|
|
|
|---|---|
BMW JIMMY |
jag har köpt en 328 e46 för en månad sedan men det blev lite problem så köpet gick tillbaka men nu har jag hittat en 328 med steptronic. Eftersom jag aldrig har kört med steptronic så vet jag inte hur det fungerar så lite råd hade varit bra |
|
Min personliga erfarenhet (dock inte från BMW) är att *tronic-lösningarna är ganska underhållande när man "leker" lite. I övrigt har jag upplevt det som en ordinär automat. Vid längre körning och körning i stan skulle jag garanterat utnyttja automaten oftast. Kanske 70/30 förhållande på automat/"manuell". Jag anser att man köper en automat som man kan leka lite själv med. Mvh Patrik - 100% automat i 530:n ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
Egentligen en vanlig automatlåda fast man kan även växla upp/ner "manuellt" i S-läge. Jag använder sällan det manuella läget men drar gärna spaken mot S-läge när jag ska göra omkörning på landsväg. //DK |
|
BMW JIMMY |
Tack för svaren hur fungerar de manuella lägena känns det som om bilen blir slöare eller tvärt om snabbare. växlar den direkt eller det tar en stund för växlarna att gå i när man växlar manuellt tacksam för svar |
|
Dom tester på Top Gear av olika bilar med *tronic-lådor så har alltid betyget varit att vanlig manuell låda är mycket roligare. Har inte sett Mr. Needell testa nån BMW med sådan låda dock. |
|
|
Jimmy: Lådan svarar faktiskt snabbt när man växlar. Men om det är kul eller inte kan jag inte bedöma. Men det kan vara nyttigt när man vill busa med bilen, dock har det manuella läget ett övervarvningsskydd så att lådan växlar upp automatiskt när datorn känner att det är dags vare sig du vill eller inte. Samma sak gäller det när man saktar ner/tvärnitar då växlar lådan ned till 2:an automatiskt. Jag föredrar att köra i vanligt automatläge vid normal körning. Att en automatlåda drar mer soppa vet du säkert redan. I mitt fall kör jag mycket korta sträckor och mest i stan och förbrukningen snittar på runt 1,2. Men långkörningar är bilen förvånansvärt soppasnål. Runt 0,7 vid 120/km. //DK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.