AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
469

Sportluftfilter = mer skit i motorn?

Har läst ett antal inlägg att sportluftsfilter skulle vara skadligt för motorn.
Är lite lätt tveksam att det skulle vara jättefarligt att använda sportluftfilter till en bil med tanke på att samtliga bilar som trimmas av "trimföretag" till 99% åker därifrån med sportluftsfilter.
Jag vet att ex: En del chiptrimmade bilar kan ta skada om det inte finns sportfilter och/eller sportavgassystem.

När det gäller standard bilar med sportluftsfilter så vet jag inte om det kan ge nån märkbar effekt.
Men de flesta är nog ute efter det goa ljudet som vissa sportfilter ger ifrån sig.

Skulle gärna vilja veta hur många härinne som har haft motorhaveri pgr ett korrekt inkopplat sportfilter.

Jag kan ha fel. Men vore ju kul att få veta.

inge inlägg typ "sök på detta ämne, finns massa svar"
MVH

På vilket sätt skulle en chippad motorn ta skada med orginal luftfilter/avgas?

Mvh
Patrik
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Någon presenterade i tidigare inlägg skillnaden mellan filtrering på olika typer av filter. De så kallde sportluftfiltren släppte in mer skit än standardfiltret.

Om det nu lett till något haveri lär väl kanske var adikutablet, men vi vet ju alla att alla typer av slitage på cylinderväggar och kolvar är av ondo. Oavsett om det leder till haveri eller inte. Kanske "bara" att motorn helt enkelt åldras snabbare.

Så det är ju upp till var och en om hur man vill göra. För effektvinsten blir inte så stor utan andra åtgärder på motorn.

Som information kan jag avslöja att min lätt trimmade 320i -84 inte lämnade någon mätbar effektökning vid bortmonterat orginalfilter jämfört med filtret monterat.

//Erik//
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Är visst lite trött...

adikutablet = diskutabelt

//Erik//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.