mr Shhh. Jag valde BMW av samma anledning. Jag var i tagen och tänkte köpa en volvo men blev besviken på det mesta. Allt från hur kundmottagarna tog emot en till kvaliteten på mugghållarna. Jag har alltid ansett att Volvo är den perfekta kompromissen mellan användbarhet/komfort/kvalitet och delvis körglädje. Dessvärre så upptäckte jag att kvalitetsstämpeln kan man ta bort då det visar sig att Volvon är behäftad med en massa fel som ej skall kunna "bli till" om man har ett beprövat kvalitetsystem. Det var saker som färgsläpp "lite här och var", dålig låsmekanism på bakluckan, strul med AC, problem med krängningshämmare fram, dåliga OK och skivor, oxidering av vissa karossdetaljer, dåligt rostskydd (därav kompositbaklucka!?). Det här är detaljer som alldrig har varit några problem tidigare. Likaså så hade den lilla bilkänsla som fanns försvunnigt. Däremot hade komforten blivit mkt bättre. Det här visar väl hur svårt det är att "utsee" vilken bil som är "bäst" :) "Snälla! Bromsa!" |
|
Jahapp, Volvon är beställd, och det ångrar vi inte, men jag måste bara tillägga att efter mitt senaste inlägg har jag kommit i kontakt med "rätt person" på BMW i Göteborg, och han har fått mig att ändra uppfattning om attityden i serviceorganisationen. Där ser man hur lite som ska till för att göra en kund positivt eller negativt inställd, jag är inte särskilt känslomässigt labil men en del av mina kontakter med BMW-folk har fått mig att tänka "aldrig mer en BMW", medan den här killen fått mig att förstå hur det faktiskt kan komma sig att märket ligger på andra plats i Sverige (efter Toyota) när det gäller nöjda kunder. |
|
|
En tia på att du kommer tillbaka till BMW efter flörten med Volvo :o) Lycka till med bilen! |
|
| Tackar. Den tian kan du dock spara, jag kör ju redan BMW, det är min fru som ska köra Volvo. Hon är fantastisk på alla sätt och vis, men den högre bilkörningens subtiliteter (uppställ m.m.) är bortkastade på henne, vilket i ärlighetens namn åxå spelade in vid valet av bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.